2020-02-24, 11:00
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Genetiska problem ser jag som diverse missbildningar och ärftliga defekter som kan vara till men för hundens liv och hälsa. Inte att den inte är bra på att spåra tjuvar eller att den inte har rätt krull på pälsen.

Ok.

Fast att hunden inte har "rätt krull på pälsen" eller kanske för mycket vitt i pälsen kan vara defekter som gör att du inte kan ställa ut hunden om du nu vill det, men samtidigt inte påverkar övriga hundar i släkten över huvud taget.

Det börjar ju gå bort från ämnet, men för att ge exempel på vad som kan ligga till grund för sånt som TS undrar över kan jag ytterligare ett exempel.

Låt säga att båda föräldrarna har A-höfter och avkomman har C. För vissa raser är även C godkänt att använda i avel för andra inte. Men man kanske ändå inte vill gå "all in" och satsa på en hund med C-höfter om man ska tävla i vissa bruksgrenar. Att baserat på HD-resultat på en valp och därmed ta två godkända föräldradjur, som alltså själva uppfyller kraven, ur avel är tämligen onödigt; särskilt med tanke på att ingenting säger att inte alla övriga valpar (Som kan vara allt mellan bara en eller över 30 stycken till antalet.) har A eller B höfter.
Citera
2020-02-24, 14:10
Medlem
Tack för alla svar! Jag har själv inte köpt hunden av uppfödaren, uppfödaren har jag dock kontakt med sen innan, då jag varit intresserad av att köpa en annan hund av den uppfödaren.
Finns ingen större anledning till att jag inte vill kontakta säljaren, känner bara rent spontant att det är min hund och jag borde få göra i stort sett vad jag vill med hunden.
Hade hunden varit 100% fräsch hade hunden varit kvar hos mej.
Men pensionerar jag hunden och den får gå hemma och skrota till ingen nytta tar det tid från en ev. fräsch hund, samt att denna hunden får delad uppmärksamhet är den kan få leva ett bra kravlöst liv efter förmåga i ett annat hem.
Nu är inte hunden döende utan den funkar bara inte för mej, föräldrarna är fräscha, så inget konstigt med dom. Ibland får man ett måndagsexemplar helt enkelt, dock har inte säljaren varit ärlig mot mej vid försäljning då detta felet borde ha märkts av redan vid veterinärbesiktningen vid försäljningen, men nu har jag lärt mej detta och kommer i framtiden besiktiga med en veterinär jag valt själv. 😊
Citera
2020-02-24, 15:32
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprinteronice
Tack för alla svar! Jag har själv inte köpt hunden av uppfödaren, uppfödaren har jag dock kontakt med sen innan, då jag varit intresserad av att köpa en annan hund av den uppfödaren.
Finns ingen större anledning till att jag inte vill kontakta säljaren, känner bara rent spontant att det är min hund och jag borde få göra i stort sett vad jag vill med hunden.
Hade hunden varit 100% fräsch hade hunden varit kvar hos mej.
Men pensionerar jag hunden och den får gå hemma och skrota till ingen nytta tar det tid från en ev. fräsch hund, samt att denna hunden får delad uppmärksamhet är den kan få leva ett bra kravlöst liv efter förmåga i ett annat hem.
Nu är inte hunden döende utan den funkar bara inte för mej, föräldrarna är fräscha, så inget konstigt med dom. Ibland får man ett måndagsexemplar helt enkelt, dock har inte säljaren varit ärlig mot mej vid försäljning då detta felet borde ha märkts av redan vid veterinärbesiktningen vid försäljningen, men nu har jag lärt mej detta och kommer i framtiden besiktiga med en veterinär jag valt själv. 😊

Om du har en bra "dolda fel"-försäkring från uppfödaren (Vilket alla riktigt seriösa uppfödare i dagens läge löst.) kan du eventuellt få ersättning från försäkringsbolaget så att det inte blir en förlustaffär för dig. Då du troligen får sälja vidare hunden till ett mer anpassat pris utifrån dess funktion och förmåga.
Citera
2020-02-24, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Om du har en bra "dolda fel"-försäkring från uppfödaren (Vilket alla riktigt seriösa uppfödare i dagens läge löst.) kan du eventuellt få ersättning från försäkringsbolaget så att det inte blir en förlustaffär för dig. Då du troligen får sälja vidare hunden till ett mer anpassat pris utifrån dess funktion och förmåga.

Hunden är inte dolda-fel försäkrad vad jag vet. Tanken är att sälja till reducerat pris, hunden kommer att hålla i många år, det är en nätt och lätt hund så det ökar ju förutsättningarna. Alltså helt ärligt så är inte pengarna det viktigaste för mej i hunden, utan att den får ett gott hem. Detta misstaget var dyrt ekonomisk men framförallt tråkigt med alla förväntningar som fanns. Det gäller ju bara att inte göra om det. 😊
Citera
2020-05-09, 22:54
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprinteronice
Hejsan, går i tankarna att omplacera en hund, de visar sej att det finns defekter som gör att jag inte kan använda hunden till det som var tänkt. Dessa defekter är medfödda men inget som uppdagats förens nu, men har inte så stor betydelse för hundens välfärd i det stora hela och hunden kan leva ett normalt hundliv men somsagt kommer inte fungera för den tilltänla uppgiften hos mej.

Men kruxet nu då:
Har skrivit på ett köpeavtal där gamla ägaren ska kontaktas vid ev. ny försäljning.

Men om jag säljer denna hunden utan att kontakta tidigare ägare så har man brutit mot avtalet, avtalsbrott.
Men jag har ju äganderätten på hunden, och denna lilla meningen i köpeavtalet inskränker ju på min äganderätt samt lider ju inte tidigare ägare någon ekonomisk förlust av att jag säljer hunden vidare.

Det finns inga bestämda instruktioner för konsekvenserna blir om säljaren inte kontaktas vid en ev. försäljning.

Jag har fattat det som att Äganderätten står över rätten för gamla ägaren att bli kontaktad igen.

Erfarenheter? 😊

Man skaffar väl sig inte en hund för att sälja den vidare? En hund är ingen jävla leksak som slänger hit och ditt mellan olika ägare för att det kanske inte passar en. Tänk till innan du skaffar en hund. Har du skrivet på ett kontrakt där det står som du säger så gäller det.
Citera
2020-05-09, 23:04
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Man skaffar väl sig inte en hund för att sälja den vidare? En hund är ingen jävla leksak som slänger hit och ditt mellan olika ägare för att det kanske inte passar en. Tänk till innan du skaffar en hund. Har du skrivet på ett kontrakt där det står som du säger så gäller det.

Han ska ju ha hunden för en specifik sak vilket nu inte går pga medfödda defekter, är du helt jävla mongo eller saknar du läsförmåga?

Kanske ska bli en ledarhund, tänk lite innan du yttrar dig peddo.
Citera
2020-05-09, 23:35
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJensen
Han ska ju ha hunden för en specifik sak vilket nu inte går pga medfödda defekter, är du helt jävla mongo eller saknar du läsförmåga?

Kanske ska bli en ledarhund, tänk lite innan du yttrar dig peddo.

Då är det väl inte svårare än att lämna tillbaka den. 😊 Du får nog söka dig efter andra som är peddo om du söker efter det. Äckel😆
Du skriver "kanske ska bli en ledar hund" då är det inte säkert... Mongo😁
Citera
2020-05-09, 23:45
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn

Nej, det gör det inte då ägarens rätt att göra vad h*n vill med sin egendom inte går att förhandla bort. Kontraktet är ogiltigt då det strider mot rådande lagstiftning rörande äganderätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in