Citat:
Ursprungligen postat av
Bongoman
Men olämpligt att ha just de två från att producera avkomma som det i sin tur ska avlas vidare på.
Som jag redan skrivit, det är inte alls säkert att det är så.
Varken hundavel eller genetik generellt fungerar så. Bara för att en valp inte har alla förväntade och önskvärda egenskaper och därmed inte går att använda till det köparen har tänkt sig behöver inte all dess syskon ha samma upplägg. Det kan röra sig om egenskaper en individ ur kullen inte besitter men övriga valpar ligger i topp på och då är det extremt kontraproduktivt att inte avla på föräldradjuren.
Se exempelvis på fördelningen valpar i en kull
Tysk Schäferhund som kvalar in till att bli polishundar. Om man skulle stoppa avel på föräldradjuren bara för att samtliga valpar i en kull inte kvalar in blir det inte många hundar att avla på över huvud taget.
Bara för att inte hunden fungerar till det TS tänkt sig behöver det inte ens betyda att hunden inte själv skulle kunna gå i avel med avkomma som väldigt lämplig för andra ändamål för rasen.
Min mors ena hund har ett syskon som enbart har en utvecklad testikel (Den hunden uppfyller inte kraven som ställs på rasen.), men alla övriga syskon är utan fel och har gått i avel. Båda föräldrarna har använts till avel på andra håll med väldigt gott resultat. Så hur olämpliga dessa är i avel kan ju diskuteras...
Citat:
Ursprungligen postat av
tnem
Jag uttryckte mig lite oklart, det är som du säger inte säkert det blir avelsförbud, dock så behöver de få datan på något sätt för att avgöra hur många av avkomman som får problemet.
Fast det behöver inte ens vara ett "problem". Det kan vara så att hunden bara inte passar till det TS tänkt använda den till. Om vi exempelvis ser på
Kleiner Münsterländer kan det vara så att hunden inte driver klövvilt med skall. Jätteilla för den som vill ha en hund som gör det men samtidigt jättebra för den som vill ha en hund som inte gör det. Att det är en ras där vissa utgår ifrån att hunden i första hand ska användas som stående fågelhund och andra vill ha en hund som är betydligt mer "all round" efterfrågas båda uppläggen inom rasen, men vanligtvis inte av samma person.
"Problemet" är alltså snarare kopplat till det tänkta ändamålet för hunden än något annat vilket inte nödvändigtvis har med föräldrarna att göra. Hundar är ju också individer med individuella skillnader.