2020-02-24, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Såg nyss GW från Nyhetsmorgon i TV4 där han kommenterar skandiamannen.
Tråkigt att GW är så dåligt insatt, han säger att skandiamannen sprang efter GM.
Vad jag vet så sprang väl skandiamannen efter polisen, för att hjälpa dom lr lämna uppgifter lr nåt?

Vid ett tidigare inslag i veckans brott sa GW att paret Palme var på väg till tunnelbanan på Sveavägen, vilket är helt felaktigt, dom skulle promenera hem till gamla stan.
Om det var för dom inte fick tag i en taxi lr om det var som nån påstod att OP ville gå eftersom han var lite stel efter ha spelat tennis mot Harry Schein tidigare på morgonen!

Även hört att Björn Rosengren erbjöd honom skjuts hem, men Palme tackade nej!

Har Mårten Palme svarat på varför han åkte till lägenheten i gamla stan först och inte till Sabbatsberg när han fick reda på att hans pappa blivit skjuten?

99% av alla som uttalar sig som nån slags experter är dåligt insatta. LGWP borde veta bättre än att uttala sig om sånt han inte har koll på, men han kommer undan med det eftersom journalisterna inte heller har koll. Det där med att dom skulle gå ner till tunnelbanan är ett hårresande exempel på hur dåligt insatt han är.
Citera
2020-02-24, 12:40
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Tack, för tillfället suckar jag av lättnad när det dyker upp inlägg med substans. Det är som du understryker en dröm att något sånt skulle presenteras, men det gör det inte mindre intressant.
Jag ägnar mig nu framför allt åt två hypoteser, den ena är den som boboslacke oförtröttligt framhärdar är den riktiga, den andra är den som du presenterar. Det är inte omöjligt att det går att förena dessa två.
Jag slängde för ett tag sen ut en fråga som ingen svarade på, så jag försöker igen. Vad kan Lingärde avse när han till GrK säger:
"Jag bad Birger Elmér, som jag känner privat en smula, att vara bollplank. Det var sålunda Birger som myntade beteckningen P3 associerande till den italienska frimurarlogen P2 som var aktuell det året."
Problemet med CIA är att få ner den organisationen på Sveavägen. Låter som en floskel men måste ändå göras för att skapa någon form av trovärdighet. Tidigare försök i tråden har inte lyckats så bra. Jag personligen är mycket skeptisk.

Så här uttalar sig KP om olika spår.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

Bygger den nya uppfattningen om vem som mördade Olof Palme på helt ny information eller har det funnit i materialet hela tiden?

– Bra fråga. Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de.
Citera
2020-02-24, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja, det hela tyder på en personlighetsstörd amatör. Om han hade gripits dagarna efter mordet, hade påföljden blivit sluten psykiatrisk vård.

Jag instämmer. Det mesta tyder på en amatör med någon typ av personlighetsstörning.

Om man ska bedöma de olika möjliga gm som diskuterats, vilka stämmer bäst/sämst personlighetsmässigt?

Personligen skulle jag säga att SE stämmer väldigt bra. Han verkar ha varit en lite udda person, intelligent, excentrisk, känslig och med sociala svårigheter. Tycker mycket stämmer bra med autismspektrat.
Citera
2020-02-24, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

Bygger den nya uppfattningen om vem som mördade Olof Palme på helt ny information eller har det funnit i materialet hela tiden?

– Bra fråga. Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de.
Tycker det är förvånande att fler inte tagit intryck av ovanstående. Det närmast utesluter ju polisspår som flera i den här tråden verkar vara inne på.
Citera
2020-02-24, 12:50
Bannlyst
Jag tror inte dom har hittat mordvapnet, inte en chans.
Men säg att dom hittat patroner hemma hos skandiamannen, går det fastslå att den kulan som mördade Palme kom från samma ask patroner dom eventuellt hittat hos skandiamannen?

Och skulle det räcka som nån slags bevisning för att lägga ner förundersökningen, med tanke på att han trots allt befann sig på brottsplatsen vid aktuell tidpunkt för mordet!

Är det inte skandiamannen dom presenterar som eventuell GM, så finns det bara Christer Andersson kvar, för mot Victor Gunnarsson finns det väl inga bevis alls?
Citera
2020-02-24, 12:51
Medlem
Citat:
Problemet med CIA är att få ner den organisationen på Sveavägen. Låter som en floskel men måste ändå göras för att skapa någon form av trovärdighet. Tidigare försök i tråden har inte lyckats så bra. Jag personligen är mycket skeptisk.

Så här uttalar sig KP om olika spår.

Det har du förstås alldeles rätt i men jag tror faktiskt det är möjligt att få ner CIA eller CIA-kopplingar till Sveavägen men att leda det i bevis är en annan femma.
Citera
2020-02-24, 13:02
Medlem
DVDetektivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Han väntade på dom utanför Grand och följde efter makarna Palme och glöm tiderna om när han lämnat Skandiahuset och grejer det stämmer inte det är riggat i efterhand .
Lite för mycket tillägg i de resonemangen, occam håller inte med.
Citera
2020-02-24, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det har du förstås alldeles rätt i men jag tror faktiskt det är möjligt att få ner CIA eller CIA-kopplingar till Sveavägen men att leda det i bevis är en annan femma.
Om KP skulle peka ut CIA som anstiftare/utförare kommer det att ta hus i helsike. I synnerhet om det saknas bindande bevis. Inte en chans att han skulle våga ta ett sådant beslut ensam. Då måste regeringen kopplas in.

Däremot finns det kopplingar till CIA i utredningen. Personal från den organisationen hjälpte Säpo med att bugga den ryske diplomaten och hjälpte Holmer att bugga kurder. Men att utifrån det gå till anklaga dem för mordet är steget mycket långt.
Citera
2020-02-24, 13:10
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ok, jag tror att de kommer att presentera bevis för vem som sannolikt är vapnets ägare. Vi talar här om helt nya tekniska bevis. Om de stannar där och säger, ägaren är sannolikt mördaren, väcks inte åtal, då ägaren är död.

Men,

"Min uppfattning har varit att det är viktigt för oss att återvända till brottsplatsen och se vad vi kan med förnyade ögon och titta på och se vad personer kring brottsplatsen verkligen sagt och på så sätt försöka komma fram till vad som har hänt"

"Krister Petersson säger att man i gruppen suttit och analyserat de gamla vittnesförhören och försökt komma fram till vilka slutsatser som är rimliga att dra, vad vittnena har sagt. Det är det som jag menar är att komma tillbaka till brottsplatsen"

"Läs eller försök minnas vad vittnen har berättat, säger Krister Petersson"

"man måste kunna föra en gärningsman till brottsplatsen. Det har varit vår primära uppgift och det har vi jobbat efter."

källa: https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

och,

Aftonbladet: "Men, en vettig lösning betyder inte det en gärningsman bakom lås och bom?"

Krister Petersson: "Det måste inte betyda det, jag har pratat lite om vilka teoretiska och olika möjligheter som finns där, exakt vilket beslut vi kommer att medela, det kommer att framgå i samband med att vi har detta beslutet i åtals frågan."

källa: 07:04 https://www.aftonbladet.se/tv/a/307310/se-hela-intervjun-med-chefsaklagare-krister-petersson

Det är således två alternativ att välja mellan. Den nya tekniska bevisning pekar åt ett visst håll, medan de gamla vittnesförhören pekar åt ett annat håll. Men det är också möjligt att koppla samman dessa två alternativ till ett åtal mot en levande person.

Krister Petersson kan föra en gärningsman till brottsplatsen med de gamla vittnesförhören, men han behöver inte göra det, han kan stanna på det nya tekniska beviset och säga, den sannolika vapen ägaren är sannolikt mördaren.

KP har sagt att han kommer presentera en lösning, inte en teori.
En lösning är något som med gott fog kommer hålla eller hade hållt i en domstol.

Det räcker således inte med ägare till mordvapnet utan KP måste kunna binda skytten och/eller ev anstiftare till dådet.

Det mesta lutar åt någon form av teknisk bevisning, t.ex. mordvapen och DNA.
Vittnesmålen är en dead end.

Det kan givetvis vara något annat också, skriftligt såsom testamente, dagbok etc.
Dock ska man betänka att det krävs mer än en sak i regel, t.ex. ett erkännande utan annan stödbevisning räcker inte.
Citera
2020-02-24, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Jag instämmer. Det mesta tyder på en amatör med någon typ av personlighetsstörning.

Om man ska bedöma de olika möjliga gm som diskuterats, vilka stämmer bäst/sämst personlighetsmässigt?

Personligen skulle jag säga att SE stämmer väldigt bra. Han verkar ha varit en lite udda person, intelligent, excentrisk, känslig och med sociala svårigheter. Tycker mycket stämmer bra med autismspektrat.
Spekulationer helt i strid mot hur PU jobbar.

Det är konkreta saker de jobbar med och inte gissningar.
Citera
2020-02-24, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Tycker det är förvånande att fler inte tagit intryck av ovanstående. Det närmast utesluter ju polisspår som flera i den här tråden verkar vara inne på.
Det kan tolkas så. Men fortfarande är dessa poliser som spanade de enda grupperna som bevisligen befann sig på och runt mordplatsen mordkvällen. Som vi känner till alltså.

Men det är ingen tvekan om att andra grupper kan skönjas.

Nu vet vi inte hur KPs lösning ser ut, men det går inte att bortse från fakta i väntan på den.
Citera
2020-02-24, 13:15
Medlem
Citat:
Om KP skulle peka ut CIA som anstiftare/utförare kommer det att ta hus i helsike. I synnerhet om det saknas bindande bevis. Inte en chans att han skulle våga ta ett sådant beslut ensam. Då måste regeringen kopplas in.

Däremot finns det kopplingar till CIA i utredningen. Personal från den organisationen hjälpte Säpo med att bugga den ryske diplomaten och hjälpte Holmer att bugga kurder. Men att utifrån det gå till anklaga dem för mordet är steget mycket långt.

Menade inte att en sån lösning kommer att presenteras utan att det kan finnas CIA-kopplingar som aldrig kommer att se dagens ljus. Kan inte utveckla det mer än så för tilllfället, vi får se framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in