Citat:
Ursprungligen postat av
Flickpojken
Tänkte att vi kunde diskutera eventuella vinster och nackdelar i relation till hälsa, träning, prestation mm. Med fokus på mäns endokrina hälsa.
Kertogenkost innehåller nånstans mellan 5-20 gram kolhydrater 80% av de totala kaloriintaget består av fett och resten kommer från protein. Vilket tvingar kroppen till att producera ketonkroppar som är ett alternativ bränsle som kan förbrännas av hjärnan så väl som musklerna. Utan ett normalt blodsocker dör vi omdelbart så den mängd glukos vi behöver för att överleva tillverkas under dessa förhållanden av levern.
De är naturligtvis en drastisk omställning att i princip kasta om proportionerna mellan fett och kolhydrater och göra fettet till de primära bränslet. Men många hävdar att de är ett sådant kostintag vi är evolutionärt anpassade till. Och att kroppen och hjärnan fungerar optimalt när ketoner finns tillgängliga.
Jag har just börjat läsa på allvar om kosten. Och prövar skälv just nu. Har stått på kosten i ungefär 4 veckor. En inspiration för mej har varit Marina Johansons blogg. Otroligt mycket information på ämnet.
https://martinajohansson.se
Skulle vara kul veta vilka erfarenheter ni har av kosten, om några. Vad ni läst om ketogen kost i förhållande aspekter som är relevant för mäns hälsa och prestation.
Jag har kollat upp kreatinin, kolesterol och triglycerider och ska följa upp proverna några månader.
Jag följer Keto-dieten. Dock följer jag en annan typ a Keto-diet än vad du har redogjort för ovan.
Jag äter max 50 g kolhydrater per dag. 60% av mitt kaloriintag utgörs av fett, 30% av proteiner och 10% av kolhydrater.
Det innebär att jag inte äter vetemjölprodukter, ris, kakok, godis och frukter med mcyket kolhdrater (banan, äpple och så vidare).
Jag upplever att jag mår och ser bättre ut. Eftersom min insulin inte går upp och ner som en berg- och dalbana känner jag mig piggare och mindre stressad. Min koncentrationsförmåga har också blivit bättre. Risken att drabbas av fet lever, hjärtinfarkt, diabetes och cancer minskas om man följer Keto-dieten. Cancer sprids via inflammerade celler och socker orsakar inflammation i kroppen.
Vad gäller mitt utseende upplever jag att jag har en lenare, mer ungdomlig hud och mina rynkor i pannan blev mindre synliga sedan jag har börjat med Keto-dieten. Anledningen är att kolhydrater (glukos) bryter ned kollagen i huden. Kollagen är ansvarig för en ungdomlig hud.
Det kan vara jobbigt i början att anpassa sig till Keto-dieten, men jag tycker att det är värt besväret. Man mår och ser bättre ut man följer Keto-dieten.