2020-02-24, 10:22
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Några negativa saker jag märkte med keto som är bra att nämna är att svetten kan börja lukta förjävligt, man kan även bli rätt gasig med sjuka "protein fisar" som luktar nått otroligt äckligt.
Min vän fick även jävligt dålig andedräkt när han käkade keto diet sa hans brud men det var inget jag märkte av på mig själv.

Jag har hört att den effekten är övergående.
Citera
2020-02-24, 10:38
Medlem
Upplever du något positivt med denna kost? Vad finns det för anledningar till att komplicera livet så mycket?
Citera
2020-02-24, 10:44
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vad ska vi diskutera? Ketogen kost verkar vara suboptimalt för prestation. Annars hade det varit mer utbrett bland de som behöver prestera. Ketogen kost är inte direkt något som man upptäckte sent 2017.

Prestation vid träning är intressant.

På en ketogen kost har man en motsvarande mängd glukos i blodomloppet jämför med om du åt kolhydrater. 6 mmol/l liter är ett normalt blodsocker efter nattfastan. Detta ändras inte på ketogenkost. Däremot får du ett jämnare blodsocker vilket har stora hälsofördelar fördelar.

Levern kommer dessutom anpassa mängden glukos i blodomloppet till de aktuella behovet. Tillexenpel bildar levern sig sagt mer glukos under träning. Så de är tveksamt om avsaknaden av kolhydrater i kosten skulle leda till en suboptimal prestation.

Snarats kan en underprestation i början bero på att man ännu inte är anpassad till ketosen. Eller att leverns förmåga att bilda kolhydrater inte är optimerad än.

Ketosen ger egentligen ett extra bränsle och ersätter inte glukos. Vi har för övrigt alltid små mängder ketoner i blomloppet särskilt efter nattfastan. Dessa används primärt av hjärna och hjärta.

Skulle va intressant att få studien (?). Du hänvisar till. Jag har inget bias egentligen utan bara väldigt intresserad av alla information i ämnet.
Senast redigerad av Flickpojken 2020-02-24 kl. 10:55.
Citera
2020-02-24, 11:18
Medlem
happilappis avatar
Ketogen kost, eller lågkolhydratskost, är uppenbarligen en av dom bästa kosterna eftersom det speglar vad människan ätit större delen av sin existens. Spannmål gjorde mycket gott men mycket ont också.
Citera
2020-02-24, 11:27
Medlem
HailToTheKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Ketogen kost, eller lågkolhydratskost, är uppenbarligen en av dom bästa kosterna eftersom det speglar vad människan ätit större delen av sin existens. Spannmål gjorde mycket gott men mycket ont också.

Visst vi åt protein eftersom vi åt kött, men det borde ju blivit mycket fruktsocker också? Inte för skandinaver men för boende söder över. Fast det blir väl kanske ändå inte samma sak som all pasta och spannmål.. vart kommer fett biten in i bilden? Fisk? Eftersom man ska äta sån stor del av det tänker jag.
Citera
2020-02-24, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
För personer med typ 2 diabetes är det det bästa man kan göra. Antingen helt slippa insulin, eller åtminstone minska ner rejält på det. Äter man inga kolhydrater/stärkelse och håller strikt lchf och kanske droppar några kilo kan man ha samma blodsocker som en fullt frisk person, jämfört med ständiga sprutor.

Men det kräver ju en insats, man bör försöka hålla det som strikt som möjligt, och man behöver tänka om helt och lära sig allt om mat och bli sin egen doktor.

För friska personer är det givetvis också bra med lchf eller åtminstone dra Ner på alla kolhydrater, beroende på vad man vill åstadkomma. Det ligger mig varmt om hjärtat, som har gått från en tjockis med metabol syndrom med dåliga framtidsutsikter, till att ha så bra blodsocker att det ser ut som en frisk person. Givetvis går sockret åt helvete om man äter en stor pasta, men man får lära sig att tänka om. Synd att det är så dålig kunskap om lchf, där bla sjukhusens reklamfoldrar rekommenderar en bas av kolhydrater och stärkelse för typ 2 diabetiker, lobbyister och läkemedelsbolag tjänar väl storkovan på insulin, staten pröjsar så pengarna tar ju aldrig slut, det är gratis med insulin och mätverktyg för diabetiker.

Rekommenderar alla lchf intresserade att kika på kostdoktorn, massvis med bra tips och recept och hjälpmedel.

Du är påläst. Kul!
Allt i inlägget tycker jag stämmer bra med det jag själv läst.

Det är inte speciellt komplicerat att äta maträtter från "keto dieten". Om man nu inte tycker det är avancerat att laga mat. Men samtidigt kanske man vill laga exakt vad man vill. Grejen är väl att man kommer till insikt när man är runt 25-40 år. Då får ens livsstil konsekvenser. Vissa får kulmage vid 30 år och andra får diverse sjukdomar pga av kosten. Det är väl lite så intresset kommer växa fram hos oss alla förr eller senare.
Senast redigerad av MRZnr1 2020-02-24 kl. 12:14.
Citera
2020-02-24, 12:28
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ser inte poängen med att äta ketogen kost ”bara för att det går” och ser inget negativt med en kost som innehåller kolhydrater. Men kosten är individuell och hur andra vill äta lägger jag mig inte i. Även om jag själv aldrig skulle få för mig att äta varken ketogen kost eller LCHF.
Citera
2020-02-24, 12:35
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Tänkte att vi kunde diskutera eventuella vinster och nackdelar i relation till hälsa, träning, prestation mm. Med fokus på mäns endokrina hälsa.

Kertogenkost innehåller nånstans mellan 5-20 gram kolhydrater 80% av de totala kaloriintaget består av fett och resten kommer från protein. Vilket tvingar kroppen till att producera ketonkroppar som är ett alternativ bränsle som kan förbrännas av hjärnan så väl som musklerna. Utan ett normalt blodsocker dör vi omdelbart så den mängd glukos vi behöver för att överleva tillverkas under dessa förhållanden av levern.

De är naturligtvis en drastisk omställning att i princip kasta om proportionerna mellan fett och kolhydrater och göra fettet till de primära bränslet. Men många hävdar att de är ett sådant kostintag vi är evolutionärt anpassade till. Och att kroppen och hjärnan fungerar optimalt när ketoner finns tillgängliga.

Jag har just börjat läsa på allvar om kosten. Och prövar skälv just nu. Har stått på kosten i ungefär 4 veckor. En inspiration för mej har varit Marina Johansons blogg. Otroligt mycket information på ämnet.

https://martinajohansson.se

Skulle vara kul veta vilka erfarenheter ni har av kosten, om några. Vad ni läst om ketogen kost i förhållande aspekter som är relevant för mäns hälsa och prestation.

Jag har kollat upp kreatinin, kolesterol och triglycerider och ska följa upp proverna några månader.

Jag följer Keto-dieten. Dock följer jag en annan typ a Keto-diet än vad du har redogjort för ovan.

Jag äter max 50 g kolhydrater per dag. 60% av mitt kaloriintag utgörs av fett, 30% av proteiner och 10% av kolhydrater.

Det innebär att jag inte äter vetemjölprodukter, ris, kakok, godis och frukter med mcyket kolhdrater (banan, äpple och så vidare).

Jag upplever att jag mår och ser bättre ut. Eftersom min insulin inte går upp och ner som en berg- och dalbana känner jag mig piggare och mindre stressad. Min koncentrationsförmåga har också blivit bättre. Risken att drabbas av fet lever, hjärtinfarkt, diabetes och cancer minskas om man följer Keto-dieten. Cancer sprids via inflammerade celler och socker orsakar inflammation i kroppen.

Vad gäller mitt utseende upplever jag att jag har en lenare, mer ungdomlig hud och mina rynkor i pannan blev mindre synliga sedan jag har börjat med Keto-dieten. Anledningen är att kolhydrater (glukos) bryter ned kollagen i huden. Kollagen är ansvarig för en ungdomlig hud.

Det kan vara jobbigt i början att anpassa sig till Keto-dieten, men jag tycker att det är värt besväret. Man mår och ser bättre ut man följer Keto-dieten.
Senast redigerad av AttCza 2020-02-24 kl. 12:44.
Citera
2020-02-24, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vad ska vi diskutera? Ketogen kost verkar vara suboptimalt för prestation. Annars hade det varit mer utbrett bland de som behöver prestera. Ketogen kost är inte direkt något som man upptäckte sent 2017.
Måste du prestera 100% av nått teoretiskt maximum då? Kan säga så här att det finns ingen som bryr sig ett skit om hur mycket jag lyfter eller hur snabbt jag springer milen, så varför ligga och pressa nära skadegränsen? Jag tar det ganska lugnt nuförtiden, men är i god form och ser bra ut ändå.
Citera
2020-02-24, 12:56
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ser inte poängen med att äta ketogen kost ”bara för att det går” och ser inget negativt med en kost som innehåller kolhydrater. Men kosten är individuell och hur andra vill äta lägger jag mig inte i. Även om jag själv aldrig skulle få för mig att äta varken ketogen kost eller LCHF.

Tror dom flesta gör det av hälsoskäl eller för att snabbt gå ner i vikt vid grov övervikt.
En person som mår bra och inte är överviktig bryr sig inte om så pass strikt kosthållning.
Jag skulle tippa på att det är så iaf.
Citera
2020-02-24, 13:00
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Tror dom flesta gör det av hälsoskäl eller för att snabbt gå ner i vikt vid grov övervikt.
En person som mår bra och inte är överviktig bryr sig inte om så pass strikt kosthållning.

Jag har inte varit överviktig och behövde inte gå ner i vikt innan jag började med Keto-dieten. Jag har gjort det för att kroppen och hjärnan ska fungera bättre och för att risken med att drabbas med sjukdomar som diabetes, cancer, hjärtinfarkt ska minska. Att man kan få ett bättre utseende med Keto-dieten är också ett stort bonus.
Citera
2020-02-24, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Yes. Om inget behöver fixas finns det liksom ingen anledning. Råder dock alla att ta det hyffsat lugnt med kolhydraterna då diabetes, metabolt syndrom och övervikt är så mycket svårare att åtgärda när skadan redan är skedd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in