2020-02-23, 21:11
Medlem
Flickpojkens avatar
Tänkte att vi kunde diskutera eventuella vinster och nackdelar i relation till hälsa, träning, prestation mm. Med fokus på mäns endokrina hälsa.

Kertogenkost innehåller nånstans mellan 5-20 gram kolhydrater 80% av de totala kaloriintaget består av fett och resten kommer från protein. Vilket tvingar kroppen till att producera ketonkroppar som är ett alternativ bränsle som kan förbrännas av hjärnan så väl som musklerna. Utan ett normalt blodsocker dör vi omdelbart så den mängd glukos vi behöver för att överleva tillverkas under dessa förhållanden av levern.

De är naturligtvis en drastisk omställning att i princip kasta om proportionerna mellan fett och kolhydrater och göra fettet till de primära bränslet. Men många hävdar att de är ett sådant kostintag vi är evolutionärt anpassade till. Och att kroppen och hjärnan fungerar optimalt när ketoner finns tillgängliga.

Jag har just börjat läsa på allvar om kosten. Och prövar skälv just nu. Har stått på kosten i ungefär 4 veckor. En inspiration för mej har varit Marina Johansons blogg. Otroligt mycket information på ämnet.

https://martinajohansson.se

Skulle vara kul veta vilka erfarenheter ni har av kosten, om några. Vad ni läst om ketogen kost i förhållande aspekter som är relevant för mäns hälsa och prestation.

Jag har kollat upp kreatinin, kolesterol och triglycerider och ska följa upp proverna några månader.
Senast redigerad av Flickpojken 2020-02-23 kl. 21:30.
Citera
2020-02-23, 23:29
Medlem
Kan du förtydliga följande saker?

"nånstans mellan 5-20 gram kolhydrater"
Är det per dygn?

"80% av de totala kaloriintaget består av fett och resten kommer från protein"
80% från fett och resten från protein då får man skippa kolhydraterna helt då eller?
Citera
2020-02-23, 23:39
Medlem
ArgusOnes avatar
Vad ska vi diskutera? Ketogen kost verkar vara suboptimalt för prestation. Annars hade det varit mer utbrett bland de som behöver prestera. Ketogen kost är inte direkt något som man upptäckte sent 2017.
Citera
2020-02-24, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gonoreerejlandhopp

Är det per dygn?

80% från fett och resten från protein då får man skippa kolhydraterna helt då eller?
Ja man skippar kolhydrater iprincip helt, en liten mängd frukt och grönsaker fungerar, grönsaker och frukt måste kroppen nästan ha i vilket fall.

Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vad ska vi diskutera? Ketogen kost verkar vara suboptimalt för prestation. Annars hade det varit mer utbrett bland de som behöver prestera. Ketogen kost är inte direkt något som man upptäckte sent 2017.

Man kör inte ketogen kost för att prestera bra utan för att komma i bra form, vill man bli sjukt rippad så är det en optimal kost då proteinet hålls högt för att behålla muskelmassa och kalorierna lågt så man bränner fett, däremot är det inget för styrka och massa.
Citera
2020-02-24, 00:29
Medlem
Sleepyoh22s avatar
För personer med typ 2 diabetes är det det bästa man kan göra. Antingen helt slippa insulin, eller åtminstone minska ner rejält på det. Äter man inga kolhydrater/stärkelse och håller strikt lchf och kanske droppar några kilo kan man ha samma blodsocker som en fullt frisk person, jämfört med ständiga sprutor.

Men det kräver ju en insats, man bör försöka hålla det som strikt som möjligt, och man behöver tänka om helt och lära sig allt om mat och bli sin egen doktor.

För friska personer är det givetvis också bra med lchf eller åtminstone dra Ner på alla kolhydrater, beroende på vad man vill åstadkomma. Det ligger mig varmt om hjärtat, som har gått från en tjockis med metabol syndrom med dåliga framtidsutsikter, till att ha så bra blodsocker att det ser ut som en frisk person. Givetvis går sockret åt helvete om man äter en stor pasta, men man får lära sig att tänka om. Synd att det är så dålig kunskap om lchf, där bla sjukhusens reklamfoldrar rekommenderar en bas av kolhydrater och stärkelse för typ 2 diabetiker, lobbyister och läkemedelsbolag tjänar väl storkovan på insulin, staten pröjsar så pengarna tar ju aldrig slut, det är gratis med insulin och mätverktyg för diabetiker.

Rekommenderar alla lchf intresserade att kika på kostdoktorn, massvis med bra tips och recept och hjälpmedel.
Senast redigerad av Sleepyoh22 2020-02-24 kl. 00:36.
Citera
2020-02-24, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Ja man skippar kolhydrater iprincip helt, en liten mängd frukt och grönsaker fungerar, grönsaker och frukt måste kroppen nästan ha i vilket fall.
Om man vill ha större proteinintag kan man då lägga sig på till exempel 70% fett och 30% protein och ändå kalla det för ketogen kost?
Citera
2020-02-24, 01:26
Bannlyst
Citat:
Om man vill ha större proteinintag kan man då lägga sig på till exempel 70% fett och 30% protein och ändå kalla det för ketogen kost?

Ja exakt, det TS säger med 80% fett är inget som är nödvändigt i keto kost, det enda nödvändiga är max 50 gram kolhydrater sen kan man dela upp fett/protein hur man vill, däremot har man inte mycket energi och man mår inte särskilt bra om man har fettet för lågt.

En bra riktlinje är att äta den mängden protein du behöver, säg 3x kroppsvikt sen resterande kalorier i fett minus 20-50g kolhydrater man äter då givetvis.

Några negativa saker jag märkte med keto som är bra att nämna är att svetten kan börja lukta förjävligt, man kan även bli rätt gasig med sjuka "protein fisar" som luktar nått otroligt äckligt.
Min vän fick även jävligt dålig andedräkt när han käkade keto diet sa hans brud men det var inget jag märkte av på mig själv.
Senast redigerad av qirtero 2020-02-24 kl. 01:34.
Citera
2020-02-24, 01:36
Medlem
Citat:
Ja exakt, det TS säger med 80% fett är inget som är nödvändigt i keto kost, det enda nödvändiga är max 50 gram kolhydrater sen kan man dela upp fett/protein hur man vill, däremot har man inte mycket energi och man mår inte särskilt bra om man har fettet för lågt.
Ok. 50 gram per dygn då antar jag (?).

Jag har läst att testiklarna och hjärnan är de enda organ som behöver kolhydrater. Samt att kroppen kan omvandla fett till kolhydrater (det är väl det som är "ketos"). Stämmer det?

Kan protein omvandlas till kolhydrat av kroppen?
Citera
2020-02-24, 01:38
Medlem
Citat:
En bra riktlinje är att äta den mängden protein du behöver, säg 3x kroppsvikt sen resterande kalorier i fett minus 20-50g kolhydrater man äter då givetvis.
Jag antar att du menar 3x kroppsvikten delat på 1000 (?).
Per dygn?
Citera
2020-02-24, 08:38
Medlem
Mojokiis avatar
Ketogen kost gjorde mig svag och svimfärdig. Jag åt stora sallader, kyckling, nötkött och ägg, men lyckades inte må bra. Jag gick ner i vikt, såg sjuk ut, orkade inte träna och blev besatt av sötsaker (som jag inte fick äta öht). När jag fick komma tillbaka till min vanliga kost igen (veganskt) så gick jag upp i vikt till min basvikt (hälsosamt smal, inte spinkig) och blev av med utmattningen, yrseln och de andra besvären. Jag åt ohälsosamt en kort tid därefter, men blev sedan mitt normala igen och slutade med dagliga sötsakerna. Efter några veckor (av min vanliga veganska kost) kunde jag träna och finna min styrka igen.

Jag rekommenderar alltså inte ketogen kost och tror inte att det fungerar för de flesta. Jag var påläst och utgick från regler via 2-3 böcker. Till och med veganskt, som okunnigt folk klagar så mycket på, är långt lättare. Om du vill gå ner i vikt så är det tydligt att det funkar bra med ketogen/antiinflammatorisk kost. Om du vill känna dig frisk och stark är det däremot värdelöst enligt min erfarenhet.
Senast redigerad av Mojokii 2020-02-24 kl. 08:46.
Citera
2020-02-24, 10:18
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne

Intressant. Källa?

Tänkte plocka upp en del saker som tagits upp i tråden.

Citat:

Är det per dygn?

De går att äta inga kolhydrater alls. I strikt mening är de omöjligt eftersom även animaliska produkter inhåller lite kolhydrater. men om du utesluter alla vegetabilier kan du komma ner till några gram om dagen.

Äter man för mycket protein så kommer de ta en ur kesos. Så ration mellan fett och summan av den mängd kolhydrater och protein man äter är de viktiga. De är dock möjligt att de stör ketosen att äta något mer protein i förhållande till fett. Kolhydrater däremot kommer oundvikligen ta dej i ketos och där är spannet för ett acceptabelt intag ganska smalt.

Citat:
Ok. 50 gram per dygn då antar jag (?).

Jag har läst att testiklarna och hjärnan är de enda organ som behöver kolhydrater. Samt att kroppen kan omvandla fett till kolhydrater (det är väl det som är "ketos"). Stämmer det?

Kan protein omvandlas till kolhydrat av kroppen?

Man kan bilda glukos av protein. Men de är att elda med fin virket. I kesos bidas socker i elever igenom en process som heter ketogenesis. Denna proces är "supply driven" dvs efter behov. Vid intensiv träning bildas mer glukos och mängden blod ketoner sjunker något.

En del kan komma upp i 50 gram hydrater och behålla måttlig kesos (4 mms/l liter) andra kan äta mer protein förutsatt att dom håller nere sitt intag av kolhydater. Men vill man ha riktig ketos dvs (8-16 mms/l liter) så måst summan av kaloriintaget som kommer från kolhydrater och protein i regel hålla nere till ungefär 20%. Du kan köpa ketostix på apoteket och kolla på var du ligger (finns dock en viss skillnad på blodnivåer och hur mycket man utsöndrar särskilt i början)

Hjärnan förbrukar massor av glukos! Och du kommer på en ketogen kost ha en motsvarande mängd glukos i blodomloppet jämför med om du åt kolhydrater. 6 mmol/l liter är ett normalt blodsocker efter nattfastan. Detta ändras inte på ketogenkost. Däremot får du ett nämnare blodsocker vilket har stora hälsofördelar fördelar.

Levern kommer dessutom bilda mer glukos under träning. Så de tveksamt om avsaknaden av kolhydrater i kosten skulle leda till en suboptimal prestation.

LCHF är inte samma sak eftersom man i regel inte eftersträvar kesos.

Angående allmänt välbefinnande är de skilda på att producera ketoner och att vara metabolt anpassad till ketoner de senare tar tid.

Citat:

Man kör inte ketogen kost för att prestera bra utan för att komma i bra form, vill man bli sjukt rippad så är det en optimal kost då proteinet hålls högt för att behålla muskelmassa och kalorierna lågt så man bränner fett, däremot är det inget för styrka och massa.

De antagligen naturligt att va mycket smal. Åtminstone för män. Allra annat kan va ett teken på endokrin och metabol ohälsa. Många beskriver att man får något mer muskelmassa av dieten utan att träna. De effekten är naturligtvis begränsad.
Senast redigerad av Flickpojken 2020-02-24 kl. 10:38.
Citera
2020-02-24, 10:20
Medlem
Flickpojkens avatar
Angående frukt och grönt:

Åsikterna gå i sär en del hävdar att vi inte alls behöver frukt och grönt. Man bör se analytiskt på detta. Frågan man ska ställa sej är vad man hör hela livet utan vad som faktiskt finns i grönsaker och frukt.

Folk som hålt på länge med dieten rekomenderar inälvsmat eftersom de är mycket mer närings tätt än muskler

Lever har förlade näringsinnehåll:
http://matkalkyl.se/se-notleverstekt.php

”Totalt 15 näringsämnen av 19 i nöt lever stekt uppnår minst en tiondel av rekommenderat dagligt intag (RDI), vilket indikerar en väldigt hög näringstäthet, och produkten visar sig även vara mycket näringsrik när alla ämnen räknas samman.”

Broccoli:
http://matkalkyl.se/se-broccoli.php

Potatis:
http://matkalkyl.se/se-potatisra.php

Man får alltså lite spårämnen från broccoli c-vitamin och lite magnesium samt en del flavanoider och andra phytokemikalier . Potatis är ännu mer näringsfattigt:

”Totalt 4 näringsämnen av 19 i potatis rå uppnår minst en tiondel av rekommenderat dagligt intag (RDI), vilket indikerar en väldigt låg näringstäthet, och produkten visar sig även vara mycket näringsfattig när alla ämnen räknas samman.”

De går inte äta lever varje dag på grund av de höga A-vitamin inhållet. Men även skaldjur vanligt kött för inte alla om ägg som inhållen nästan alla näringsämnen man behöver för utom C-vitamin.

Men man kan alltså start ifråga sätt om vi behöver vegetabilier på grund av dess näringsinnehåll.

Frukt ät en icke fråga man kan äta ett havtornsbär och få i sej mer C-vitamin än man får från en apelsin. Om man äter apelsinen få man dessutom en rejäl dos fruktos på köpte.

De går att ta konsepetet med ketogen kost ett steg till och utesluta all vegetabilier:

https://martinajohansson.se/fran-keto-till-carnivore/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in