2020-02-24, 12:28
Medlem
BajsFaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det är ju för dom 5 senaste dagarna din dumma babian !
Nej det är det inte. Du kollar nog på OMX30 medans detta är ett bredare OMX index. -4,82% just nu. Småbolagen tar större stry än storbolagen.
Citera
2020-02-24, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Skulle nog vara självmord att gå ut och garantera något sådant, men det enda någorlunda säkra är att filtren Blue Air använder teoretiskt klarar av att samla in Corna-virus. Däremot finns inga garantier alls. Köper du en luftrenare som använder ett mer vanligt förekommande HEPA-filter brukar de klara att filtrera allt över 0,3um, vilket då är en 100 procentig garanti för att de inte klarar att samla in Coronavirus.

Verkligen stort tack för din hjälp!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det är ju för dom 5 senaste dagarna din dumma babian !
Okej, ner -4% idag. -4.9 på fem dagar. Allt härleds till produktionnedstängning pga corona-viruset. Glad nu, kossa?
Citera
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Det är fortfarande åt helvete när man på kvällen inte ägnar säg 10 minuter åt att köra någon intervju eller reportage.

Den dagen när det blir samma utveckling här som i Italien så kommer man sett ifrån media att skit i kors.

Och med detta så kommer vi få en påfallande mängd människor som på sedvanligt svenskt vis står och A, gnäller på politiker, B, gnäller på information och att de inte vet något/förstår något, C, Skyller på vårdens dåliga funktion (eftersom de inte kan åka till akuten och att 1177 ligger nere).

Idag rapporterad det också om Italien. Säkert betydligt mer än igår, då jag inbillar mig att en vardag kan ge fler perspektiv kring hur det påverkar samhället.

Jag hänger inte med när man säger att media har slutat bevaka detta. Senaste månaden har det varit toppnyheter. Inte varje dag såklart, men jag kan inte se en tillstymmelse till att rapporteringen vilar.
Citera
2020-02-24, 12:32
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Ber om ursäkt, det har du alldeles rätt i.

Mitt fel jag formulerade mig dåligt var otydlig.
Citera
2020-02-24, 12:33
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Italien upp till 215 nu.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
2020-02-24, 12:37
Medlem
arbetets avatar
Ni kan vara helt lugna i tråden. Sveriges beredskap är god. Regeringen har precis skickat 40 miljoner kronor till WHO:
Sverige avsätter 40 miljoner kronor i en krishanteringsfond, ämnad WHO:s ansträngningar att stoppa smittan av Coronaviruset:

– Vi hjälper oss själva samtidigt som vi visar solidaritet med länder som har sämre sjukvård, säger Peter Eriksson, (MP), minister för internationellt utvecklingsarbete.
https://www.svd.se/minister-visar-solidaritet-och-hjalper-oss-sjalva

Citera
2020-02-24, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Egentligen så är det ju en pandemi, men jag kan tänka mig att de väntar tills det att smittspridningen tar fart i nordamerika.

Det har den säkert redan gjort. Men inga tester görs. Under tiden 21 jan - 21 feb gjordes bara 414 tester i hela USA. It does not include people who returned to the U.S. via State Department-chartered flights.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/cases-in-us.html
Citera
2020-02-24, 12:38
Medlem
Matärgotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matärgott
Kompis till mig som kom hem från Italien ( bodde några få mil ifrån där alla nya fall upptäckts) för några veckor sedan har "luftvägsinfektion" med hosta hög feber och snuva och blivit värre sen en vecka tillbaka.

Kompisen fick ett nummer till någon smittskyddsenhet från 1177 som de skall ringa imorgon. Jag lunchade med kompisen för några dagar sen (innan första fallet i italien ens var upptäckt eller typ samma dag de första fallen upptäcktes) och personen var då snuvig med lätt hosta.

Imorgon skall jag jobba hemma... det enda som talar för att det inte är corona är att personen inte fick känningar på denna sjuka inom 14 dagar utan snarare 17-18 dagar efter hemkomsten från italien där person bott en tid. Min kompis lämnade dessutom Italien innan 1 februari så sjukdomen måste ha härjat bra länge där nere om de har det.

Är inte nervös men tänker mer på hur jobbigt det skulle vara med 14 dagars karantän. Sen har jag något jävligt viktigt på jobbet på tisdag... måste typ gå kan inte jobba hemma. Yikes i will keep you guys up to date med vad som sker. En del av mig tror faktiskt att de inte ens kommer testa kompisen pga de saker jag just nämnde, we will see.

Liten uppdatering: Kompisen ringde dom 8 på morgonen och de var ett sånt där system där man hamnar i telefonkö och fick tid på eftermiddagen så de ska ringa upp kompisen snart. Får vi se vad för beslut dom tar. Kommer nog med en ny uppdatering i eftermiddag då jag vet mer.
Citera
2020-02-24, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Att sälja allt o ligga i SKR låter som en mycket vansklig strategi.

Då har man placerat allt på regeringen Löfvens goda namn o förträngt att redan nu är produktiviteten så låg att kronan fallit.

Nu om något så är det riktiga värden som gäller.
Guld, fastigheter men även aktier i mogna stabila bolag. Likaså livsmedel.

Det kan även bli köpläge i tillväxtbolag, men det gäller då att ha is i magen o välja rätt.

Corona-19 kommer påverka världen under lång tid. Hur mycket o på vilket sätt är svårt att sia om, då vi står inför något nytt o den tillförlitliga data vi har är mycket begränsad.

Guld stiger redan. Fastigheter är nog mera osäkert skulle jag säga. Livsmedel borde gå bra nu när folk börjar hamstra. Vi kan snart få ett läge då vi får hyperinflation på vissa produkttyper, medans andra dyker i pris.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Verkligen stort tack för din hjälp!

Inga problem. Kan även vara värt att läsa det här: https://www2.blueair.com/se/customer-support/faq/can-blue-trap-airborne-bacteria

Men som sagt så ges inga garantier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
När föll börserna så här kraftigt senast?

Brexit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in