2020-02-23, 19:24
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Har jag sagt att jag vill ta in arbetslösa invandrare. Jag tror att du hallucinerar !
Men det är ju det som görs och som du försvarar.
Citera
2020-02-23, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ingen källhänvisning trots att jag uttryckligen bad om det. Samt ett faktafel (visserligen bakom ”[h]ar för mig”). Du är onekligen ett riktigt jävla praktarsel, Filantrop. Helt otrolig.

Nej, Kungsbacka är inte nettobetalare till utjämningssystemet (bara 11 kommuner är det). Däremot tar Kungsbacka emot relativt lite (2 709 kr/inv) jämfört med Sverigemedel (9 366 kr/inv):
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Kungsbacka?compare=1

Kommunstyrelsens ordförande delar inte ditt glädjefnatt:
Årets ekonomiska resultat visar tillväxtens utmaningar
[…] Samtidigt är bristen på arbetskraft stor och skattemedlen har svårt att räcka för att bedriva verksamheterna. Det är en ekvation som inte går ihop.
[…]
– Resultatet på 176 miljoner är en pedagogisk utmaning. Många kan få en föreställning att vi nu har ett överskott som vi kan hantera fritt, men i grunden är detta pengar som redan är använda för att finansiera framtida investeringar, förklarar […]
http://www.mynewsdesk.com/se/kungsbacka-kommun/pressreleases/aarets-ekonomiska-resultat-visar-tillvaextens-utmaningar-2971485

Det gäller att läsa mer än rubrikerna och enstaka siffror, Filantrop.

HUR ska kommunen få det här att gå ihop långsiktigt? Att Sverige massimporterar ökad försörjningsbörda och social oro för lånade pengar är definitivt ingen framgångsfaktor. VEM ska betala i slutändan? Och VAR ska pengarna komma från?

Hans Forsberg berättade också att resultatet var bra. Vi får mycket för pengarna säger han . Men visst investeringar suger. Just nu oroas de nog av stigande vattennivåer i Lindomeån kan man tänka. En effekt av klimatförändringarna. Historiskt så har de haft problem med bränder.

Jag arbetade i Kungsbacka kommun på 1970 talet. Det var i huvudsak fortfarande en landsortshåla. Nu är de 86 000 invånare och växer starkt. Om man besöker kommunen så ser man att det sjuder av liv och förändring. De verkar inte alls dela pessimismen som breder ut sig i vissa flashbacktrådar.

Ps, det är trevligt att skapa lite irritation i de bruna nästena. Lite klassiska skyttegravsvibbar från en svunnen tid.
Citera
2020-02-23, 19:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Hans Forsberg berättade också att resultatet var bra. Vi får mycket för pengarna säger han . Men visst investeringar suger. Just nu oroas de nog av stigande vattennivåer i Lindomeån kan man tänka. En effekt av klimatförändringarna. Historiskt så har de haft problem med bränder.

Jag arbetade i Kungsbacka kommun på 1970 talet. Det var i huvudsak fortfarande en landsortshåla. Nu är de 86 000 invånare och växer starkt. Om man besöker kommunen så ser man att det sjuder av liv och förändring. De verkar inte alls dela pessimismen som breder ut sig i vissa flashbacktrådar.

Ps, det är trevligt att skapa lite irritation i de bruna nästena. Lite klassiska skyttegravsvibbar från en svunnen tid.
Det fetade. Jag ser inga ”bruna nästen” här. Vad menar du och vilken relevans har det för tråden?

Citat:
Jag trodde att det var en eventuell spridning av kommunalt moras som diskuterades i tråden.
Om du vill diskutera invandring finns det säkert 37 trådar som är bättre lämpade för dylikt tugg.
Läs trådstarten: Kommer besparingar på service och skattehöjningar få konsekvenser?
Citera
2020-02-23, 21:12
Medlem
Citat:
Det fetade. Jag ser inga ”bruna nästen” här. Vad menar du och vilken relevans har det för tråden?

Läs trådstarten: Kommer besparingar på service och skattehöjningar få konsekvenser?

I Göteborg med kranskommuner tror jag inte att skattehöjningar är aktuella. Besparingar när det gäller service kan förkomma men i mycket måttlig utsträckning. Istället ser vi en enorm framtidstro och stora investeringar. Någon kommunkris syns inte till. Mölndal, Kungsbacka och Göteborg påminner om en byggarbetsplats enligt många gnällspikar. En del vill måla fan på väggen. De verkar inte gilla nuvarande styre.
Citera
2020-02-24, 08:14
Medlem
spoilers avatar
"Ekonomin går knackigt för många av landets kommuner. Nu har SVT frågat kommunerna hur budgeten i välfärden utvecklas i år. Ungefär sju av tio kommuner har deltagit i enkäten.
Var tredje kommun i undersökningen svarar att budgeten inom åtminstone något välfärdsområde blir lägre 2020 än året innan. Var tredje kommun som svarat drar alltså ner på välfärden i någon mån.

/…/

Var femte kommun i undersökningen svarar att budgeten blir lägre inom äldreomsorgen.
Nästan lika många uppger att budgeten blir lägre inom förskola och skolbarnomsorg. Och knappt en femtedel svarar att man drar ner inom grundskola, gymnasieskola och övrig utbildning.
Nästan var femte kommun svarar också att det här leder till försämrad kvalitet inom välfärden.

/…/

Är flyktingvågen 2015 och flyktingmottagande en viktig faktor när man ser vilka kommuner som har problem?

– Man kan se att många av de kommuner som tog väldigt många flyktingar fick höga ersättningar för asylmottagandet. Nu klingar de pengarna av och då har man byggt upp en kostnadsmassa som man inte har råd med längre. Har man väldigt många flyktingar på en ort där det inte finns särskilt många arbetstillfällen så kommer kostnaderna att öka även för den gruppen, säger Annika Wallenskog."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kartlaggning-var-femte-kommun-tvingas-gora-forsamringar-i-valfarden
Citera
2020-02-24, 08:33
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
I Göteborg med kranskommuner tror jag inte att skattehöjningar är aktuella. Besparingar när det gäller service kan förkomma men i mycket måttlig utsträckning. Istället ser vi en enorm framtidstro och stora investeringar. Någon kommunkris syns inte till. Mölndal, Kungsbacka och Göteborg påminner om en byggarbetsplats enligt många gnällspikar. En del vill måla fan på väggen. De verkar inte gilla nuvarande styre.
Varsågod och läs. https://www.svt.se/datajournalistik/kommunalskatter-skattekraft-idag-tio-ar-sedan/?rid=2506

Det tog mig 15 sekunder att hitta artikeln. Tänk vad du kan hitta på en halvtimme, istället för att sitta och räkna sockparen i din byrålåda och komma med anekdoter från 70-talet. Det är inte svårt att ha stor framtidstro, om ens research består i att spå i löv, eller stå på altanen med en kaffekopp och säga: "Det går bra det här, mmm."
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Ekonomin går knackigt för många av landets kommuner. Nu har SVT frågat kommunerna hur budgeten i välfärden utvecklas i år. Ungefär sju av tio kommuner har deltagit i enkäten.
Var tredje kommun i undersökningen svarar att budgeten inom åtminstone något välfärdsområde blir lägre 2020 än året innan. Var tredje kommun som svarat drar alltså ner på välfärden i någon mån.

/…/

Var femte kommun i undersökningen svarar att budgeten blir lägre inom äldreomsorgen.
Nästan lika många uppger att budgeten blir lägre inom förskola och skolbarnomsorg. Och knappt en femtedel svarar att man drar ner inom grundskola, gymnasieskola och övrig utbildning.
Nästan var femte kommun svarar också att det här leder till försämrad kvalitet inom välfärden.

/…/

Är flyktingvågen 2015 och flyktingmottagande en viktig faktor när man ser vilka kommuner som har problem?

– Man kan se att många av de kommuner som tog väldigt många flyktingar fick höga ersättningar för asylmottagandet. Nu klingar de pengarna av och då har man byggt upp en kostnadsmassa som man inte har råd med längre. Har man väldigt många flyktingar på en ort där det inte finns särskilt många arbetstillfällen så kommer kostnaderna att öka även för den gruppen, säger Annika Wallenskog."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kartlaggning-var-femte-kommun-tvingas-gora-forsamringar-i-valfarden
Slakten har pågått en tid och fortsätter. Skattesatserna höjs, medan servicen skärs ned, ordentligt. Man räknar gurkskivor på Umeås äldreboenden och byaskolor läggs ned på löpande band. Åldringarna blir fler, samtidigt som äldreboenden läggs ned. Räddningstjänsten skär ner på många platser.

Stamnäten för VVS behöver renoveras i väldigt många kommuner, men det finns inga pengar till det. Inte finns det några pengar till att renovera gamla hyreshus heller. Det är en stor brist på vårdpersonal, men det gör inte så mycket, eftersom många landsting har anställningsstopp. Nu går det undan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sodersjukhuset-i-stabslage

Stabsläge på Södersjukhuset i hufvudstaden Stockholm. En av de där välmående regionerna, ni vet. Patienter ligger och skriker i korridorerna och är ängsliga för att de inte ska få hjälp. Orsaken? Det var en vanlig söndag. Vad sägs om 32 timmars väntetid? Som hittat.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2020-02-24 kl. 08:46.
Citera
2020-02-24, 09:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Fattar du inte det KSO i Kungsbacka själv säger? ”Det är en ekvation som inte går ihop.” (Se mitt inlägg igår 19:14).

HUR ska kommunerna få det här att gå ihop långsiktigt? Att Sverige massimporterar ökad försörjningsbörda och social oro för lånade pengar är definitivt ingen framgångsfaktor. VEM ska betala i slutändan? Och VAR ska pengarna komma från?

Och facket har länge larmat om stora problem inom äldreomsorgen:
Det krävs stora investeringar i Göteborgs äldreomsorg
Välfärden har urholkats, skriver Kommunal Västs ordförande […] tillsammans med ett 40-tal undersköterskor i Göteborg.
https://www.expressen.se/gt/debatt-gt/det-kravs-stora-investeringar-i-goteborgs-aldreomsorg/

Alla utom infantila dårar VET att ekvationerna är omöjliga. Du är inihelvete störd, Filantrop. Jag tror att du skiter i samhällsekonomin och välfärden. Du vill bara håna och mobba människor på Flashback.
Citera
2020-02-24, 10:11
Medlem
Citat:
Fattar du inte det KSO i Kungsbacka själv säger? ”Det är en ekvation som inte går ihop.” (Se mitt inlägg igår 19:14).

HUR ska kommunerna få det här att gå ihop långsiktigt? Att Sverige massimporterar ökad försörjningsbörda och social oro för lånade pengar är definitivt ingen framgångsfaktor. VEM ska betala i slutändan? Och VAR ska pengarna komma från?

Och facket har länge larmat om stora problem inom äldreomsorgen:
Det krävs stora investeringar i Göteborgs äldreomsorg
Välfärden har urholkats, skriver Kommunal Västs ordförande […] tillsammans med ett 40-tal undersköterskor i Göteborg.
https://www.expressen.se/gt/debatt-gt/det-kravs-stora-investeringar-i-goteborgs-aldreomsorg/

Alla utom infantila dårar VET att ekvationerna är omöjliga. Du är inihelvete störd, Filantrop. Jag tror att du skiter i samhällsekonomin och välfärden. Du vill bara håna och mobba människor på Flashback.

Att fackföreningar gapar och skriker hör till. De har de gjort så länge jag levt.Ändå så går livet vidare.När det gäller slantarna kan vi göra som Trump. Han lånar motsvarande 250 miljarder svenska kronor per år omräknat till Sveriges befolkning storlek. Jämför det gärna med Göteborgs överskott 1500 miljoner.Är inte Flashback dårarnas paradis ?
Citera
2020-02-24, 12:33
Medlem
Citat:
Att fackföreningar gapar och skriker hör till. De har de gjort så länge jag levt.Ändå så går livet vidare.När det gäller slantarna kan vi göra som Trump. Han lånar motsvarande 250 miljarder svenska kronor per år omräknat till Sveriges befolkning storlek. Jämför det gärna med Göteborgs överskott 1500 miljoner.Är inte Flashback dårarnas paradis ?

Apropå fackföreningar verkar dessa vara ytterligare ett problem för kommunernas ekonomi. Efter att ha läst ett antal kommunala årsrapporter framstår det för mig som fullständigt vansinnigt att löneökningarna för kommunalarbetarna sätts centralt, eftersom att en löneförhöjning på några procent resulterar i kraftigt höjda personalkostnader för kommuner som redan går ekonomiskt katastrofalt. Lönekostnader utgör merparten av kommunernas kostnader och om lönerna skulle frysas eller justeras ner något skulle många kommuner kunna upprätthålla en bättre servicenivå. Tyvärr befinner vi oss långt ifrån någon borgfred i dagens Sverige.
Citera
2020-02-24, 14:10
Medlem
2n00b4Us avatar
Varför kan man bara inte dra ner bidragen för nyanlända? Det är väl bättre det än att man ska skära ner på saker som äldrevård, förskola osv.
Citera
2020-02-24, 16:02
Medlem
spoilers avatar
"Boxholm kommun backar 14 miljoner, enligt det preliminära bokslutet. Det är 19 miljoner under budgeten för 2019.
Den största utgiften för Boxholm kommun gäller individ- och familjeomsorgen, enligt Britt-Marie Johansson(S), kommunstyrelsens ordförande.

– Det har blivit en del barnplaceringar och så vidare som vi inte hade planerat för. Sen har vi haft en del engångsutgifter som inte kommer igen, som ett boende inom flyktingverksamheten där vi har sagt upp hyresavtalet, säger hon till SVT."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/boxholm-backar-14-miljoner
Citera
2020-02-25, 00:18
Medlem
spoilers avatar
"Leksand står inför stora besparingar. Strax under 40 miljoner kronor saknas i kommunens budget och nedskärningar kommer att ske på flera områden. I första hand de verksamheter som inte är obligatoriska för en kommun att erbjuda."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/besparingarna-kommer-att-paverka-invanarna-i-leksand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in