2020-02-23, 09:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Att du inte har koll på ekonomi, det är redan fastslaget vid det här laget. Du skämmer ut dig i tråden, dag efter dag.

Om du kollar vad Härrydas pengar kommer ifrån så är det att man säljer av tillgångar, samt skurit ned på barn, skola och omsorg. Därtill LÅNAT pengar från utländska kreditgivare. Vips så har man positivt resultat.

Du kanske också ska bättra på din ekonomi genom att börja äta nudlar, ta SMS-lån och sälja din TV?

Filantrop007 tillhör forumets främsta absoluta stolpskott när det kommer till ekonomi.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Harryda
Här kan vi titta på Härryda.
Man ser en medianinkomst som är 10:e högsta i Sverige.
Andel högutbildade som är klart högre än medel.
Och en förvärvsfrekvens som är 8:e högsta i Sverige.
Och 9:e lägsta arbetslöshet.
Skatteintäkterna per inv är större än medel.
Kommunens kostnader per inv håller de på medel.

Detta är rimligen en av det bättre kommunerna (ekonomiskt) i landet.
Man drar in mer intäkter än man gör av med.

Är det någon som hittar något negativt med Härryda?
Citera
2020-02-23, 12:04
Medlem
Imnshos avatar
Social export talas det mycket om. Ibland kanske även "de utsatta" omlokalisera sig själva pga t ex bostadsbrist och annat.

Perstorp verkar vara ett sådant ställe där allsköns slödder och olycksbarn ansamlas. Så till den milda grad att hela kommunen vädjar om att klassas som "särskilt utsatt".

https://www.expressen.se/nyheter/qs/vesna-ska-vrakas-i-mest-segregerade-kommunen/

Givetvis anstränger detta kommunernas ekonomier. Kanske måste kommunkartan ritas om? Eller att några tas om hand under förmyndarskap av regioner eller staten?

Men med en juste reklamfilm a la Staffanstorp kanske Perstorp kan vända trenden!
Citera
2020-02-23, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Att du inte har koll på ekonomi, det är redan fastslaget vid det här laget. Du skämmer ut dig i tråden, dag efter dag.

Om du kollar vad Härrydas pengar kommer ifrån så är det att man säljer av tillgångar, samt skurit ned på barn, skola och omsorg. Därtill LÅNAT pengar från utländska kreditgivare. Vips så har man positivt resultat.

Du kanske också ska bättra på din ekonomi genom att börja äta nudlar, ta SMS-lån och sälja din TV?

Filantrop007 tillhör forumets främsta absoluta stolpskott när det kommer till ekonomi.

Om du kollar på skolverkets sida, SIRIS, så skall du se att skolorna i Härryda presterar mycket bra.
När det gäller det ekonomiska så har kunskaperna räckt till för att bli mångmiljonär. Att låna pengar behöver inte vara fel. Detta gäller främst om de avkastar en del och räntorna är obetydliga.

Jag återkommer snart med årsredovisningar för ytterligare några kommuner i Göteborgs närhet.
Citera
2020-02-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Om du kollar på skolverkets sida, SIRIS, så skall du se att skolorna i Härryda presterar mycket bra.
När det gäller det ekonomiska så har kunskaperna räckt till för att bli mångmiljonär. Att låna pengar behöver inte vara fel. Detta gäller främst om de avkastar en del och räntorna är obetydliga.

Jag återkommer snart med årsredovisningar för ytterligare några kommuner i Göteborgs närhet.

Som sagt; MAN LÅNAR TILL LÖPANDE DRIFT.

Utan lånen och utförsäljningar av kommunala bolag/fastigheter går kommunen rejält back. Bara en idiot anser att ett sådant upplägg är bra.
Citera
2020-02-23, 15:13
Medlem
Nu har jag skumläst Öckerö kommuns budget,budgethistorik och framtidsförutsägelser. Kommunens största parti är kd. Så om gud vill kommer det att gå bra. Näst största parti är moderaterna. Kommunen styrs av kd,m och l.

Budgetomslutningen är på ca 750 mkr. 2018 redovisades ett mindre underskott på 5 mkr. Nu och några år framöver väntas ett överskott på storleksordningen 10 mkr.
Om jag fattat det rätt är många invånares största bekymmer trängseln på vägen in till Göteborg. De är nog de närmaste kommunkrisen man kommer i Öckerö kommun.
Även trängseln i kyrkan lär vara större än i andra kommuner. När kantorn Lars Söderlund sätter igång med. Vår gud är oss en väldig Borg Så tätnar det i bänkarna.
Citera
2020-02-23, 15:45
Medlem
Nu har turen kommit till Lerum. Alliansen styr här med viss framgång. I år beräknas överskottet bli 2,3% av intäkterna. De kommande två åren tror man på 2,5 %. Lerum ligger några mil från Göteborg. Stockholmståget dundrar förbi allt som oftast. Ja de har en pendel och ett badhus.
I Lerum kan man inte stava till kommunkris.
Citera
2020-02-23, 15:59
Medlem
Kungälv styrs av den något udda trion m, s och c. De har ett starkt mandat. Kommunen är expansiv och behöver därför rejäla överskott. Från nivån 2% beräknar de att framöver klara nivån 4-5% överskott.
Politikerna kan fira framgångarna på Fars Hatt. En gång i tiden befann sig Lise Meitner på samma ställe.Hennes tänkande förändrade världen. Då handlade det om betydligt värre kriser.
Citera
2020-02-23, 16:23
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Nu har jag skumläst Öckerö kommuns budget,budgethistorik och framtidsförutsägelser. Kommunens största parti är kd. Så om gud vill kommer det att gå bra. Näst största parti är moderaterna. Kommunen styrs av kd,m och l.

Budgetomslutningen är på ca 750 mkr. 2018 redovisades ett mindre underskott på 5 mkr. Nu och några år framöver väntas ett överskott på storleksordningen 10 mkr.
Om jag fattat det rätt är många invånares största bekymmer trängseln på vägen in till Göteborg. De är nog de närmaste kommunkrisen man kommer i Öckerö kommun.
Även trängseln i kyrkan lär vara större än i andra kommuner. När kantorn Lars Söderlund sätter igång med. Vår gud är oss en väldig Borg Så tätnar det i bänkarna.
Öckerö får väl betraktas som en av de sista kommunerna som berikats av pensionsräddare. Kan tänka mig att det mest är välbeställda seglare som bebor Öckerö.
Citera
2020-02-23, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Öckerö får väl betraktas som en av de sista kommunerna som berikats av pensionsräddare. Kan tänka mig att det mest är välbeställda seglare som bebor Öckerö.

Ja de har säkert en lägre andel pensionsräddare än de övriga av Göteborgs kranskommuner. Intressant kan då vara att Öckerö kommuns ekonomiska resultat inte avviker påtagligt från övriga kranskommuners. Jag skall nu kolla om skolresultaten avviker.
Skolresultaten ser bra ut !
Senast redigerad av Filantrop007 2020-02-23 kl. 17:12.
Citera
2020-02-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ja de har säkert en lägre andel pensionsräddare än de övriga av Göteborgs kranskommuner. Intressant kan då vara att Öckerö kommuns ekonomiska resultat inte avviker påtagligt från övriga kranskommuners. Jag skall nu kolla om skolresultaten avviker.
Skolresultaten ser bra ut !
Varför vill du att kommuner ska ta in arbetslösa invandrare som all statistik visar är en kostnad för ekonomin? Är det inte bättre att skita ta in parasiterna och därmed automatiskt få en bättre ekonomi?
Citera
2020-02-23, 19:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag har googlat ” Kungsbacka budget ”. När jag åkte förbi Kungsbacka på 1950 talet var en järnvägsunderfart det som stack ut. En liten jävla håla helt enkelt. Nu är Kungsbacka en trevlig välmående kommun.

Jag väljer att redovisa kommunens överskott i förhållande till de totala intäkterna. Överskottet har under de senaste åren legat mellan 3-5%. I budgeten för 2020 syns en försämring ! Överskottet blir enligt denna bara 2%. De levererar även siffror för de kommande åren. Då vänder det åter upp. Ånyo beräknar man överskott på 3-5%.

Har för mig att Kungsbacka är nettobetalare, eller näst intill, vad gäller kommunal skatteutjämning.Min förmodan är att de nog får pröjsa lite mer vad det lider. Det ingår nog inte i deras kalkyler.

Hur som helst, kommunkrisen har inte smittat Kungsbacka. Var är kommunkrisen ? Jag fortsätter letandet i eftermiddag. Jag begränsar mig till Göteborgsregionen !!!
Ingen källhänvisning trots att jag uttryckligen bad om det. Samt ett faktafel (visserligen bakom ”[h]ar för mig”). Du är onekligen ett riktigt jävla praktarsel, Filantrop. Helt otrolig.

Nej, Kungsbacka är inte nettobetalare till utjämningssystemet (bara 11 kommuner är det). Däremot tar Kungsbacka emot relativt lite (2 709 kr/inv) jämfört med Sverigemedel (9 366 kr/inv):
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Kungsbacka?compare=1

Kommunstyrelsens ordförande delar inte ditt glädjefnatt:
Årets ekonomiska resultat visar tillväxtens utmaningar
[…] Samtidigt är bristen på arbetskraft stor och skattemedlen har svårt att räcka för att bedriva verksamheterna. Det är en ekvation som inte går ihop.
[…]
– Resultatet på 176 miljoner är en pedagogisk utmaning. Många kan få en föreställning att vi nu har ett överskott som vi kan hantera fritt, men i grunden är detta pengar som redan är använda för att finansiera framtida investeringar, förklarar […]
http://www.mynewsdesk.com/se/kungsbacka-kommun/pressreleases/aarets-ekonomiska-resultat-visar-tillvaextens-utmaningar-2971485

Det gäller att läsa mer än rubrikerna och enstaka siffror, Filantrop.

HUR ska kommunen få det här att gå ihop långsiktigt? Att Sverige massimporterar ökad försörjningsbörda och social oro för lånade pengar är definitivt ingen framgångsfaktor. VEM ska betala i slutändan? Och VAR ska pengarna komma från?
Citera
2020-02-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Varför vill du att kommuner ska ta in arbetslösa invandrare som all statistik visar är en kostnad för ekonomin? Är det inte bättre att skita ta in parasiterna och därmed automatiskt få en bättre ekonomi?

Har jag sagt att jag vill ta in arbetslösa invandrare. Jag tror att du hallucinerar !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in