2020-02-24, 01:06
Medlem
Kan någon översätta kinesiskan ...en lastbilschaufför som blivit grinig över att ha blivit satt i karantän om jag förstår googles översättning rätt hela texten :
"Lastbilschauffören som transporterade anti-epidemiska material för Wuhan gratis, efter karantänens slut, bekräftades vara smittfri och förlängdes av den lokala regeringen för karantän, vilket gjorde honom orolig och kylig."

https://twitter.com/zhuannit/status/1231722908503818240?s=20
Citera
2020-02-24, 01:14
Medlem
ZNUTENs avatar
I en globaliserad värld där gränserna i traditionell mening håller på att suddas ut då blir det svårt med att isolera sig åtminstone i ett så pass litet handelsberoende land som Sverige.
Dessutom är väl Sverige ett av de sämsta länderna i världen på att ha kontroll över sina gränser.

Polismyndigheten, tullen, militären och kustbevakningen har ju varit satta på svältkost i decennier.
Vi har dessutom ett stort antal individer kanske uppemot trehundra tusen som av olika skäl saknar uppehållstillstånd men ändå befinner sig olagligen i landet.
Den största gruppen är naturligtvis asylsökande som saknar asylskäl och som därmed fått avslag på sin ansökan.
Jag tror inte att deras benägenhet att uppsöka vården är särskilt stor och därmed är risken uppenbar för att smittan snabbt sprids vidare i samhället på ett nästan okontrollerat sätt.

Vårt land är i en sjuhelvetes dålig situation redan i dagsläget där sjukhus med jämna mellanrum måste gå upp i stabsläge eftersom det råder stor brist på vårdplatser.
Vårt land har haft en befolkningsökning de senaste decennierna beroende på all migration att inga system är riggade att klara av detta vilket vi får smaka på nu.
Tacka era politiker för detta!
Citera
2020-02-24, 01:22
Medlem
Jaha, då har kommunisternas partiblaska (Global Times) till sist även dom bekräftat att viruset INTE kom från marknaden. Man låter det komma ut lite i taget, men slutmålet är naturligtvis att hitta chefen för viruslabbet och skjuta honom, så kommer allt lösa sig.

Källa
Citera
2020-02-24, 01:27
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Vi får utgå ifrån att det hela är över om ett år eller så.

Personligen så har jag förutom ris bunkrat upp med både spagetti o makaroner.
Lidl har även stora burkar tysk surkål i vin. Bra med fibrer o mycket C-vitamin. Ska proväta en i morgon.

Sedan så skadar det inte att bunkra upp vitaminer.

Men i Maj - Juni borde vi ha en ordentlig översikt av läget.
+ I juni kan vi med tur få hyfsad temperatur i Sverige & surkål är förvånandsvärt gott!

Har ren C-vitamin å tar en tesked då å då, men när ryggen krånglar extra mkt eller känner mig krasslig så kommer matskeden fram!
&
Som boost till immunförsvar mot influensa är det nog inte helt fel..

(har kronisk värk, men rejäl extra boost C-vitamin möjligör sömn. Vägrar smärtstillade/värktabletter..)

Med Thai som indikator så blir coronaviruset "ofarligt" (låg R0) om vi får hyfsad temperatur. Det vore fint med en varm sommar i detta läge, Tegnell ordnar nog inte låg R0 via åtgärder..
Citera
2020-02-24, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulpensel
Nu börjar det sakta bli allvar.
Nödläget i Sydkorea.

Desperata, anonyma foruminlägg, inifrån Iran på Reddit.

Den eskalerande situationen i Italien (vilket jag dock tror beror på att de masstestar för Cov-19 och redovisar ärliga resultat för WHO).

Sedan har vi Sverige som i sann kommunistisk anda mörkar allt för sin befolkning och detta genom smittskyddsläkaren Anders Tegnell aka Bagdad Bob.

Är det någon som har en bra länk med vad man ska köpa på sig för grundutrustning och mat att ha hemma vid en ev. nedstängning i Sverige?

https://www.dinsakerhet.se/kris-och-krig/broschyren-om-krisen-eller-kriget-kommer/broschyren-om-krisen-eller-kriget-kommer/

Allmän info som skickades ut 2018
Citera
2020-02-24, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZNUTEN
I en globaliserad värld där gränserna i traditionell mening håller på att suddas ut då blir det svårt med att isolera sig åtminstone i ett så pass litet handelsberoende land som Sverige.
Dessutom är väl Sverige ett av de sämsta länderna i världen på att ha kontroll över sina gränser.

Polismyndigheten, tullen, militären och kustbevakningen har ju varit satta på svältkost i decennier.
Vi har dessutom ett stort antal individer kanske uppemot trehundra tusen som av olika skäl saknar uppehållstillstånd men ändå befinner sig olagligen i landet.
Den största gruppen är naturligtvis asylsökande som saknar asylskäl och som därmed fått avslag på sin ansökan.
Jag tror inte att deras benägenhet att uppsöka vården är särskilt stor och därmed är risken uppenbar för att smittan snabbt sprids vidare i samhället på ett nästan okontrollerat sätt.

Vårt land är i en sjuhelvetes dålig situation redan i dagsläget där sjukhus med jämna mellanrum måste gå upp i stabsläge eftersom det råder stor brist på vårdplatser.
Vårt land har haft en befolkningsökning de senaste decennierna beroende på all migration att inga system är riggade att klara av detta vilket vi får smaka på nu.
Tacka era politiker för detta!

Nja, det kanske ligger något i att de papperslösa inte söker sjukhus, men då smittar de heller inte på sjukhusen. Det kanske går jämt upp? Men vad gäller gränserna så har vi mycket större möjligheter att bevaka dom än många andra länder tack vare geografin. De flesta andra länder har massor med vägar och tågräls över gränserna. Vi har egentligen bara Öresundsbron (givet att vi stänger flyg). Finns den politiska viljan kan vi nog stänga ner ganska snabbt, men jag är rädd att beslutet fattas för sent.
Citera
2020-02-24, 01:33
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisene
Ett inlägg från Corona grupp som är Google översatt och kan va till lite hjälp

Detta kan vara till hjälp....................... Jag fick detta meddelande som jag var tvungen att dela....

" Min klasskompis farbror och brorson, tog examen med en examen, och jobbar på Shenzhen sjukhus. Han flyttas för att studera Wuhan lunginflammation. Han ringde precis och sa åt mig att berätta för mina vänner: Om du har en rinnande näsa och sputum när du har en förkylning, kan du inte vara en ny typ av coronaviruset lunginflammation, eftersom coronaviruinflammation är en torr hosta utan rinnande näsa. Det här är det enklaste sättet att identifiera. Berätta för dina vänner att om du vet mer om medicinsk kunskap kommer du att ha mer medvetenhet om identifiering och förebyggande.

Den här gången är Wuhan-viruset inte värmeresistent och kommer att dödas vid en temperatur på 26-27 grader. Drick därför mer varmt vatten. Du kan säga åt dina vänner och släktingar att dricka mer varmt vatten för att förhindra det. Gå under solen. Det har varit kallt nyligen, och dricksvatten är också väldigt bekvämt. Det är inte ett botemedel och är bra för kroppen. Dricksvatten är effektivt för alla virus. Försök att inte dricka is, kom ihåg!

Doktorns råd om coronaviruset:

1. Den är ganska stor i storlek (cell är ca 400-500 nm diameter), så vilken normal mask som helst (inte bara N95-funktionen) ska kunna filtrera ut den. Men när någon som är smittad nyser framför dig, kommer det att ta en stor 3 meter (ca 10 fot) innan den faller ner till marken och inte längre är luftburen.

2. När viruset sjunker på metallyta kommer det att leva i minst 12 timmar. Så kom ihåg om du kommer i kontakt med någon metallyta, tvätta händerna med tvål noggrant.

3. Viruset kan förbli aktivt på tyg i 6-12 timmar. Normalt tvättmedel borde döda viruset. För vinterkläder som inte kräver daglig tvätt kan du lägga ut det under solen för att döda viruset.

Om symptomen på lunginflammationen orsakade av Coronaviruset:

1. Det kommer först att infektera halsen, så halsen kommer att ha den torra halskänslan som varar i 3 till 4 dagar

2. Därefter smälter viruset in i näsvätskan och droppar in i luftstrupen och går in i lungorna, vilket orsakar lunginflammation. Denna process tar 5 till 6 dagar.

3. Med lunginflammation kommer hög feber och andningssvårigheter. Nasala trängseln är inte som den normala sorten. Du kommer att känna att du drunknar i vatten. Det är viktigt att söka omedelbar läkarvård om du känner så här.

Om förebyggande:

1. Det vanligaste sättet att bli smittad är genom att röra saker offentligt, så du måste tvätta händerna ofta. Viruset kan bara leva på dina händer i 5-10 minuter, men mycket kan hända under dessa 5-10 minuter (du kan gnugga ögonen eller plocka näsan omedvetet).

2. Bortsett från att tvätta händerna ofta kan du gurgla med Betadine Ont i halsen Gargle för att eliminera eller minimera bakterierna medan de fortfarande är i halsen (innan du droppar ner till dina lungorna).

Gott folk, ta hand om er och drick gott om vatten.

Tack så mycket
Kan du evt. vara så snäll att poste link til original teksten, alternativt poste original teksten?
På förhand tack
Citera
2020-02-24, 01:34
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Jaha, då har kommunisternas partiblaska (Global Times) till sist även dom bekräftat att viruset INTE kom från marknaden. Man låter det komma ut lite i taget, men slutmålet är naturligtvis att hitta chefen för viruslabbet och skjuta honom, så kommer allt lösa sig.

Källa

Sägnen om den förvirrade fladdermusen som flög tvärs över Kina mitt i vintern för att landa i Wuhan´s soppkök kanske äntligen elimineras.
Citera
2020-02-24, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vad driver Corona-Tegnell? Vill han ha ett utbrott i Sverige så han får leda en större insats?

Tror han har megalomi och VILL ha ett rejält utbrott i Sverige så hans makt ökar och han får synas ordentligt.

Herr Tegnell borde ställas inför rätta för samhällsomstörtande verksamhet. Vore det enda raka. Det är ju det han vill, bokstavligen.
Citera
2020-02-24, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Arsenikhalten i ris är inget att oroa sig för. Ris äts av miljarder människor världen över och har varit allmänt känt för att vara hälsosamt. Du får gärna länka källor där det avråds från att ätas ris! Men dock är ju bönor, ärtor, havre och potatis från sverige också mycket bra och näringsrikt.

Edit: jag kan ha fel men det känns ändå som en scapegoat. Men du må ha rätt.

Ris odlat i Asien har hög arsenikhalt. Värst är råris och ekologiskt tyvärr.

https://amp.svt.se/nyheter/konsument/mest-arsenik-i-ekologiskt-ris
Citera
2020-02-24, 01:46
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Nja, det kanske ligger något i att de papperslösa inte söker sjukhus, men då smittar de heller inte på sjukhusen. Det kanske går jämt upp? Men vad gäller gränserna så har vi mycket större möjligheter att bevaka dom än många andra länder tack vare geografin. De flesta andra länder har massor med vägar och tågräls över gränserna. Vi har egentligen bara Öresundsbron (givet att vi stänger flyg). Finns den politiska viljan kan vi nog stänga ner ganska snabbt, men jag är rädd att beslutet fattas för sent.

Det skulle redan ha gjorts.
Jag är ganska övertygad om att vi inom 1-2 veckor har en ordentlig spridning i Stockholm, Malmö o någon håla som förvånar (typ Åre).
Däremot kommer danskarna troligtvis stänga bron när första fallen i Sverige dyker upp på WHOs lista.
Citera
2020-02-24, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulpensel
Nu börjar det sakta bli allvar.
Nödläget i Sydkorea.

Desperata, anonyma foruminlägg, inifrån Iran på Reddit.

Den eskalerande situationen i Italien (vilket jag dock tror beror på att de masstestar för Cov-19 och redovisar ärliga resultat för WHO).

Sedan har vi Sverige som i sann kommunistisk anda mörkar allt för sin befolkning och detta genom smittskyddsläkaren Anders Tegnell aka Bagdad Bob.

Är det någon som har en bra länk med vad man ska köpa på sig för grundutrustning och mat att ha hemma vid en ev. nedstängning i Sverige?

Ja, varför är Tegnell så oerhört försiktig? Jag tycker inte karln inger något vidare förtroende, men samtidigt är han bara en del av FHM. FHM fick åtminstone en känga idag: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expert-fel-strategi-att-tona-ner-viruslarmet

Det finns en hel tråd om prepping etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in