2020-02-23, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Tvärtom, om vilja uppkommer genom orsak och verkan så är det inte fri vilja.
Du fortsätter insistera på att du har rätt utan att motivera varför det är så. Då är vi fast i Argument from ignorance och kommer inte längre.
Citera
2020-02-24, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Du fortsätter insistera på att du har rätt utan att motivera varför det är så. Då är vi fast i Argument from ignorance och kommer inte längre.
Det har jag gjort. En vilja som uppstår genom orsak och verkan uppstår helt automatiskt utan att vi har minsta kontroll över den, och är därmed inte fri.
Citera
2020-02-24, 00:40
Medlem
Citat:
Det har jag gjort. En vilja som uppstår genom orsak och verkan uppstår helt automatiskt utan att vi har minsta kontroll över den, och är därmed inte fri.
Jag fetade ett ord. Vad hänvisar det ordet till? Inte till en entitet som har någon slags kontroll åtminstone. Så vad blir kvar av "oss" när man förkastat den mänskliga tanken om kontroll?

Det är inte jag som tänker för det har jag ingen kontroll över. Det är inte jag som känner för det dyker upp av sig själv. Det är inte jag som styr min kropp för den är del av den kausala kedjan.
Citera
2020-02-24, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jag fetade ett ord. Vad hänvisar det ordet till? Inte till en entitet som har någon slags kontroll åtminstone. Så vad blir kvar av "oss" när man förkastat den mänskliga tanken om kontroll?

Det är inte jag som tänker för det har jag ingen kontroll över. Det är inte jag som känner för det dyker upp av sig själv. Det är inte jag som styr min kropp för den är del av den kausala kedjan.
Det är ändå du som gör alla de där sakerna. Vi är organiska robotar som automatiskt gör det vi är programmerade att göra.
Citera
2020-02-24, 08:21
Medlem
Citat:
Det är ändå du som gör alla de där sakerna. Vi är organiska robotar som automatiskt gör det vi är programmerade att göra.
Så du tänker att den här roboten rent praktiskt identifierar med sin kropp och sina tankar etc? Om vi då undersöker saken närmare, vi är en del av resten av hela kausala universum, vad finns det för grund att säga "jag är den här kroppen"? Jag påverkas väl kausalt av andra och annat på precis samma sätt som allt kausalt som pågår innanför mitt skinn, och vice versa?
Citera
2020-02-24, 09:38
Bannlyst
Citat:

Han har motiverat sig. Fri vilja är inte möjlig genom determinism eller slump, vilket är de enda två sätt som vi känner till varpå något kan ske. Antingen är en handling en del i en kausalkedja eller så är den slumpmässig. I ingetdera fallet finns någon självständigt handlande instans, vilket är vad som skulle krävas för att viljan skulle vara fri.
Citera
2020-02-24, 09:39
Bannlyst
Citat:
Så du tänker att den här roboten rent praktiskt identifierar med sin kropp och sina tankar etc? Om vi då undersöker saken närmare, vi är en del av resten av hela kausala universum, vad finns det för grund att säga "jag är den här kroppen"? Jag påverkas väl kausalt av andra och annat på precis samma sätt som allt kausalt som pågår innanför mitt skinn, och vice versa?

Ja, man identifierar sig med sin kropp och sina tankar. Det betyder inte att någon fri vilja finns.
Citera
2020-02-24, 12:23
Medlem
Citat:
Vad har det för betydelse? Varför är det fel att se kropp som en identitet bara för att den påverkas av sin omgivning?
Citera
2020-02-24, 12:30
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Han har motiverat sig. Fri vilja är inte möjlig genom determinism eller slump, vilket är de enda två sätt som vi känner till varpå något kan ske. Antingen är en handling en del i en kausalkedja eller så är den slumpmässig. I ingetdera fallet finns någon självständigt handlande instans, vilket är vad som skulle krävas för att viljan skulle vara fri.
Det är en felaktig dikotomi som utgår från att antingen den fysiska världen eller individen bestämmer, men inte båda samtidigt. Eftersom den fysiska världen är unionen av beståndsdelarna och individen är en beståndsdel, så finns inget motsattsförhållande. Den fysiska världen gör det som beståndsdelarna gör.

Är vi "programmerade maskiner" så definierar programmet vad vi vill, vilket ger oss full frihet eftersom vi är programmet. Naturlagarna beskriver hur vi systematiskt räknar ut vad vi vill.
Citera
2020-02-24, 13:51
Medlem
Citat:
Det är en felaktig dikotomi som utgår från att antingen den fysiska världen eller individen bestämmer, men inte båda samtidigt. Eftersom den fysiska världen är unionen av beståndsdelarna och individen är en beståndsdel, så finns inget motsattsförhållande. Den fysiska världen gör det som beståndsdelarna gör.

Är vi "programmerade maskiner" så definierar programmet vad vi vill, vilket ger oss full frihet eftersom vi är programmet. Naturlagarna beskriver hur vi systematiskt räknar ut vad vi vill.
Hur kan du dra slutsatsen att vi har full frihet av det där? En programmerad maskin kan endast göra det den är programmerad att göra, ingenting annat. Hur får du det till frihet? Vi har ingen som helst kontroll över programmet, vi kan inte ändra det på något sätt, vi föds färdigprogrammerade.
Citera
2020-02-24, 14:27
Bannlyst
Citat:

Jag skulle inte säga att kamaxeln i en bil eller moderkortet i en dator eller ena handtaget på en skottkärra har fri vilja. Det är ju motsvarigheten till vad man påstår om man påstår att det som kallas naturlagar råder och att individen samtidigt har fri vilja.
Citera
2020-02-24, 14:43
Medlem
Citat:
Vad har det för betydelse? Varför är det fel att se kropp som en identitet bara för att den påverkas av sin omgivning?
Rätt och fel är enklast att se praktiskt. Så det är helt rätt att se kroppen som en identitet, i många praktiska kontexter. Frågan jag ställer mig är om det finns något mer än denna praktiska aspekt.

Du säger att viljan inte står under min kontroll eftersom den sker kausalt. Då tänker jag att det inte finns något som sker icke-kausalt så ingenting står under min kontroll. Har jag inte kontroll över nånting så har jag ingen äganderätt. Äger jag inget så försvinner "mitt" så det är inte min kropp. Vad finns det kvar för skäl att identifiera i så fall?

Jag håller med dig om att det inte finns någon entitet som agerar, åtminstone inte i den vanliga bemärkelsen, men det verkar för mig som att det har större följder än vad du anser så jag vill gärna veta vad som skiljer på våra perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in