2020-02-22, 16:23
Medlem
Nu har jag lyssnat på nyhetspoden, Göteborgspostens politiksnack.

För att ha möjlighet till kommande investeringar hade Göteborg budgeterat för ett överskott på 500 miljoner kronor. Bland annat på grund av stadens fantastiska utveckling blev överskottet istället 1 500 miljoner kronor. Visst klagas det här och där i verksamheterna, kanske med rätta, men att man kunde få detta stora överskott så snabbt är anmärkningsvärt. Var finns kommunkrisen ? Ja inte i Göteborg i vart fall.

Hur kunde det bli så här ?

Lägre räntekostnader.
Stor byggnation gav stora försäljningsintäkterna på mark
Nämnderna fick bara generella påslag på 1,5% , skatteintäkter växer snabbare ?
Fler förklaringar gavs men de har jag redan gömt.
Citera
2020-02-22, 16:25
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Nu har jag lyssnat på nyhetspoden, Göteborgspostens politiksnack.

För att ha möjlighet till kommande investeringar hade Göteborg budgeterat för ett överskott på 500 miljoner kronor. Bland annat på grund av stadens fantastiska utveckling blev överskottet istället 1 500 miljoner kronor. Visst klagas det här och där i verksamheterna, kanske med rätta, men att man kunde få detta stora överskott så snabbt är anmärkningsvärt. Var finns kommunkrisen ? Ja inte i Göteborg i vart fall.

Hur kunde det bli så här ?

Lägre räntekostnader.
Stor byggnation gav stora försäljningsintäkterna på mark
Nämnderna fick bara generella påslag på 1,5% , skatteintäkter växer snabbare ?
Fler förklaringar gavs men de har jag redan gömt.

Synd bara att de där vinstpengarna äts upp av andra kommuners förluster. DE lär inte få behålla särskilt mycket på grund av Utjämningsbidraget.
Citera
2020-02-22, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Synd bara att de där vinstpengarna äts upp av andra kommuners förluster. DE lär inte få behålla särskilt mycket på grund av Utjämningsbidraget.

Som det ser ut idag får Göteborg 6 500 kr per person och år i kommunal skatteutjämning. Nytt system är eventuellt på ingående men några revolutionerande förändringar är knappast att vänta.
Senast redigerad av Filantrop007 2020-02-22 kl. 16:40.
Citera
2020-02-22, 17:26
Medlem
I en av Göteborgs kranskommuner, Härryda, verkar krisen också vara avlägsen. Intäkterna för 2020 budgeteras till 2772 mkr.Utgifterna beräknas bli 2718 mkr. Överskottet blir då 54 mkr dvs ca 2%.
Tack vara m,kd,v och sd fick de kanske en extra hacka ? De smetade väl ut ca 200 kr per invånare jämt fördelat över landet ? Överskottet ökar i så fall med ytterligare 5 miljoner kronor. Trevligt för chefsekonomen Bo Ekström. Det kanske kan bli någon räkmacka tillsammans med kommunchefen ?
Senast redigerad av Filantrop007 2020-02-22 kl. 18:01.
Citera
2020-02-22, 17:34
Medlem
I en annan av Göteborgs kranskommuner, Partille, redovisar på sin hemsida någon typ av långtidsbudget. De har också med lite historik. Samtliga år 2018 - 2022 har gått med eller beräknas få positiva resultat. I mina ögon är överskottet ganska begränsat men de kommunalanställda kan nog ändå räkna med att lönen kommer kring den 27e även fortsättningsvis. Det är ju trevligt om man skall gå på after work.
Citera
2020-02-22, 17:47
Medlem
Mölndal , den gamla arbetarkommunen har hel ömsat skinn. Deras långtidsbudget ser mycket ljus ut om jag tolkar den rätt. Betydande överskott på gång bla på grund av exploateringsvinster i markförsäljniningsverksamheten. Mölndal är jätteattraktivt numera. Det verkar som om Mölndal förväntar sig att kommunala skatteutjämningssystemet tar hänsyn till framgångarna. Alla som besöker Mölndal ser att det händer mycket. En del äldre är inte nöjda men det är en annan femma.
När jag var ung på 1950 talet hade många utedass i centrala Mölndal.
Citera
2020-02-22, 17:57
Medlem
Totiuss avatar
Filantrop007, du avslöjar dig själv som en dåre som låter sig luras av tillrättalagda ord och siffror. I den verkliga världen växer resursbristerna, utanförskapen och parallellsamhällena. Snart hinner verkligheten även ifatt dig.
Citera
2020-02-22, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Filantrop007, du avslöjar dig själv som en dåre som låter sig luras av tillrättalagda ord och siffror. I den verkliga världen växer resursbristerna, utanförskapen och parallellsamhällena. Snart hinner verkligheten även ifatt dig.

Nu är det lördag kväll ! Men vad det lider kommer jag tillbaka med lite kul siffror från Kungälv, Lerum, Öckerö och det fd bondesamhället Kungsbacka. Kba är numera en moderatledd lågskattekommun.
Citera
2020-02-22, 18:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nu är det lördag kväll ! Men vad det lider kommer jag tillbaka med lite kul siffror från Kungälv, Lerum, Öckerö och det fd bondesamhället Kungsbacka. Kba är numera en moderatledd lågskattekommun.
Spännande.
Se bara till att ge källor så att siffrorna kan härledas.
Citera
2020-02-23, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Spännande.
Se bara till att ge källor så att siffrorna kan härledas.

Jag har googlat ” Kungsbacka budget ”. När jag åkte förbi Kungsbacka på 1950 talet var en järnvägsunderfart det som stack ut. En liten jävla håla helt enkelt. Nu är Kungsbacka en trevlig välmående kommun.

Jag väljer att redovisa kommunens överskott i förhållande till de totala intäkterna. Överskottet har under de senaste åren legat mellan 3-5%. I budgeten för 2020 syns en försämring ! Överskottet blir enligt denna bara 2%. De levererar även siffror för de kommande åren. Då vänder det åter upp. Ånyo beräknar man överskott på 3-5%.

Har för mig att Kungsbacka är nettobetalare, eller näst intill, vad gäller kommunal skatteutjämning.Min förmodan är att de nog får pröjsa lite mer vad det lider. Det ingår nog inte i deras kalkyler.

Hur som helst, kommunkrisen har inte smittat Kungsbacka. Var är kommunkrisen ? Jag fortsätter letandet i eftermiddag. Jag begränsar mig till Göteborgsregionen !!!
Citera
2020-02-23, 09:46
Medlem
Citat:
I en av Göteborgs kranskommuner, Härryda, verkar krisen också vara avlägsen. Intäkterna för 2020 budgeteras till 2772 mkr.Utgifterna beräknas bli 2718 mkr. Överskottet blir då 54 mkr dvs ca 2%.
Tack vara m,kd,v och sd fick de kanske en extra hacka ? De smetade väl ut ca 200 kr per invånare jämt fördelat över landet ? Överskottet ökar i så fall med ytterligare 5 miljoner kronor. Trevligt för chefsekonomen Bo Ekström. Det kanske kan bli någon räkmacka tillsammans med kommunchefen ?

Att du inte har koll på ekonomi, det är redan fastslaget vid det här laget. Du skämmer ut dig i tråden, dag efter dag.

Om du kollar vad Härrydas pengar kommer ifrån så är det att man säljer av tillgångar, samt skurit ned på barn, skola och omsorg. Därtill LÅNAT pengar från utländska kreditgivare. Vips så har man positivt resultat.

Du kanske också ska bättra på din ekonomi genom att börja äta nudlar, ta SMS-lån och sälja din TV?

Filantrop007 tillhör forumets främsta absoluta stolpskott när det kommer till ekonomi.
Citera
2020-02-23, 09:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Herregud! Du måste skoja, går du på regimens enklaste form av propaganda? Om penningvärdet urholkas med 50% inflation samtidigt som din pension höjs med 25%, så står det i Expressen "pensioner höjs med rekordhöga 25%"

Filantrop007 jublar hela vägen till soppköket för han har numera bara råd med 75% av de kalorier han behöver för överlevnad.
Tråden handlar om kommunernas ekonomi. Och en miljardvinst är synnerligen relevant information. En vinst blir inte en förlust även om KPI rör på sig lite. (Vilket det inte gjort).

För att förstå situationen kan man titta på reallöneutvecklingen.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Realloneutveckling---internationellt/

I grafen kan man se hur reallönerna ökade under Alliansen. För att efter en tid med omfördelare och välfärdskramare stanna av. Blir så med åtgärder från omfördelare och välfärdskramare. De omintetgör Alliansens tillväxtpolitik.

Men det finns alltså ingen grund för att prat om att folks reala inkomster skulle rasa så som itsaek yrar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in