2020-02-23, 19:01
Medlem
Skulle svenska myndigheter med sina polisreserurser kunna hålla en motsvarande Lock Down i smittspridningspreventivt syfte ens i ett litet brukssamhälle? För att inte tala om runt ett av våra utanförskapsområden?

https://mobile.twitter.com/livecrisisnews/status/1231594689133936640
Citera
2020-02-23, 19:03
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Italien har nu gått in i nationellt krisläge, och leder nu arbetet från ett nationellt kriscenter.

Här är en bild på hur det ser ut:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/81/2020_coronavirus_task_force.jpg

Säga vad man säga vill, men Italien och Anders Tegnell har inte rikigt samma bild av läget...
Lutar nog åt karantän för Wolodarski ändå... Detta virus är snabbare än tåget.
Citera
2020-02-23, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det har du alldeles rätt i. Vi ska kräva skyddsutrustning. Jag har även föreslagit virusprofylax (som har visat effekt mot det här viruset) men det har debunkats som verkningslöst.

Rekommenderas inte av läkemedelsverket:

"Antiviral profylax mot samhällssmitta givet under längre tid bör endast användas i undantagsfall."

Skall j-ligt mycket till om jag skall peta i mig nåt sånt i läkemedelsväg kan jag säga...tar inte ens huvudvärkspulver.
Citera
Medlem
Att vi har ett överflöd av migranter, underbemannad sjukvård, extremt långa kötider överallt i Sverige. Ja... vänta bara tills Corona slår till här. Det kommer bli kaos i jantelage-dethänderintehär-landet-Sverige.

Tragedin och kollapsen är ett faktum och detta sker med överstigande bravur.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Som sagt dessa marknader är det fräschaste man kan vara i, Kineser har 6000 år kultur och vet att det bästa sättet är att djuren förvaras levande, det ger bäst hygien, smak och bäst för djurens värlfärd med.

...

Så ja, jag tror som sagt att jag har större chans att slippa undan viruset om jag flyger till Xinjang eller annan provins och är där ett tag än i Sverige.

Sen har vi Italiernana där det sprids extremt snabbt, italierna tror väl säkert man kan döda smittan genom att värma lite pizza i en pizza ugn i 150 celsius och snabbt dricka sin espresso innan den hinner kallna.

...
Sluta spamma tråden.
Det där om hygienen på de kinesiska marknaderna måste väl ändå vara trådens mest korkade inlägg, och det har du redan fått svar på.

Och nej, italienarna tror inte på dina pizza- och espressoteorier. Från dag 1 har det varit mycket rapportering där kring detta, och folk går omkring med munskydd, orter sätts mer eller mindre i karantän, idrottsevenemang och festivaler ställs in. Man var också först ut av alla med vissa kontroller och åtgärder.
Citera
2020-02-23, 19:05
Medlem
en fråga, om någon har koll, SARS ska ju inte drabbat dem med blodgrupp 0, gäller detta det här med? finns det något som pekar på det?
Citera
2020-02-23, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det finns flera sådana virus framtagna sedan tidigare, finns t.om patent på dem https://patents.justia.com/patent/10130701 här är en som de påstår "kan användas till vaccin" t.ex.
Det finns över 10000 forskare i USA som jobbar med just detta, att ta fram nya strains, modifiera befintliga osv.

Och Ryssarna igen? Du kanske bör förflytta dig till konspirationstråden?
Ja det finns definitivt länder som kommer att tjäna på Coronaviruset. De jag främst tänker på är Ryssland och Nordkorea. Putin har flera gånger varnat för att västvärlden kommer att gå under. Jag påstår inte att Ryssland ligger bakom detta, men jag tror inte att de kommer att drabbas. De kommer att stänga gränserna helt i något läge och inte ta några som helst risker. Det blir intressant att följa utvecklingen i Korea. Om Sydkorea inte kan stoppa epidemin så kan det rubba styrkebalansen på halvön.
Citera
2020-02-23, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Rekommenderas inte av läkemedelsverket:

"Antiviral profylax mot samhällssmitta givet under längre tid bör endast användas i undantagsfall."

Skall j-ligt mycket till om jag skall peta i mig nåt sånt i läkemedelsväg kan jag säga...tar inte ens huvudvärkspulver.
Nej det gäller ju inte allmänheten. Jag menar att man ska ta det som profylax om man arbetar nära smittade för att, om olyckan är framme, få en mildare infektion.
Citera
2020-02-23, 19:07
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Men hemma desinficerar du väl kranarna och handtagen?

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hela tiden? Inte förrän efter att jag lagat klart maten.

Hur mycket desinficerar ni egentligen? det räcker väl att göra det man varit i kontakt med i samband när man kommit hem samt efter toabesök. Att desinficera i tid och otid om man inte lämnat hemmet kan ju aldrig vara bra
Citera
2020-02-23, 19:07
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
Skulle svenska myndigheter med sina polisreserurser kunna hålla en motsvarande Lock Down i smittspridningspreventivt syfte ens i ett litet brukssamhälle? För att inte tala om runt ett av våra utanförskapsområden?

https://mobile.twitter.com/livecrisisnews/status/1231594689133936640

Det skulle inte finnas en chans att kunna upprätthålla någon form av karantän eller ordning i områden som Rinkeby, Tjärna Ängar eller Rosengård. Hur skulle det gå till...
Citera
2020-02-23, 19:08
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Vad jag vet så ska det isåfall vara ffp2 eller ffp3 klassade munskydd. De vanliga tandläkarskydden skyddar max 15 min pga att det blir fuktiga av utandningsluft. Såg att mattonbutiken.se har 3M ffp3 klassade kvar på lager.

Man behöver minst halvmask (ej munskydd) + glasögon + huva + tejpad heldräkt + gummistövlar
Filter och all annan utr. måste vara virusklassad....

allt x2 då den som sanerar dig behöver samma skydd,...

spruta för att kunna lägga på 0.5% klorinlösning som måste värka 3 min. mellan varje avklädningssteg...

Ett misstag.....

Sök på gasmasker.... Saneringsutr. mm. Så hittar du massor... Gör dock ej misstaget att tro att
bara för att utr. har smittsymbolen på sin klassning att deb klarar virus.... den används ochså på utr.
som bara klarar droppsmitta och el. bakterier....
Citera
2020-02-23, 19:08
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.researchgate.net/publication/225390936_Survival_of_Coronaviruses_in_Water_and_W astewater

Hittade den här på Research Gate.

Överlevnad av Corona virus i vatten och spillvatten. Gjord 2008. Så Corona virus kan överleva i vatten. Men kan de smitta via vatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in