Jag läser i Aftonbladet att en sjuksköterska är bekymrad: "jag vet inte om jag ska ha nio eller tio patienter i morgon, jag har ingen kontroll". Men är man inte lite bortskämd med kontroll och patienttid i det läget? Är det inte i så fall "stabsläge" i hela tiden i en stor del av världens sjukhus?
Jag har fått akutsjukvård i tredje världen. Direkt efter att jag kom in fick jag ett formulär, en sjuksköterska tog blodtrycket samtidigt som hon försäkrade sig om att jag förstod frågorna och såg till så att jag hamnade i kö till rätt läkare. Jag fick vänta en kvart. Doktorn tar emot ståendes iförd munskydd. Kollade i formuläret och ställer några kompletterande frågor. Ser till så att jag får en spruta direkt och ett recept. Tog tio minuter och sedan var det dags för nästa patient. Han avverkar fem patienter i timmen. Ett slimmat maskineri som fungerar extremt effektivt.
Tråkigt för den patient som blir felbehandlad i brådskan men sett till vilken nytta som skapas på en större skala så har de ganska knappa resurserna lagts precis där de gör som mest nytta. Istället för att det ska vara så här
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/lakare-vi-som-finns-pa-sjukvardens-golv-har-fatt-nog-31447?fbclid=IwAR0CzxT4ES0tAP0JsWIdEZPpmrjkihgX VtkHIkTTw8rf1G2A4iTPsBgI2FY byråkratin kostar mer än vården på svenska sjukhus.