2020-02-23, 12:01
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Det vore intressant att veta anledningen till den orosanmälan. Om grannarna hade hört lång, oavbruten barngråt o misstänkte att barnet var ensamt hemma (vilket skulle kunna förklara att polisen inte tvingade sig in iom att de såg att vårdnadshavaren befann sig i bostaden).
Om de hört skrik från vuxna, eller dunsar i lägenheten så kanske polisen/socialen haft större befogenheter?
Jag vet inte var den juridiska gränsen går för att få tvinga sig in i någons hem. Kan inte heller erinra mig om polisen var med pga misstanke om brott, eller enbart pga att socialtjänsten inte vågade träffa P utan polis närvarande.

Men som jag uppfattat det så öppnade föräldrarna (kanske bara R) dörren, men vägrade släppa in dem på juldagen, men på annandagen fick de komma in.
Om detta beror på att R behövde en stund (ett dygn?) på sig att städa undan knark, eller om det var för att skicka ut P samt undanröja bevis på att han bodde i lägenheten vore också intressant att veta.

Jag tror inte att E var död redan på annandagen, utan att socialtjänsten träffade henne den dagen.
Och att ha en död kropp i rumstemperatur i över en månad borde väl innebära förruttnelse samt lukt? Jag vet inte hur långt förruttnelse hinner gå på en månad, men inbillar mig att det även vore svårare att på plats utesluta mord/dråp?
Orosanmälan hade ingen koppling till misstanke om våld.
Citera
2020-02-23, 12:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det vore intressant att veta anledningen till den orosanmälan. Om grannarna hade hört lång, oavbruten barngråt o misstänkte att barnet var ensamt hemma (vilket skulle kunna förklara att polisen inte tvingade sig in iom att de såg att vårdnadshavaren befann sig i bostaden).
Om de hört skrik från vuxna, eller dunsar i lägenheten så kanske polisen/socialen haft större befogenheter?
Jag vet inte var den juridiska gränsen går för att få tvinga sig in i någons hem. Kan inte heller erinra mig om polisen var med pga misstanke om brott, eller enbart pga att socialtjänsten inte vågade träffa P utan polis närvarande.

Men som jag uppfattat det så öppnade föräldrarna (kanske bara R) dörren, men vägrade släppa in dem på juldagen, men på annandagen fick de komma in.
Om detta beror på att R behövde en stund (ett dygn?) på sig att städa undan knark, eller om det var för att skicka ut P samt undanröja bevis på att han bodde i lägenheten vore också intressant att veta.

Jag tror inte att E var död redan på annandagen, utan att socialtjänsten träffade henne den dagen.
Och att ha en död kropp i rumstemperatur i över en månad borde väl innebära förruttnelse samt lukt? Jag vet inte hur långt förruttnelse hinner gå på en månad, men inbillar mig att det även vore svårare att på plats utesluta mord/dråp?

Jag frågade en polis i familjen och hen svarade att de inte har rätt att akut tvinga sej in i en bostad om det inte finns tecken på att något är fel. Soc kanske skulle göra ett besök och kände sej säkrare att ha polis med sej. Men vad är det för en miljö för ett barn att befinna sej i. Med facit i hand är det mycket som skulle ha gjorts annorlunda. Men av det som kommit fram nu i efterhand så borde naturligtvis barnet ha stannat kvar i familjehemmet.
Citera
2020-02-23, 12:44
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Skulle vara intressant att veta när någon senast såg eller hörde något(telefon) från flickan. Undra hur länge liklukten kan hållas borta om kroppen är väl inplastad?
Citera
2020-02-23, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Orosanmälan hade ingen koppling till misstanke om våld.
Hur vet du det? Vet du något mer om orosanmälan?
Citera
2020-02-23, 14:10
Medlem
Pannknackarns avatar
Hittade detta.https://www.lawline.se/answers/kan-socialnamnden-ta-kontakt-med-barnet-under-en-forhandsbedomning

Det verkar förövrigt vara en väldig process som sätts igång då en (privat?) person gör en orosanmälan till soc. Fattar fortfarande inte att det ska ta sån tid allting. Om någon gör en akut orosanmälan under julhelgen så måste ju polis o soc kunna prata med de personer saken gäller på en gång. Inte acceptera att bli avspisade i dörren. Verkar ju inte klokt!

Med deras historia, alla omständigheter o psykiska + drog problem borde ju en orosanmälan tas på STÖRSTA ALLVAR.

Om det nu va pappan som pratade med polis o soc i dörren så är det ännu sjukare då han inte bor där öht.
Senast redigerad av Pannknackarn 2020-02-23 kl. 14:33.
Citera
2020-02-23, 14:57
Medlem
Usch det här fallet är så sjukt på så många sätt.. hur fan kan det vara såhär Sverige 2020?? (Eller 2019 i det här fallet då....)

Hoppas verkligen flickan får upprättelse och att andra barn som behandlas såhär av rättssystemet får förbättrade livsvillkor. Föräldrar äger fan inte sina barn, barn är ingen rättighet att ha - som förälder har man skyldigheter gentemot barnet en själv valt sätta till världen. ❤ vila i frid du lilla oskyldiga ängel.
Citera
2020-02-23, 15:58
Medlem
OroligLantiss avatar
”domare i mål som rör omhändertagande av barn, liksom barns ombud, vara särskilt utbildade i frågor om barns utveckling och behov. Oberoende experter bör höras i mål som rör små barns omvårdnad och rätten bör inte enbart förlita sig på parternas biträden.

Vi vänder oss till politiker och ansvariga myndigheter och kräver:

•Utredning av små barn som far illa ska fokusera på föräldrarnas omvårdnadsförmåga

•Små barn som tillbringat hela eller nästan hela sitt liv i ett familjehem inte ska ryckas upp utan att deras omvårdnadsbehov är noggrant prövade. Barnets ålder och specifika behov ska väga tyngre än idag vid beslut om överflyttning av vårdnad till familjehemmet.

•När biologiska föräldrar inte inom överskådlig tid förväntas kunna utveckla en rimlig omvårdnadsförmåga bör adoption prövas i större utsträckning än idag."

https://www.gp.se/debatt/hade-barnets-behov-f%C3%A5tt-styra-hade-tragedin-i-norrk%C3%B6ping-kunnat-undvikas-1.24286043
Citera
2020-02-23, 16:03
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannknackarn
Hittade detta.https://www.lawline.se/answers/kan-socialnamnden-ta-kontakt-med-barnet-under-en-forhandsbedomning

Det verkar förövrigt vara en väldig process som sätts igång då en (privat?) person gör en orosanmälan till soc. Fattar fortfarande inte att det ska ta sån tid allting. Om någon gör en akut orosanmälan under julhelgen så måste ju polis o soc kunna prata med de personer saken gäller på en gång. Inte acceptera att bli avspisade i dörren. Verkar ju inte klokt!

Med deras historia, alla omständigheter o psykiska + drog problem borde ju en orosanmälan tas på STÖRSTA ALLVAR.

Om det nu va pappan som pratade med polis o soc i dörren så är det ännu sjukare då han inte bor där öht.
Fast en orosanmälan gäller inte alltid någonting akut. Oftare gäller det långvariga problem som inte är akuta. I det fall att det anmäls risk för att ett barn utsätts för allvarligt våld och det finns anledning att misstänka att barnet kan skadas, kan barnet så klart hämtas med polis. Men orosanmälningar kan gälla allt möjligt och i de flesta fall gäller de inte någonting såpass allvarligt att det är berättigat att med tvång avlägsna ett barn från platsen akut.
Citera
2020-02-23, 17:23
Medlem
Pannknackarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Fast en orosanmälan gäller inte alltid någonting akut. Oftare gäller det långvariga problem som inte är akuta. I det fall att det anmäls risk för att ett barn utsätts för allvarligt våld och det finns anledning att misstänka att barnet kan skadas, kan barnet så klart hämtas med polis. Men orosanmälningar kan gälla allt möjligt och i de flesta fall gäller de inte någonting såpass allvarligt att det är berättigat att med tvång avlägsna ett barn från platsen akut.

Det borde varit väldigt akut om soc tog med sig polis dit under julhelgen (va det inte på juldagen = röd dag). Annars hade det väl kunnat vänta till efter nyår.
Citera
2020-02-23, 17:26
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannknackarn
Det borde varit väldigt akut om soc tog med sig polis dit under julhelgen (va det inte på juldagen = röd dag). Annars hade det väl kunnat vänta till efter nyår.

I utredningarna står det att P skrämde socialtjänsten till den grad att de vägrade träffa honom utan polisnärvaro. Så det är mycket möjligt att det var anledningen till att polisen var där.
Citera
2020-02-23, 17:49
Medlem
Citat:
I utredningarna står det att P skrämde socialtjänsten till den grad att de vägrade träffa honom utan polisnärvaro. Så det är mycket möjligt att det var anledningen till att polisen var där.

Men var det inte så att P egentligen inte bodde på adressen officiellt? I så fall måste de ju ha vetat att han fanns på plats om de tog med polisen pga rädsla för honom.
Citera
2020-02-23, 17:58
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Men var det inte så att P egentligen inte bodde på adressen officiellt? I så fall måste de ju ha vetat att han fanns på plats om de tog med polisen pga rädsla för honom.
De hade väl goda skäl att anta det och tog det säkra före det osäkra. Det är inte ovanligt att även föräldrar som inte bor ihop firar jul ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in