2020-02-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skool-sucks
Hej allesammans !

Jag arbetar som distriktssköterska på en vårdcentral i en mellanstor stad i Svealand. Vi har fått information från Regionen om de förberedelser som gjorts och i vår stad så ska potentiellt smittade hänvisas till akutmottagningen för provtagning om det skulle bli aktuellt - ingen ska alltså egentligen till vårdcentralen då vi saknar skyddsutrustning av rätt kaliber och heller inte kan genomföra provtagning för Corona. Men de flesta i staden som får hosta och feber söker oss ändå, ofta för att de tror att antibiotika hjälper mot virusinfektioner eller helt enkelt för att man är sjuk och då ska man ju ringa sin vårdcentral. Det här med att stanna hemma och satsa på egenvård är inte lika självklart längre, särskilt inte i vår utlandsfödda befolkning.

För mig är yrket en profession och inte ett kall, mina kollegor resonerar likadant. Vi vårdar gärna sjuka, det är ju därför vi utbildat oss, men bara under förutsättning att vi inte löper en uppenbar risk att själv bli sjuka. Detta är relativt; givetvis bedömer jag tonsilliter och åker jag på det själv så hör det till jobbet, det är inte hela världen. Men Corona är ju något annat. Jag är beredd att dö för min familj, men inte för mina patienter. Min fundering gäller vad arbetsgivaren kan ställa för krav på mig; om det värsta händer och sjukvården havererar (och det tror jag den gör ganska omgående vid ett utbrott) och infekterade patienter i desperation söker vård på alla nivåer, alltså även primärvård, måste jag då ändå träffa dom ? Utan rätt skyddsutrustning och rutiner ? Är det arbetsvägran, eller kan jag åka hem och ta hand om min familj ? Jag förstår ju att arbetsgivaren tilldelar arbetsuppgifterna och att inte alla som i så fall söker oss med hosta, feber och nedsatt allmäntillstånd har Corona - men samtidigt har väl arbetsgivaren en laglig skyldighet att skydda sina arbetstagare ?

Just patienter med hosta och feber bedömer jag rutinmässigt - men måste jag göra det vid Coronamisstanke ?

Detta bör ni ju planera för kan hända. Vad säger cheferna om ni tar upp detta scenario? Som medborgare räknar jag med att brandkåren kommer och försöker rädda mig om mitt hus brinner, att vårt försvar faktiskt försvarar landet vid angrepp även om det kan vara farligt för den enskilde soldaten. På samma sätt förväntar jag mig att vården och dess personal vårdar mig om jag blir sjuk, de kommer så att säga med jobbet.
Citera
2020-02-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Aerosolsmitta är just luftburen - och nej jag nämnde inte mässlingen nu. Det är en annan diskussion.
Nej aerosolsmitta når inte lika långt som luftburen smitta.
Citera
2020-02-23, 17:47
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det du skriver är fortfarande fel.

Ta Tyskland som var ett av de första länderna med dussinet smittade. Inte alla insjuknade och ingen blev allvarligt sjuk. Alla (i vart fall de i Bayern) är friskförklarade idag.
Hur kan det vara fel när jag inte påstod något?

Att de i Bayern med adekvat vård som dessutom var först och att de var noga med att spåra smittan i ett tidigt skede säger väl inget om hur det kommer att bli.

Om tusentals blir sjuka och åker och hälsar på sina gamla föräldrar. Vad händer?
Vårdpersonal som blir smittade och deras kolleger inte vågar sig till jobbet? Vad händer?

Du kan ju inte leva med illusionen att vi kommer att få fem smittade i månaden där smittan kan spåras och isoleras. Tror du på det själv?
Citera
2020-02-23, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Inte handskalade räkor och kinesiska kräftor. Och under tillagningen så rör du dem med händerna.

Jag har under ett par veckors tid försökt att inte röra vid saker i offentliga miljöer utan att tvätta mig efteråt. Nästintill omöjligt, ännu svårare hemmavid när man lagar mat och man rör vid vattenkranen och andra saker.

Samma här. Bor i sthlm city, men cyklar överallt och handlar på en mer avlägsen butik.

Vi Lagar allt själv hemma och har varit på kontoret 2 ggr sedan Nyår.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skool-sucks
Hej allesammans !

Jag arbetar som distriktssköterska på en vårdcentral i en mellanstor stad i Svealand. Vi har fått information från Regionen om de förberedelser som gjorts och i vår stad så ska potentiellt smittade hänvisas till akutmottagningen för provtagning om det skulle bli aktuellt - ingen ska alltså egentligen till vårdcentralen då vi saknar skyddsutrustning av rätt kaliber och heller inte kan genomföra provtagning för Corona. Men de flesta i staden som får hosta och feber söker oss ändå, ofta för att de tror att antibiotika hjälper mot virusinfektioner eller helt enkelt för att man är sjuk och då ska man ju ringa sin vårdcentral. Det här med att stanna hemma och satsa på egenvård är inte lika självklart längre, särskilt inte i vår utlandsfödda befolkning.

För mig är yrket en profession och inte ett kall, mina kollegor resonerar likadant. Vi vårdar gärna sjuka, det är ju därför vi utbildat oss, men bara under förutsättning att vi inte löper en uppenbar risk att själv bli sjuka. Detta är relativt; givetvis bedömer jag tonsilliter och åker jag på det själv så hör det till jobbet, det är inte hela världen. Men Corona är ju något annat. Jag är beredd att dö för min familj, men inte för mina patienter. Min fundering gäller vad arbetsgivaren kan ställa för krav på mig; om det värsta händer och sjukvården havererar (och det tror jag den gör ganska omgående vid ett utbrott) och infekterade patienter i desperation söker vård på alla nivåer, alltså även primärvård, måste jag då ändå träffa dom ? Utan rätt skyddsutrustning och rutiner ? Är det arbetsvägran, eller kan jag åka hem och ta hand om min familj ? Jag förstår ju att arbetsgivaren tilldelar arbetsuppgifterna och att inte alla som i så fall söker oss med hosta, feber och nedsatt allmäntillstånd har Corona - men samtidigt har väl arbetsgivaren en laglig skyldighet att skydda sina arbetstagare ?

Just patienter med hosta och feber bedömer jag rutinmässigt - men måste jag göra det vid Coronamisstanke ?
Här finns en del information om vad som gäller arbetsrättsligt:
Citat:
För att minimera risken för smittspridning ska alla arbetsgivare göra en riskbedömning i enlighet med Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1) och Smittrisker (AFS 2018:4). Arbetsgivaren ska planera för hur ett utbrott av den smittsamma sjukdomen ska hanteras på arbetsplatsen, identifiera vilka arbetsuppgifter som måste utföras och se till att personalen som utför dessa arbetsuppgifter arbetar under så säkra förhållanden som möjligt. Vidare bör alla arbetstagare informeras om vad som gäller.
https://www.arbetsgivarverket.se/nyheter--press/nyhetsbrev/arbetsgivarverket-informerar/2020/arbetsrattslig-information-med-anledning-av-det-nya-coronaviruset/

Som jag tolkar det kan du idag inte vägra bedöma hosta/feber men vid ett etablerat utbrott av COVID-19 så måste arbetsgivaren se till att du har adekvat skyddsutrustning när du gör det. Mer troligt är dock att människor med snuvsymptom överhuvudtaget inte är välkomna och att en vårdcentral kommer att skära ned sin verksamhet till det absolut nödvändigaste för att minska patientinflödet/patientansamlingar.

Men ta upp frågan och begär besked avseende det jag citerade.
Senast redigerad av Tinuviel 2020-02-23 kl. 17:51.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Ja det är därför USA inte lyfter sanktioner, intr för att iran skjuter ner civila flygplan och mördar sina medborgsre 😑

Sanktionerna drabbar ju befolkningen inte regimen, det är känt sedan tidigare att USA forskar på biologisk krigsföring.
Citera
2020-02-23, 17:50
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Så jävla typiskt svennebanan, även om världen går under så ska facken säga sitt ifråga 🤣🤣🤣🤣🤣🤣 fy fan alltså, nu vet ni varför Sverige der ut som den gör, ett jävla skämt land
Du vet att svenne lyder lagarna va? Om facken skulle ha lagstadgad rätt att t ex vägra låta sina medlemmar jobba där man kan komma i kontakt med smittade, kommer sådant att åtlydas? Hur kommer sådant att beivras från statligt håll? Vet du svaret, berätta gärna för mig också.
Citera
2020-02-23, 17:50
Medlem
Lazermannens avatar
Enligt summit news ska 183 miljoner vara smittade i slutet av februari.

Idag den 23/2 bär 78 973 personer i världen på smittan. Frågan är hur många som kommer att vara smittade innan februari månad är över. Ska vi gissa på 100 000 ?

https://summit.news/2020/01/30/coronavirus-model-predicts-183-million-infections-before-the-end-of-february/
Citera
2020-02-23, 17:51
Medlem
ImTheMans avatar
150 fall i italien nu, 3:e hårdast drabbade landet , om man bortser från Diamond Princess. från 3 bekräftade fall för ett par dar sen...
Citera
2020-02-23, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Oj, oj, blev du satt i en tidskapsel 1985 och väcktes idag? Finns ingen utrustning, ingen personal. Allt är slängt, skrotat och sålt.

Tänker att man migrerar vanliga sjukdomsfall tills dessa salar.

Själv har jag ett lantställe med egen brunn och ett dieselaggregat. Kan lätt klara hela familjen, (vi är 15 pers ) upp till ett halvår år där, problem är att ta sig från Sthlm city till norra Sverige.
Citera
2020-02-23, 17:52
Medlem
Nu är det bevisat. Journalistkåren korrupt. Om 400 idrottare hade åkt till Italien, även om de inte ens varit i närheten av coronan, så skulle Expressen, Aftonbladet, radion och tv-kanalerna skaffat fram intervjuoffer och frågat om de är oroliga. Nu. Ingenting.

I Expressen är svenskarna fortfarande fast i kanariaholmarna och en hund hade körts i köttkvarn. Övriga media likadant utom att de tycker sig ha räddats av stabsläget på SÖS.

Har Wolodarski förbjudit alla resenärer på PK-tåget att yttra sig? Ingen journalist har sagt något heller därifrån. Det är väl no comments. I vanliga fall brukar de ju ringa till redaktionerna och vilja bli intervjuade. Inte nu. Munkavle?

Eller så vågar ingen på redaktionerna ta i ämnet. De tar hellre corona än att blir svartlistade av Wolodarski och Bonniermedia. Yrkesmässigt självmord att lufta detta. Lika bra att byta yrke antar jag.
Citera
2020-02-23, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antligenhemma2019
Tänker att man migrerar vanliga sjukdomsfall tills dessa salar.

Själv har jag ett lantställe med egen brunn och ett dieselaggregat. Kan lätt klara hela familjen, (vi är 15 pers ) upp till ett halvår år där, problem är att ta sig från Sthlm city till norra Sverige.

Finns ju ett pr underjordiska sjukhus i landet, dessa kan man väl lyfta upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in