2020-02-23, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
ännu en avliden i italien. Cremona.

En cancersjuk man.
Citera
2020-02-23, 17:39
Medlem
Taskigt av USA att inte upphäva sanktionerna mot Iran men vad ska man förvänta sig av ett land som kanske har med smittspridningen att göra?
Citera
2020-02-23, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Verifiera!

www.corriere.it
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns många naturliga förklaringar:

http://virological.org/t/the-proximal-origin-of-sars-cov-2/398

Jaså?

"it is currently impossible to prove or disprove the other theories of its origin described here, and it is unclear whether future data will help resolve this issue."
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antligenhemma2019
Det måste väl finnas resurser för att dra upp ett fältsjukhus lite var och här eller omvandla dom här gamla skolorna till vårdplatser?

Absolut, men det kommer inte att finnas någon personal. Arbetsvägran kommer nog att bli det största problemet under utbrottet i Sverige då många läkare, SSK och USKr kommer att sjukanmäla sig och åka ut till sitt landställe eller dylikt.
I Kina har man ju lite andra metoder för att få folk att arbeta och där har man ju skickat 10000-tals vårdpersonal till de drabbade regionerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antligenhemma2019
Det måste väl finnas resurser för att dra upp ett fältsjukhus lite var och här eller omvandla dom här gamla skolorna till vårdplatser?

Oj, oj, blev du satt i en tidskapsel 1985 och väcktes idag? Finns ingen utrustning, ingen personal. Allt är slängt, skrotat och sålt.
Citera
2020-02-23, 17:41
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag har en fråga:
Man säger från officiellt håll att detta virus troligtvis inte är dödligare än en vanlig influensa.

Många i denna tråd verkar hänvisa till att bekräftade döda måste ställas i relation till ett okänt antal totalt smittade; dvs, som ej varit i kontakt med vården och kanske haft lindriga symptom.

Gott så.

Min fråga lyder:
Hur har man fastställt dödligheten för en ”vanlig” influensa när samma mörkertal måste finnas där?
Gissar man eller finns det andra metoder?

Rent objektivt har jag svårt att förstå hur man kan uttala sig så säkert, och att man väljer att ta det osäkra framför det säkra (istället för tvärt om)? Det kommer ju att bli ramaskri om det visar sig att man haft fel menar jag. Den här regeringen har slut på liv.

Man frågar väl tusen eller tiotusen av ett representativt urval och applicerar det sedan på hela befolkningen, antar jag. Om ett år kan man kanske göra samma sak och sedan subtrahera mot siffrorna för den vanliga influensan och då har man alltså statisk för detta utbrott.
Citera
2020-02-23, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Inte handskalade räkor och kinesiska kräftor. Och under tillagningen så rör du dem med händerna.

Jag har under ett par veckors tid försökt att inte röra vid saker i offentliga miljöer utan att tvätta mig efteråt. Nästintill omöjligt, ännu svårare hemmavid när man lagar mat och man rör vid vattenkranen och andra saker.

Men hemma desinficerar du väl kranarna och handtagen?
Citera
2020-02-23, 17:42
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenrad
Utan att landa i antisemitism.

Utgör stora näsor en ökad risk för att bli smittad?

Är det receptorer i näsan eller längre ner som utgör själva överföringsområdet?
Rimliga frågeställningar, tycker jag. En sådan som Wolodarski tar visserligen upp allt syre i det offentliga rummet hursomhelst så det blir svårt att pinpointa den faktiska orsaken till smittan, men att han ligger i riskzonen råder inget tvivel om. Personligen skulle jag nöja mig med en knäpp på näsan, dvs att han fastnar i 14 dagar bakom stängsel på någon gudsförgäten ö fylld av fågelskit och sopor.
Citera
2020-02-23, 17:43
Avslutad
Verkar som att viruset håller på att dö ut alltså?
Citera
2020-02-23, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Taskigt av USA att inte upphäva sanktionerna mot Iran men vad ska man förvänta sig av ett land som kanske har med smittspridningen att göra?

Ja det är därför USA inte lyfter sanktioner, intr för att iran skjuter ner civila flygplan och mördar sina medborgsre 😑
Citera
2020-02-23, 17:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hade det här viruset varit luftburet hade vi sett en mycket högre spridningstakt.

Aerosolsmitta är just luftburen - och nej jag nämnde inte mässlingen nu. Det är en annan diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in