Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-24, 22:52
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
haltande man? har alltid hört/läst han han rörde sig "atletiskt" men kanske minns fel...

Förhöret med Claes B hölls 860313. Mannen ska ha haltat, sydländskt utseende, men vittnet håller öppet för att han var svensk, orakad, haft en påse i handen, tillsynes jagad.
Citera
2020-02-24, 22:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Bekräftat av vem?

Här i tråden eller rent allmänt?

Bekräftat av nuvarande PU?

Ska kolla Sastamoinens bok. Har du andra lästips som berör det ovan?

De flesta källor har hållit sig anomyma . Nicet Tiny Tiny är en som hade god insyn i dessa kretsar. Det var dock inte riskfritt att syna Åke J Eek. En som var öppen med sin granskning Honom var den iofs obskyre Tobias Hübinette. Han bedriver oftast sina kampanjer utan urskillning och när det kom till Åke höll han på att hamna i fängelse.

Runt Åke kunde dock TH visa på hur hans gubbar i Klara Lidingö FBU verkat som en efterföljare till Sveaborg och sysslat med övervakning av politiska motståndare, ex Olof Palme.

Både i tråden och allmänt har det alltid förvånat mig hur Åke gott under radarn. Jag tycker att en medlem av svenska WACL , ordförande i vänskapsföreningen Sverige-Sydafrika, veteran från naziorganisationer, Polishögskolan, stockholms universitet och Flera hemliga svenska tjänster Därtill reservofficer och samarbete med KCIA borde kollas upp i samband med MOP .

Istället händer det fantastiska att Åke senhösten 1986 utnämns till kommissarie inom RPS . Hur detta kunde ske är för mig ett mysterium. Hans verksamhet kan inte varit en hemlighet i Polishuset. Han måste haft mäktiga välgörare bakom ryggen. Har i dagsläget inte sett något konkret som kopplar Åke och hans gäng till Dekorimahörnan. Men är tveksam till om PU letat ordentligt .

Vid en direkt förfrågan för några år sen bekräftade PU de illegala SÄPO-övervakarnas existens men sa också att det inte var en mördargrupp. Namnen på de illegala övervakarna låg kvar under sekretess.
Citera
2020-02-24, 22:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag antar att du menar att han smög ut bakvägen kl 22.45 och återvände via bakdörren direkt efter mordet, dvs ca 23.22.

Knallade till stämpelklockan 23.23, pratade med vakten och kom till mpl typ 23.25-23.26?

LJ såg någon annan, den ansvarige för stämpelklockan hade fel och även vakten tog fel på tiden. Vakten tittade ju inte på stämpelklockan utan på en klocka i entrén.

Men hur kunde SE veta att tjejerna och SG var framme snabbt , att det var snack om kroppens position, att den vita taxin kom snabbt etc? När det hände var han ju på Luntmakargatan?

Om han kom först 23.25-23.26 så var polis och ambulans på plats + en flock vittnen?

I hovrätten säger han väl 23.21?

Ja jag är väl lite skeptisk.

Vi har aldrig fått en officiell tid på stämplingen. I hovrätten uppges 23:23, det KAN tyda på att den riktiga tiden var 23:23.

Om han befann sig på mpl 23:25 till 23:40 kan han ha snappat upp mycket. Folk som återberättar etc.

Jag säger inte SE är GM, men att detta är en bättre teori än TP och Filter

Vakten förhördes månader efter mordet. Bra minne...
Citera
2020-02-24, 22:57
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:
haltande man? har alltid hört/läst han han rörde sig "atletiskt" men kanske minns fel...

Morelius hävdade att GM var atletisk, men den observationen gjordes på långt håll, plus att han verkar överdriva i andra avseenden också.
Citera
2020-02-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Thure Nässen har också sagt att det skulle ha suttit en spanare i mördarens flyktväg.
Han sa det efter ha blivit pressad av Uppdrag granskning.
Känslan är ju också att det funnits någon fler grupp ute denna kväll, Stay behind? Säpo? Barbro?
Precis hans uttalande jag tänker på.
Jag vill verkligen eftersöka sanningen runt detta, och SB/Barbro har det också viskats om, och det är också minst lika intressant.
Att inga uppgifter på något sätt går att pejla med riktiga källor är förstås en brist.

Knarkspaningen är dock utförd av en myndighet, så förutsättningarna borde vara bättre i det fallet.
Ska förstås tillägga att gatuprostitutionsgruppen också var ute. Runt åtta man, och de bör naturligtvis ha stått i viss kontakt med knarkspan.
Då får jag de till tolv ungefär.
Citera
2020-02-24, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Källa?

Menar inte att va dryg. Har hört att han kallats CPs dubbelgångare i media förr. Men bilden jag sett liknar inte CP. Finns det nån vettig som har sagt de var lika.

Att GM måste va lik CP är ett feltänk enligt mig.
Vilken bild har du sett? Han var hyfsat lik iaf. En mörk kväll kan det nog vara svårt att se skillnad.
Citera
2020-02-24, 23:03
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:

En annan observation om funktionsnedsatt gångstil gör vittnet Fauzzi. Förhör 860303. Han observerade att en tillsynes äldre man (av gångstilen att döma) följde efter LOP precis innan mordet. Han talade om en mörk Tensonjacka. Jackan gick ner en bit på låret.
Senast redigerad av TheTrickster 2020-02-24 kl. 23:05.
Citera
2020-02-24, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Precis hans uttalande jag tänker på.
Jag vill verkligen eftersöka sanningen runt detta, och SB/Barbro har det också viskats om, och det är också minst lika intressant.
Att inga uppgifter på något sätt går att pejla med riktiga källor är förstås en brist.

Knarkspaningen är dock utförd av en myndighet, så förutsättningarna borde vara bättre i det fallet.
Ska förstås tillägga att gatuprostitutionsgruppen också var ute. Runt åtta man, och de bör naturligtvis ha stått i viss kontakt med knarkspan.
Då får jag de till tolv ungefär.

Man bör ju i alla fall kunnat höra spanarna om de sett några underliga saker fram till kl 22.
Om man tänker sig att någon av dessa personer haft en egen agenda så spelar det inte så stor roll om gruppen var på 4 eller 12 eller 22 personer.
Senast redigerad av Sumer 2020-02-24 kl. 23:17.
Citera
2020-02-24, 23:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Vilken bild har du sett? Han var hyfsat lik iaf. En mörk kväll kan det nog vara svårt att se skillnad.

Finns bara en bild på CA.
Citera
2020-02-24, 23:05
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vi har aldrig fått en officiell tid på stämplingen. I hovrätten uppges 23:23, det KAN tyda på att den riktiga tiden var 23:23.

Om han befann sig på mpl 23:25 till 23:40 kan han ha snappat upp mycket. Folk som återberättar etc.

Jag säger inte SE är GM, men att detta är en bättre teori än TP och Filter

Vakten förhördes månader efter mordet. Bra minne...

Alla SE-scenarier är bättre än TP/Filter.

Skämt åsido har jag bestämt för mig att stämpelklocksansvarige på Skandia, på SE:s fråga, åkte till kontoret på lördagen och kollade klockan mot Fröken Ur. Då upptäckte han att det stod 23.20 på Skandias ur men Fröken Ur sa 23.19.

Därför korrigerade han tiden när han ringde upp SE och sa att SE stämplade ut 23.19 (vilket då betyder 23.19.00-23.19.59). Det var detta som fick Skandias säkerhetschef att börja fundera. Om SE stämplade ut redan 23.19 så måste han ju ha varit på mpl före Palme?

Samma resonemang som TP/Filter alltså.

Men ingen av dem har rätt om vi ska tro stämpelklocksmannen och entrévakten. Då får vi snarare en "trottoartid" på ca 23.21.

MEN.

Oavsett detta så är ju teorin att SE helt enkelt flöt omkring fritt på stan oavsett klockor och att han kom och gick som han ville i Skandiahuset utan att vakterna märkte något.

Ja, det är som sagt en klart bättre teori än TP/Filter. Jag tror inte på den. Men den är bättre.
Citera
2020-02-24, 23:05
Medlem
LeveMonarkins avatar
Om man lyssnar på senaste avsnittet av kvartals podcast veckopanelen så säger Daniel Suhonen att han har kontakter in i PU som säger att det är SE som kommer att utpekas som mördare och att man bland annat ska ha något på honom som filter inte lyckats nysta upp i sin granskning. Tänkte det kunde vara av intresse för någon.
Citera
2020-02-24, 23:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
En annan observation om funktionsnedsatt gångstil gör vittnet Fauzzi. Förhör 860303. Han observerade att en tillsynes äldre man (av gångstilen att döma) följde efter LOP precis innan mordet. Han talade om en mörk Tensonjacka.

Blå. Inte fastslaget som mördaren.

Även ditt tidigare inlägg om vittnet Claes är om en man som inte är den fastslagen som GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in