Det skulle vara intressant att läsa Olof Palmes dagbok
" Tio dagar efter mordet öppnas Olof Palmes säkerhetsskåp i tjänsterummet av Säpo.
En låstekniker bryter sig in, ingen förutom Palme sägs kunna koden. I skåpet hittas handlingar kring Palmes medlaruppdrag i kriget Iran-Irak, skriftväxlingar med taxeringsmyndigheten om det så kallade Harvardärendet och några privata ekonomiska handlingar.
Med hjälp av dessa uppgifter samt en kalender och förhör med nära medarbetare kan polisens utredare kartlägga tiden före mordet. En tennismatch mot Harry Schein, ett besök på Ströms herrekipering, en intervju med tidningen Statsanställd och besöken av Iraks och Norges ambassadörer.
Försvann mystiskt
Men närmare än så kommer inte utredarna.
Den dagbok som också ska ha hittats i säkerhetsskåpen skulle ha kunnat ge svar på Palmes bild av möjliga hotbilder eller känsliga möten dagarna före mordet.
Men dagboken försvinner mystiskt och når aldrig polisens Palme-utredare.
Tidigare Palme-åklagaren Anders Helin, numera avliden, har berättat i en intervju med SVT:s Lars Borgnäs om dagboken:
– Det är klart, det är inte bra. Det är det inte.
Hur försvann den?
– Den lämnas ut kort dagarna efter mordet, har det sagts mig.
– Från hans tjänsterum. Jag vet inte till vem, men jag har hört talas om att det funnits en dagbok eller anteckningsbok på hans tjänsterum.
Betyder det att de uppgifter som i den inte är tillgängliga i Palme-utredningen?
– Den slutsatsen måste vi dra.
– Jag kan säga att vi har tagit upp den frågan flera gånger inom utredningen.
På upprepade frågor om familjen Palme har dagboken svarar han gång på gång: "Det tänker jag inte svara på"."
https://www.expressen.se/nyheter/palmes-dagbok-ar-en-gata-for-utredningen/