2020-02-23, 15:01
Medlem
Hej!

Förra bostaden jag bodde i så tvättade jag käderna i Fintvätt/30C

Men i min nya lägenhets tvättstuga så blir tvätten så otroligt blöta. Jag trodde i början att det beroende på att jag la i för mycket tvätt. Men nej, jag har testat att endast lägga en enda handduk för att exprimentera och ja, det blir alltid genomblöta. Hur eller vad skall jag göra så att tvätten inte skall bli så blöta? Det är irriterade för jag gillar att torka min tvätt genom att hänga upp de och inte på ett obligatorisk vis alltid använda torktumlaren.

Ja, förra tvättmaskinen blev också blöt. Men det var inte såhär GENOMBLÖTT. Jag blir så less.

Vad kan man göra?

Tack för svar!
Citera
2020-02-23, 15:02
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej!

Men i min nya lägenhets tvättstuga så blir tvätten så otroligt blöta. Jag trodde i början att det beroende på att jag la i för mycket tvätt. Men nej, jag har testat att endast lägga en enda handduk för att exprimentera och ja, det blir alltid genomblöta. Hur eller vad skall jag göra så att tvätten inte skall bli så blöta? Det är irriterade för jag gillar att torka min tvätt genom att hänga upp de och inte på ett obligatorisk vis alltid använda torktumlaren.

Ja, förra tvättmaskinen blev också blöt. Men det var inte såhär GENOMBLÖTT. Jag blir så less.

Vad kan man göra?

Tack för svar!
Centrifugeringen och pumpen är kass.
Citera
2020-02-23, 15:03
Medlem
Citat:
Hej!

Vad kan man göra?

Tack för svar!
Vilken effekt är det på centrifugeringen? Pumpen som pumpar ut vattnet har satts igen, rensa den, det ska göras regelbundet.
Citera
2020-02-23, 15:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Centrifugeringen och pumpen är kass.
Kanske TS har missat någon inställning på tvättmaskinen?
Citera
2020-02-23, 15:08
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kanske TS har missat någon inställning på tvättmaskinen?
Tror jag inte. Brukar räcka med att rengöra pumpen.
Citera
2020-02-23, 15:09
Medlem
Zoologens avatar
I min tvättstuga kan man bara tvätta 30 grader på silke- och ylleprogram. Knappast någon centrifugering alls på dessa, vilket ger blöt tvätt.
Citera
2020-02-23, 15:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Använd programmet kulörtvätt så får du en bättre centrifugering.
Citera
2020-02-23, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Vilken effekt är det på centrifugeringen? Pumpen som pumpar ut vattnet har satts igen, rensa den, det ska göras regelbundet.

Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Tror jag inte. Brukar räcka med att rengöra pumpen.
Är det inte städarens/hyresvärden/kommunens som hyr ut lägenhetens ansvar?
Citera
2020-02-23, 15:27
Medlem
Stygotiuss avatar
Fintvättsprogrammet har ofta ingen eller väldigt försiktig centrifugering. Du kan dock på nästan alla maskiner välja en snabbare (alltså högre varv per minut) centrifugering. Gör det, så blir kläderna torrare. Vissa plagg tål dock centrifugering dåligt, titta på lappen.
Citera
2020-02-23, 15:38
Medlem
Citat:
Är det inte städarens/hyresvärden/kommunens som hyr ut lägenhetens ansvar?
Det finns säkert dokumenterat vilket ansvar fastighetsägaren respektive hyresgästen har när det gäller underhåll av tvättstugans maskinpark. Jag tror att det åligger hyresgästen/den som använder utrustningen att rensa tvättmedelsfack och avloppspump. Öppna serviceluckan, låt vattnet rinna ut, rensa silen.
Citera
2020-02-23, 16:03
Avslutad
Citat:
Hej!

Vad kan man göra?

Tack för svar!
Om du centerfugerar på 400-600 eller ännu lägre, maskinen är troligen gammal, annars skaka av det värsta och häng upp det i torkrummet, det ska troligen ändå skuras.
Bäst är om du köper en egen, dom moderna maskinerna är perfekta.
Citera
2020-02-23, 19:24
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
I min tvättstuga kan man bara tvätta 30 grader på silke- och ylleprogram. Knappast någon centrifugering alls på dessa, vilket ger blöt tvätt.

Så är det, dessa program är till för de mest delikata plaggen som inte tål någonting, och får heller ingen rejäl centrifugering. Gå upp ett snäpp i temperatur till 40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in