Citat:
Ursprungligen postat av
Pannknackarn
Bortsett från att gå in i lägenheten och kolla läget då dem var där med sin orosanmälan + polis! Bara glott in genom dörrspringan utan att ha ens träffat flickan. Träffade dom henne vid nästa besök? Hon kanske redan va död fast dem sa att hon va hos mormor typ.
Det vore intressant att veta anledningen till den orosanmälan. Om grannarna hade hört lång, oavbruten barngråt o misstänkte att barnet var ensamt hemma (vilket skulle kunna förklara att polisen inte tvingade sig in iom att de såg att vårdnadshavaren befann sig i bostaden).
Om de hört skrik från vuxna, eller dunsar i lägenheten så kanske polisen/socialen haft större befogenheter?
Jag vet inte var den juridiska gränsen går för att få tvinga sig in i någons hem. Kan inte heller erinra mig om polisen var med pga misstanke om brott, eller enbart pga att socialtjänsten inte vågade träffa P utan polis närvarande.
Men som jag uppfattat det så öppnade föräldrarna (kanske bara R) dörren, men vägrade släppa in dem på juldagen, men på annandagen fick de komma in.
Om detta beror på att R behövde en stund (ett dygn?) på sig att städa undan knark, eller om det var för att skicka ut P samt undanröja bevis på att han bodde i lägenheten vore också intressant att veta.
Jag tror inte att E var död redan på annandagen, utan att socialtjänsten träffade henne den dagen.
Och att ha en död kropp i rumstemperatur i över en månad borde väl innebära förruttnelse samt lukt? Jag vet inte hur långt förruttnelse hinner gå på en månad, men inbillar mig att det även vore svårare att på plats utesluta mord/dråp?