2020-02-20, 15:26
Medlem
Han är iaf död nu. Inte ihjälslagen dock, men dött av något i sin cell under natten. Oklart vad som orsakat hans död.
Citera
2020-02-20, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ina666
Utryckninglkpg -Instagram:

"Dödsorsaken är okänd, men det finns inget som tyder på självmord"

Under åren är det många som dött i norrköpings häktesceller och fylleceller. Korruptionen är utbredd bland stadens poliser och väktare och dom har väldigt många liv på sina samveten.
Citera
2020-02-20, 17:19
Medlem
3-åringens dödsorsak fastställd – brottsmisstankar kvarstår

UPPDATERAD IDAG 13:15PUBLICERAD IDAG 11:30
Den rättsmedicinska undersökningen av den treåriga flicka som hittades avliden i en bostad i Norrköping den 30 januari är nu i stort sett klar vad det gäller dödsorsaken.

– Ja, vi har fått ett preliminärt besked om dödsorsaken, men vad det beskedet säger är inget jag kan gå in på, säger kammaråklagare Anna Lander.

Ändrar det brottsrubriceringen i ärendet på något sätt?

– Nej, det gör det inte.

Pappan avled i häktet
Efter att flickans kropp hittats så anhölls och häktades föräldrarna misstänkta för grovt vållande till annans död.

I söndags avled flickans pappa under oklara omständigheter i häktet, något som nu utreds av Kriminalvården.
Enligt chefsåklagare Torsten Angervåg finns det inget som tyder på att pappan ska ha begått självmord.
Citera
2020-02-21, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunvaldKarlsson
Under åren är det många som dött i norrköpings häktesceller och fylleceller. Korruptionen är utbredd bland stadens poliser och väktare och dom har väldigt många liv på sina samveten.
Det är ovanligt många som avlidit i deras häkte tycker jag, men vad har det med korruption och göra?
Citera
2020-02-21, 11:25
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insatt013
Enligt chefsåklagare Torsten Angervåg finns det inget som tyder på att pappan ska ha begått självmord.

Tycker de borde gå ut med dödsorsaken. Även om det inte handlar om någon trevlig individ så känns det inte så rättssäkert att han bara dog av okänd orsak. Kommer dödsorsaken att redovisas någonstans?
Citera
2020-02-21, 12:01
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Tycker de borde gå ut med dödsorsaken. Även om det inte handlar om någon trevlig individ så känns det inte så rättssäkert att han bara dog av okänd orsak. Kommer dödsorsaken att redovisas någonstans?
Det är omtalat tidigare i tråden.
Pappan kommer att genomgå en rättsmedicinsk obduktion. Det gör med alla dödsfall som inte är helt självklara. Om resultatet visar självmord eller en naturlig dödsorsak. Kommer resultaten inte att bli offentliga. Då kommer hans anhöriga att få reda på dödsorsaken.
Om man obduktionen visar att döden är orsakad av någon annan. Kommer en förundersökning öppnas och om den leder till åtal bör obduktionsprotokollet redovisas i fub. Precis som flickans obduktionsprotokoll bör finnas med i kommande fub.
Citera
2020-02-21, 15:22
Medlem
Jag tror att allmänheten kommer få reda på dödsorsaken om det var suicid. Jag arbetade på en rättpsykatrisk klinik där en patient tog livet av sig trots tillsyn. Därmed följde en IVO-anmälan och fallet togs upp i media, självklart namngavs inte patienten. Däremot tänket jag att om P avled till följd av suicid borde häktet granskas då det inte "ska gå" att ta livet av sig i häktet. Då kommer sannolikt media rapportera om detta inom närmaste och det kommer säkerligen gå att lista ut ett ev samband ändå
Citera
2020-02-21, 16:09
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Jag tror att allmänheten kommer få reda på dödsorsaken om det var suicid. Jag arbetade på en rättpsykatrisk klinik där en patient tog livet av sig trots tillsyn. Därmed följde en IVO-anmälan och fallet togs upp i media, självklart namngavs inte patienten. Däremot tänket jag att om P avled till följd av suicid borde häktet granskas då det inte "ska gå" att ta livet av sig i häktet. Då kommer sannolikt media rapportera om detta inom närmaste och det kommer säkerligen gå att lista ut ett ev samband ändå
Ja, det nämnde jag ju tidigare, att ärendet kan granskas av JO och att man utifrån detta kan dra slutsatser om vilket dödsfall det gäller. Däremot skulle jag inte kalla det att "allmänheten få reda på vad dödsorsaken är" bara för att allmänheten kan dra kvalificerade slutsatser grundat på information som finns. Dödsorsak är en känslig uppgift och det är inte som att media kommer kunna rapportera om det med namngiven person eller så.
Citera
2020-02-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Ja, det nämnde jag ju tidigare, att ärendet kan granskas av JO och att man utifrån detta kan dra slutsatser om vilket dödsfall det gäller. Däremot skulle jag inte kalla det att "allmänheten få reda på vad dödsorsaken är" bara för att allmänheten kan dra kvalificerade slutsatser grundat på information som finns. Dödsorsak är en känslig uppgift och det är inte som att media kommer kunna rapportera om det med namngiven person eller så.
Nej såklart, det är ju inte samma sak som att dödsorsaken blir offentlig. Dock betydligt lättare att lägga i hop person med händelse i ett så uppmärksamat fall som detta.
Citera
2020-02-21, 23:48
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det är omtalat tidigare i tråden.
Pappan kommer att genomgå en rättsmedicinsk obduktion. Det gör med alla dödsfall som inte är helt självklara. Om resultatet visar självmord eller en naturlig dödsorsak. Kommer resultaten inte att bli offentliga. Då kommer hans anhöriga att få reda på dödsorsaken.
Om man obduktionen visar att döden är orsakad av någon annan. Kommer en förundersökning öppnas och om den leder till åtal bör obduktionsprotokollet redovisas i fub. Precis som flickans obduktionsprotokoll bör finnas med i kommande fub.
E s obd.protokoll blir väl maskerade för allmänhet?

Död i förvar blir en statistisk siffra hos scb har jag fått för mig, vertifiera gärna, nån som har koll.
Citera
2020-02-22, 01:04
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Nej såklart, det är ju inte samma sak som att dödsorsaken blir offentlig. Dock betydligt lättare att lägga i hop person med händelse i ett så uppmärksamat fall som detta.
Så klart. Jag håller koll på JO-utlåtanden sedan länge så jag ser till att posta här om ett matchande ärende dyker upp.
Citera
2020-02-22, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo

Enligt kvittret på staden så ska han ha lyckats att hänga sig i cellen.
Kroppen ska även varit styckad så pass att den fick plats i en liten låda som föräldrarna hade under sängen.
Det ska ha varit anhöriga som larmat polis till bostden.
Ruskigt makabert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in