2020-02-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Nej jag tog ett lån som de flesta andra. Men det betyder inte att alla har råd med det. Om man ska ha råd att avbetala en bil i samma takt som den förlorar sitt värde, vilket går ruskigt snabbt, så måste man betala ganska mycket per månad. Flera tusen kronor i alla fall.

Har man inte råd med det så kanske det känns lockande att ta avbetalningen på många fler år, men då kanske man står där sen med ett lån som fortfarande har säg 200 000 kr kvar på, men man kan inte sälja den för mer än 100 000 kr. = bad deal.

Jag siktar på att efter 3 år kunna sälja bilen och inte gå back, d.v.s. sälja bilen plus minus noll eller gå med plus.

Du har således inte råd med bilen, eftersom du har det på kredit. Mer behövs ej sägas. Ta ej illa upp, menar inget illa men faktum är faktum.
Citera
2020-02-22, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus
Du har således inte råd med bilen, eftersom du har det på kredit. Mer behövs ej sägas. Ta ej illa upp, menar inget illa men faktum är faktum.

Så fel sagt. Med ditt utalande så har majoriteten av sveriges hus eller lägenhetsägare inte råd med sina lägenheter eller hus. Det är så klart skitsnack. Allt handlar om hur mycket man har råd att lägga ut per månad.

Självklart har inte många råd att lägga 5 miljoner på sitt hus på ett bräde, men de har kanske råd med 10 000 kr i månaden för betalning på lånet. Kanske två inkomster på säg 80 000 kr i månaden, då är inte 10 000 kr så farligt i avbetalningen.

Samma gälle så klart på en bil.
Alla kanske inte har råd att betala 400 000 på en bil eftersom de inte har så mycket sparat, men de har råd med 4000 kr per månad i avbetalning utan att hota ekonomin. Fattar du?
Citera
2020-02-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Varje man som levt? Vi lever för brudarna och de verkar uppskatta snygga bilar. Så ja då får man skaffa sig en snygg bil för att få en brud. Det är inte vi män som sätter ribban här.
Så du är okey med att en tjej gillar din bil och inte dig? Ditt resonemang låter helt från vettet och du måste lära dig att tjejerna ska gilla dig och ingenting annat.

Men förväntar mig inte så mycket om man kollar dina kommenterar så verkar du vara en stor rövslickare.
Citera
2020-02-22, 23:39
Medlem
Citat:
Så fel sagt. Med ditt utalande så har majoriteten av sveriges hus eller lägenhetsägare inte råd med sina lägenheter eller hus. Det är så klart skitsnack. Allt handlar om hur mycket man har råd att lägga ut per månad.

Självklart har inte många råd att lägga 5 miljoner på sitt hus på ett bräde, men de har kanske råd med 10 000 kr i månaden för betalning på lånet. Kanske två inkomster på säg 80 000 kr i månaden, då är inte 10 000 kr så farligt i avbetalningen.

Samma gälle så klart på en bil.
Alla kanske inte har råd att betala 400 000 på en bil eftersom de inte har så mycket sparat, men de har råd med 4000 kr per månad i avbetalning utan att hota ekonomin. Fattar du?

Om du sparar i tidig ålder och inte lägger pengar på dumma köp som bilar (exempelvis) så kan du med lätthet köpa en lägenhet kontant. Sparar du från 18 till 28-29 års åldern så kan du köpa kontant.

Men vi pratar om bilar här, om man inte kan betala några hundra tusen kontant för en bil så är det bättre att avstå.

Du får göra precis som du vill i livet men det är helt onödigt att skaffa något bara för att man kan ta lån.
Citera
2020-02-22, 23:47
Medlem
Citat:
Om du sparar i tidig ålder och inte lägger pengar på dumma köp som bilar (exempelvis) så kan du med lätthet köpa en lägenhet kontant. Sparar du från 18 till 28-29 års åldern så kan du köpa kontant.

Men vi pratar om bilar här, om man inte kan betala några hundra tusen kontant för en bil så är det bättre att avstå.

Du får göra precis som du vill i livet men det är helt onödigt att skaffa något bara för att man kan ta lån.

Precis vad jag skrev innan, men med en liten skillnad. Har man inte råd med bilen så ska man inte köpa den.

Skillnaden är att du tror att man måste ha råd med en bil kontant vilket väldigt få har i samhället. Inte många har säg 400 000 kr sparat och även om man har det så känns det riktigt dumt att lägga dom pengarna på en bil. Jag har själv just 400 000 kr sparat, men skulle aldrig få för mig att lägga dom på en bil. Det vore rena vansinnet.

Varför? Jo för att en bil rasar i pris så väldigt fort samt att om jag istället tar ett förmånligt lån på bilen och istället har mina pengarna investerade bra, vilket jag har, så växer dom snabbt och det hade varit en rejäl förlust att gå miste om den ränteökningen genom att köpa en bil istället för att avbetala den.

Kan tillägga att jag bara för drygt ett år sedan hade 300 000 kr, men nu har närmare 400 000 kr just för att jag placerat pengarna väl.
Citera
2020-02-22, 23:50
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Vad tycker ni ska man åka i snygg bil när man är ung som kostar lite mer att äga trots att ekonomi inte riktigt tillåter det? eller åka en liten småbil? Det känns som man bortkastar sitt liv när man åker i en liten tråkig bil.
Köp den bil du har råd med.
Lär dig skriva.
Och flytta, om du bor på en plats där din bil är ditt värde.
Citera
2020-02-22, 23:51
Avslutad
Någon sa en gång att man bör se bilen som en låda man transporterar sig i snarare än en accessoar.. Är bilen bara säker så varför inte ha en billigare rishög till bil?

Beror dock helt på vilken fas i livet man är i. Just nu äger jag en laddhybrid (+500 000kr) och en skitbil - men ni ska veta vad jag harvat runt i rostiga gamla kärror genom åren.
Så länge man inte försöker styla dom med wonderbaums, toning, vitblåa strålkastarlampor och annat trams så behöver man inte skämmas anser jag.

Anledningen till att jag under mitt yngre liv ägde gamla häckar är så klart eftersom jag prioriterade att komma in på bostadsmarknaden ordentligt innan jag unnade mig lyx. En bil är ingen investering på något sätt och det finns väldigt lite säkerhet i ett eventuellt lån eftersom den hela tiden tappar i värde.

Vissa mår väldigt bra av att ha en fin bil men då är det ju en hobby och en dröm man har. Att lägga 5000 i månaden på avbetalning av en Mercedes när man bor i en sunkig hyresetta på nedre botten i Södertälje och lönen ger 15 000 netto är i mitt tycke vansinne men kanske inte för någon annan.
Senast redigerad av fiskoega 2020-02-22 kl. 23:55.
Citera
2020-02-22, 23:57
Medlem
Citat:
Precis vad jag skrev innan, men med en liten skillnad. Har man inte råd med bilen så ska man inte köpa den.

Skillnaden är att du tror att man måste ha råd med en bil kontant vilket väldigt få har i samhället. Inte många har säg 400 000 kr sparat och även om man har det så känns det riktigt dumt att lägga dom pengarna på en bil. Jag har själv just 400 000 kr sparat, men skulle aldrig få för mig att lägga dom på en bil. Det vore rena vansinnet.

Varför? Jo för att en bil rasar i pris så väldigt fort samt att om jag istället tar ett förmånligt lån på bilen och istället har mina pengarna investerade bra, vilket jag har, så växer dom snabbt och det hade varit en rejäl förlust att gå miste om den ränteökningen genom att köpa en bil istället för att avbetala den.

Kan tillägga att jag bara för drygt ett år sedan hade 300 000 kr, men nu har närmare 400 000 kr just för att jag placerat pengarna väl.

Ja alltså du köper inte en bil om det inte är av ditt största intresse för 400 000 om du bara har 400 000. Men man kan med lätthet betala 200 000. Det där är individuellt och inte upp till dig att bedöma hur pass det är vansinne eller inte.
Citera
2020-02-23, 00:06
Medlem
Citat:
Ja alltså du köper inte en bil om det inte är av ditt största intresse för 400 000 om du bara har 400 000. Men man kan med lätthet betala 200 000. Det där är individuellt och inte upp till dig att bedöma hur pass det är vansinne eller inte.

Tror mig, jag har varit väldigt sugen på att köpa en Tesla model 3 och lägga de mesta av mina pengar kontant och ta resten på avbetalning. Har tyvärr kört denna bil och blir kåtare av det än en 20 årig het brud, men samtidigt så säger mitt klokare jag att det är sinnessjukt dumt och därför gör jag det inte. Har ju trots allt en bil som bara är ett år gammal just nu, men den känns rätt tråkig jämfört med en Tesla, men ibland får man svälja det och inse att det är bättre att låta pengarna växa.
Citera
2020-02-23, 00:10
Medlem
Citat:
Tror mig, jag har varit väldigt sugen på att köpa en Tesla model 3 och lägga de mesta av mina pengar kontant och ta resten på avbetalning. Har tyvärr kört denna bil och blir kåtare av det än en 20 årig het brud, men samtidigt så säger mitt klokare jag att det är sinnessjukt dumt och därför gör jag det inte. Har ju trots allt en bil som bara är ett år gammal just nu, men den känns rätt tråkig jämfört med en Tesla, men ibland får man svälja det och inse att det är bättre att låta pengarna växa.

Det är exakt samma här så vet och håller med på den punkten.
Citera
2020-02-23, 00:13
Medlem
Citat:

Helt rätt du har samma tänk som mig vet ej din ålder men märkt att jag är en ac de få yngre som har samma tänk, annars har jag mest stött på gamla människor med den filosofi.

Livet blir så mycket enklare när man betalar allt cash.
Men det krävs disciplin var många år jag gneta för min bostad. Älskar frasen act your wage.
Citera
2020-02-23, 00:13
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Jodå, precis som JohnBlund säger så är det helt OK med ett lån, så länge avbetalningen är högre än, eller lika med, värdeminskningen, dvs. att då har man råd att äga den bilen. Kan du motivera varför det skulle vara bättre att spara ihop 400 000 innan man köper en bil, och därefter betala värdeminskningen, än att betala värdeminskningen under tiden man äger och brukar bilen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in