Citat:
Ursprungligen postat av
TinderPlus
Om du sparar i tidig ålder och inte lägger pengar på dumma köp som bilar (exempelvis) så kan du med lätthet köpa en lägenhet kontant. Sparar du från 18 till 28-29 års åldern så kan du köpa kontant.
Men vi pratar om bilar här, om man inte kan betala några hundra tusen kontant för en bil så är det bättre att avstå.
Du får göra precis som du vill i livet men det är helt onödigt att skaffa något bara för att man kan ta lån.
Precis vad jag skrev innan, men med en liten skillnad. Har man inte råd med bilen så ska man inte köpa den.
Skillnaden är att du tror att man måste ha råd med en bil kontant vilket väldigt få har i samhället. Inte många har säg 400 000 kr sparat och även om man har det så känns det riktigt dumt att lägga dom pengarna på en bil. Jag har själv just 400 000 kr sparat, men skulle aldrig få för mig att lägga dom på en bil. Det vore rena vansinnet.
Varför? Jo för att en bil rasar i pris så väldigt fort samt att om jag istället tar ett förmånligt lån på bilen och istället har mina pengarna investerade bra, vilket jag har, så växer dom snabbt och det hade varit en rejäl förlust att gå miste om den ränteökningen genom att köpa en bil istället för att avbetala den.
Kan tillägga att jag bara för drygt ett år sedan hade 300 000 kr, men nu har närmare 400 000 kr just för att jag placerat pengarna väl.