2020-02-22, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
För tusende gången, AB går bakom paret Palme, från banklokalen till Dekorimabutikens entré. NF ser AB gå bakom makarna Palme, eftersom han själv är vid Dekorimabutikens entré, när han ser AB gå bakom makarna Palme. Är det så himla svårt att förstå?

Inte så säker på att det är A.B som N.F ser. Kan likväl ha varit S.E. Särskilt med hänsyn till N.Fs åldersbeskrivning av mannen som går bakom Palme.

Först tänker N.F att det måste vara Palmes livvakt, medan sedan ändrar han sig och tycker mannen ser för gammal ut för att vara livvakt till Palme.

A.B kan knappast antagits varit för gammal för att vara livvakt. Mycket mer möjligt att ett sådant antagande gjordes om S.E.
Citera
2020-02-22, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Demagogiskt TRAMS kan aldrig ersätta fakta.

Hur menar du? Ifrågasätter du uppgifterna om att polisen klantade sig så att skandiamannen kom undan.
Citera
2020-02-22, 23:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Kolla bilden där han står på Sveavägen med ryggen mot kameran. Påfallande bredaxlad i sin v-formade rock.

Osäker på vilken bild du menar nu. Jag har bläddrat igenom TP:s bok och tittat på alla bilder där men får fortfarande ingen association till en påfallande bredaxlad man.

Vittnena såg honom ju inte endast från en viss vinkel, de såg honom i olika vinklar precis som vi ser SE från olika vinklar på bilderna.

Jag får det inte till påfallande bredaxlad. Hur jag än försöker.
Citera
2020-02-22, 23:06
Medlem
Citat:
En väldigt konstig del i SE:s vittnesmål är att han har bråttom till tunnelbanan men då väljer att gå på ytterkanten av trottoaren. Det genaste måste naturligtvis vara att gå direkt till vänster utanför dörren. Alltså i mitten eller längs väggen.

Dessutom ser man ju på mordplatsbilderna att det är is och snö på trottoarens ytterkant.

Tensonmannen går på trottoarkanten enligt rekonstruktionsbilder...

Lyssna på boboslacke om du är orolig för att PU ska presentera SE som gärningsman.
Citera
2020-02-22, 23:08
Medlem
Citat:
Men finns det nåt som säger att kontakten med utländska myndigheter gäller just det spår som KP avser presentera under våren? Var det inte ganska länge sen han nämnde detta med de utländska myndigheterna? För KP måste ju ha jobbat med fler spår än just det han håller på med nu.

De har tagit hjälp av utländska myndigheter som t e kan göra analyser av kulor mm med modern teknik. T ex digitala rekonstruktioner mm. Och som med datormodeller kan jämföra vittnesupogifter (alla wt personer t ex).

Tänk att vissa hör vad de vill höra alltid.
Citera
2020-02-22, 23:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, inte heller den bilden leder tankarna till en påfallande bredaxlad man. Han har sluttande axlar och jag tror inte att någon som såg GM i några sekunder omedelbart skulle få intrycket att SE-om han mördade Palme - var bredaxlad.

Jag tycker det argumentet faller.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngK4mm/skandiamannen-pekas-ut-som-mojlig-palmemordare-exfrun-till-nytt-forh

Första bilden i bildspelet. Vadderade axlar, v-formad rock. Bredaxlad är inte per automatik motsatsen till sluttande axkar.
Citera
2020-02-22, 23:10
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollydayac
LP var säkert övertygad om att hon såg CP. Problemet är väl bara att det tyvärr inte är ett tillförlitligt utpekande. Den dåliga konfrontationen lämnad därhän så var hon enligt alla som såg henne vid gärningstillfället (utom SE, intressant nog) närmast hysterisk. Vidare tog det mycket lång tid innan hon fick möjlighet att peka ut CP som identisk med GM.

Generellt sett är de första vittnesförhören de mest tillförlitliga. Vad säger då LP initialt?

180 cm lång ca, kompakt kropp, brunt hår, blå bullig täckjacka, mörka byxor. (förhör 1/3 1986)
I förhör den 8/3 1986 kommenterar hon att den hon såg hade ett "rundare och fylligare ansikte" än den publicerade bilden på GM. Jag utgår, men är inte säker, på att det är ÅVG hon kommenterar. Rätta mig gärna om jag har fel. Men om det nu stämmer så hade ÅVG faktiskt ett ganska runt ansikte. Oaktat det är min poäng att CP knappast har ett särskilt runt och fylligt ansikte och definitivt mindre så än ÅVG.

Själv så skulle jag sätta mina pengar på att hon aldrig ser GM utan snarare förväxlar GM med vittnet Anders B. Jämför gärna med bilderna på honom https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYVJEZFdMUGt4Vzg/view (längst ner i dokumentet)

Notera den blå täckjackan, det runda ansiktet och det till synes bruna håret på AB. Hans längd är jag inte bekant med.

Så den person LP här först beskriver är sannolikt AB, men det är definitivt inte CP. LP:s vittnesmål är jag rädd att vi kan lämna därhän.

Ja, att LP förväxlade AB med GM är vi ju många som bedömer som troligt. Att CP inte var där är jag till 100 procent övertygad om.

Nu har jag bara en fråga - vem är ÅVG? Är det Vic Gunson?
Citera
2020-02-22, 23:11
Bannlyst
Vet någon om förundersökningsledare KP har skyddad adress eller nåt annat skydd?
Citera
2020-02-22, 23:13
Medlem
kato85s avatar
När man ser på GM som en (som vi kallar det idag) incel så förstår man att CA är den som passar mest in som GM.

På 1980-talet visste vi inte vad en incel var, men idag klarnar bilden ganska tydligt och en typiskt karaktär framträr: en person som sitter inlåst i sin bostad utan kontakt med omvärlden, minimalt med vänner och endast EN typ av informationskälla vilket skapar en viss typ av isolerad narcissistisk personlighetsstörning vilket kan utmynna i ett hat mot samhället och vissa personer som innehar en central samhällsfunktion.
Citera
2020-02-22, 23:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
De har tagit hjälp av utländska myndigheter som t e kan göra analyser av kulor mm med modern teknik. T ex digitala rekonstruktioner mm. Och som med datormodeller kan jämföra vittnesupogifter (alla wt personer t ex).

Tänk att vissa hör vad de vill höra alltid.

Inte lika konstigt som att du mellan raderna kan läsa det du skriver i första stycket.

Som sagt, om du inte hade så hård ton hela tiden så kanske folk hade lyssnat
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-22 kl. 23:15.
Citera
2020-02-22, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan ha varit del av en konspiration, dock inte som skytt.

Man ville sannolikt inte ha tyst på honom, hans vittnesmål förvillar, kan vara vad man ville uppnå.
23 civila poliser kring åsen med vapen som kan vara mordvapnet, kommunikatipn och både fordon, dolda positioner, möjligheter att aktivt vilseleda utredningen skall vi tydligen släppa för att Filters uppgiftslämnare lämnar en story som inte håller ihop och bygger kedjor spm är långsökta.

Nej varken KP eller folkflertaöet kommer att köpa det.
Citera
2020-02-22, 23:15
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Inte så säker på att det är A.B som N.F ser. Kan likväl ha varit S.E. Särskilt med hänsyn till N.Fs åldersbeskrivning av mannen som går bakom Palme.

Först tänker N.F att det måste vara Palmes livvakt, medan sedan ändrar han sig och tycker mannen ser för gammal ut för att vara livvakt till Palme.

A.B kan knappast antagits varit för gammal för att vara livvakt. Mycket mer möjligt att ett sådant antagande gjordes om S.E.
Efter mordet gömde AB sig i Dekorimas port

NF: "Han uppger att den man som han såg i en port måste ha varit samme man som hade gått bakom makarna Palme. Han stödjer sig främst på jackan och dess färg." (FUP 93)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in