2020-02-22, 17:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lidltyrannen
Vad faller inte mot vad? Du får specificera om du vill ha ett svar.

Jag har försökt ställa samma fråga flera gånger nu.

Du påstår att föremål faller pga skillnad i densitet. Varför rör de sig i just riktningen nedåt pga denna skillnad?

Eftersom luftens densitet är något lägre ovanför objektet än under det, borde det väl 'falla' uppåt?

Obs menar ej ballonger eller liknande, jag menar vanliga solida objekt.
Citera
2020-02-22, 17:09
Medlem
Citat:
Om du googlar kan du läsa att koldioxid har högre densitet.

Syre är tyngre gas.

Luftblandning är tyngre gas med mer densitet.

Mitt argument menar att saker med högre densitet faller behövs ingen gravitation.
Detta svammel gjorde min dag, tack så mycket .
Enligt din tes är koldioxid vara närmast jorden för den har större densitet. Eller syret, för det är tyngre. Eller luftblandning för att det är en tyngre gas med mer densitet.

OM, jag säger OM, densiteten gör att saker faller, varför faller det neråt? En sten som har högre densitet än luft borde ju trycka bort all luft och falla uppåt? Eller varför inte åt sidan?
Det är jobbigt att cykla uppför en kulle på ett par meter men densiteten på omgivande luft är samma, varför är det då jobbigt?
Citera
2020-02-22, 17:17
Medlem
Citat:
... en mer logisk förklaring istället för gravitationskraft helt enkelt att det som faller till marken har mer densitet än de som inte gör det och varför gravitationen kan hålla på plats stora hav men inte en fjäril, ...

Kontrollfråga:

Om man släpper en bomullstuss och ett blyhagel inuti en vakuumkammare, vilken faller då snabbast?

Enligt din densitetshypotes skall alltså blyhaglet nå golvet tidigare än bomullstussen.
Citera
2020-02-22, 17:35
Medlem
Citat:
Mitt argument menar att saker med högre densitet faller behövs ingen gravitation.

Det är inget argument, det är bara ett påstående. Dessutom ett ovanligt dumt påstående.

Inom fysiken vet vi att det behövs krafter för att accelerera föremål. Och eftersom saker faller (accelererar) mot marken vet vi att de är utsatta för en nedåtriktad kraft. Sedan kan man ju leka med ord och kalla kraften för "nedåtkraft" i stället för gravitation men det förändrar inte det faktum att de fallande föremålen är utsatta för en nedåtriktad kraft. Densitet är ingen kraft och densitet har ingen riktning. Följaktligen vet vi att ditt påstående är felaktigt.

Ett väldigt tydligt bevis för att det finns en nedåtriktad får du genom att hänga en vikt i en spiralfjäder. Vi kan observera att spiralfjädern tänjs ut och eftersom vi vet att det krävs krafter för att tänja ut fjädrar så vet vi att fjädern är utsatt för en nedåtriktad kraft.

Ett annat väldigt enkelt bevis för den nedåtriktade kraften är att du känner ett tryck på dina fotsulor när du står. Och tryck är inget annat än kraft per yta - du känner med andra ord att du är utsatt för en nedåtriktad kraft. Och tro mig: det är inte "densitet" du känner...

Citat:
Ja det är konstigt om gravitations kraften är konstant borde inte hastigheten öka borde va samma kraft som drar nedåt hela tiden.

Vem i hela världen har påstått att gravitationen är konstant?
Kraften är proportionell mot massorna och omvänt proportionell mot kvadraten på avståndet.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-02-22 kl. 18:10.
Citera
2020-02-22, 18:28
Medlem
Lidltyrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det är inget argument, det är bara ett påstående. Dessutom ett ovanligt dumt påstående.

Inom fysiken vet vi att det behövs krafter för att accelerera föremål. Och eftersom saker faller (accelererar) mot marken vet vi att de är utsatta för en nedåtriktad kraft. Sedan kan man ju leka med ord och kalla kraften för "nedåtkraft" i stället för gravitation men det förändrar inte det faktum att de fallande föremålen är utsatta för en nedåtriktad kraft. Densitet är ingen kraft och densitet har ingen riktning. Följaktligen vet vi att ditt påstående är felaktigt.

Ett väldigt tydligt bevis för att det finns en nedåtriktad får du genom att hänga en vikt i en spiralfjäder. Vi kan observera att spiralfjädern tänjs ut och eftersom vi vet att det krävs krafter för att tänja ut fjädrar så vet vi att fjädern är utsatt för en nedåtriktad kraft.

Ett annat väldigt enkelt bevis för den nedåtriktade kraften är att du känner ett tryck på dina fotsulor när du står. Och tryck är inget annat än kraft per yta - du känner med andra ord att du är utsatt för en nedåtriktad kraft. Och tro mig: det är inte "densitet" du känner...

Vem i hela världen har påstått att gravitationen är konstant?
Kraften är proportionell mot massorna och omvänt proportionell mot kvadraten på avståndet.

Ja men gravitationen är bara en teori visst vi vet att av någon anledning går det nedåt, men inte vad som skapar den så kallade gravitationen, teorin är magma i jordens grund som skapar någon form av kraft men vi har aldrig sett denna magma då ingen ens har grävt djupare än jordens skårpa om den ens har det, endast teorier.
Så har svårt och köpa saker som man inte vet från vad eller varför det skapas bara att det gör de. Därför jag vill diskutera.

Men jag kan ändra mig vi säger att gravitationen finns och kan hålla nere hav mot jorden trots att det kurvar.

Jorden kan ändå vara platt.

Det är också intressant att alla teorier skapas för att följa narativet rund jord tänk om man har följt fel narrativ?
Senast redigerad av Lidltyrannen 2020-02-22 kl. 18:30.
Citera
2020-02-22, 18:31
Medlem
constants avatar
Citat:
...endast teorier.
Då tar vi det igen Det är långt ifrån första gången i tråden:
Citat:
I motsats till teori i dagligt tal används ordet inom vetenskap inte som en nära synonym till ordet "gissning". En teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori
Citera
2020-02-22, 18:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vad faller inte mot vad? Du får specificera om du vill ha ett svar.
Hallå jag specifierade ju min fråga. Glömde du svara?

Du påstår att föremål faller pga skillnad i densitet. Varför rör de sig i just riktningen nedåt pga denna skillnad?

Eftersom luftens densitet är något lägre ovanför objektet än under det, borde det väl 'falla' uppåt?

Obs menar ej ballonger eller liknande, jag menar vanliga solida objekt.
Citera
2020-02-22, 18:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja men gravitationen är bara en teori visst vi vet att av någon anledning går det nedåt, men inte vad som skapar den så kallade gravitationen, teorin är magma i jordens grund som skapar någon form av kraft men vi har aldrig sett denna magma då ingen ens har grävt djupare än jordens skårpa om den ens har det, endast teorier.
Så har svårt och köpa saker som man inte vet från vad eller varför det skapas bara att det gör de. Därför jag vill diskutera.

Men jag kan ändra mig vi säger att gravitationen finns och kan hålla nere hav mot jorden trots att det kurvar.

Det är också intressant att alla teorier skapas för att följa narativet rund jord tänk om man har följt fel narrativ?

Har du några exempel på detta? Jag påstår att teorin om en sfärisk jord kom till genom observationer för över 2000 år sedan, exakt alla mätningar och senare observationer har stött den teorin. Det finns ingen observation över huvudet taget som entydigt pekar mot en platt jord.
Citera
2020-02-22, 20:08
Medlem
Citat:

Magma har inget att göra med gravitation i sig.

Massa attraherar massa, det är den enkla förköaringen på gravitation. Den största massa vi har i vår närhet är ju jorden, så då har den störst dragningskraft.
Citera
2020-02-22, 20:28
Medlem
Citat:

Oj jösses så fel du har, det är i själva verket precis tvärtom. En vetenskaplig teori är ingenting som någon har hittat på utan den är ett resultat av empiriska observationer. Först kommer experiment och observationer och först därefter kommer den vetenskapliga teorin.

Vi kan observera att jorden inte är platt och därför för vi fram en vetenskaplig teori att den inte är platt. Vi kan observera solens position över horisonten på olika platser och därför för vi fram teorin att jorden är en sfär.

Är du så enfaldig att du tro att det är tvärtom? Tror du verkligen att några satanister sitter och hittar på att jordens radie är 6300 km och att vi därefter fejkar alla observationer så att de stämmer med teorin?
Citera
2020-02-22, 20:46
Medlem
Citat:

Om du bortser alla dårar på YT, har du någon egen erfarenhet av platt jord? Något som definitivt övertygar dig?
Citera
2020-02-22, 23:05
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ja men gravitationen är bara en teori visst vi vet att av någon anledning går det nedåt, men inte vad som skapar den så kallade gravitationen,
Det fetade är just det som kallas för gravitation. Dvs att saker faller.

Hur detta ska förklaras är en annan sak. Kanske med densitet? Då är det ändå gravitation. Gravitation = saker faller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in