2020-02-22, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Håller med. De som gjort något hittills är flygbolag som valt att stoppa direktflyg, företag som ställer in kinaresor och företag som låter folk jobba hemifrån i 14 dagar efter kinaresor.

Vad har FHM gjort?

De har testat snart 200 personer, tack vare Tegnell har Sverige bara en smittad som de har låtit isolera.

Tegnell borde få medalj av kungen.
Citera
2020-02-22, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Viruset är ju otroligt smittsamt som jag förstår det!? Bara läsa tråden med svininfluensan och sen tänka att det här kommer bli 30-40 gånger värre och att det kommer fortsätta nästa vinter med. Sjukvården kommer få det tufft om inte åtgärder görs nu, eller vi kommer inte ha någon fungerande sjukvård om ett år..Men vart är våra ledare i landet??

Med tanke på att en italienare verkar ha smittat en annan italienare under ett tävlingslopp utomhus verkar det extremt smittsamt även under inkubationstiden.

Ett tävlingslopp springer du bara om du mår bra. Inga sjukdomstecken. Trängsel kan det vara en kort stund vid start och vid vätskekontroller, men inga längre stunder.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag tror Sverige lyssnar på WHO. I Så fall är det nog WHO som ska ha kritik?

Nja inte helt va? Notera hur Tegnell kommenterar det WHO-chefen sa igår:

Citat:
– Vi har fortfarande möjlighet att stoppa spridningen, men fönstret är på väg att stängas, sade Världshälsoorganisationens (WHO) chef Tedros Adhanom Ghebreyesus under presskonferansen.

Anders Tegnell, statsepidemiolog folkhälsomyndigheten, säger till SVT Nyheter att han inte tror att uttalandet är så alarmistiskt som det låter, utan är taget ur sitt sammanhang.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/folkhalsomyndigheten-det-vi-gjort-hitintills-har-fungerat-bra
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Olsén och inte Tegnell borde vara statsepedmiolog!
Tegnell verkar upptäcka alla nya fall via BNO News som alla andra.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-22 kl. 18:44.
Citera
2020-02-22, 18:25
Medlem
Kattskurks avatar
En liten fundering..
Tydligen vill svensk sjukvård helst inte testa coronavirus (panik & utslängda patienter på vårdcentraler) och bara om man nyss varit i Kina + har symptom.
Så...
Varför inte göra som i UK? NHS ska ju fara hem till patienter och testa dem i hemmet (=minskar smittspridning på vårdcentral för personal+patienter). De har börjat pröva detta i London..
&
Kina som ju WHO älskar har en tendens att kunna göra saker snabbt. Det gick ju attans fort att bygga upp ett sjukhus.
+
Fort går det att testa olika behandligar när de har gott om patienter + köra ultrasuperdupertempo på vaccinforskning. FasI till Fas III går givetvis väldigt fort att genomföra i "friluftlägren"..
Lite avsaknad av etik & moral i kombination med total diktatur gör det möjligt så att de med bra partibok inte ska behöva vänta i 1,5 år på vaccin.
(Lite "Orwell" över det hela, men tyvärr tycks ju kommunistdiktaturer följa sådan modell)
=
Kan man fördröja ett utbrott 3-6 mån så kan vaccin vara redo.

Anm.:
Lite optimistiskt kanske, men Fas I/ Fas II/ Fas III kan påskyndas med många % + de kan köra multipla studier (god tillgång på "frivilliga"). Således möjligen optimistiskt med 6 mån tills vaccin finns att tillgå. Men EJ orealistiskt.
Citera
2020-02-22, 18:27
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Materiel vet jag inte men personal kan man omprioritera. Man kan säkert även överbelägga.

Det finns 21 infektionskliniker i Sverige med c:a trettio isolationsplatser vardera i landet.

Bara i Örebro finns c:a 30 slussade platser: https://www.regionorebrolan.se/sv/uso/Patientinformation/Kliniker-och-enheter/Infektionskliniken/Avdelning-40-A-och-B/
Som är tillgängliga nu?
Står de tomma eller ligger det patienter där nu? I sådana fall. Hur många?
Citera
2020-02-22, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nja inte helt va? Notera hur Tegnell kommenterar det WHO-chefen sa igår:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/folkhalsomyndigheten-det-vi-gjort-hitintills-har-fungerat-bra

Från Tyskland kom 2009 varningar angående Pandemrix, att det var ett osäkert vaccin. Tegnell rekommenderade då alla svenskar att ta Pandemrix då det var ”ett säkert och väl beprövat vaccin”. 11 år har gått men jag skulle aldrig i livet lyssna på Tegnell.
Citera
2020-02-22, 18:30
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Jag skulle säga att vi har lika dålig eller lika bra kapacitet, relativt sett, som andra länder i västvärlden.

Vi kan vårda hundratals patienter isolerade på infektionskliniker runt om i landet.

Och jag skriver det igen: Det är när de svårt sjuka blir tusentals som vi får problem. Men då har alla andra västländer ungefär samma problem.

EDIT: Lyssna gärna på den här dokumentären där Björn Olsen reder ut en del: https://sverigesradio.se/avsnitt/1456531

Tack för länken.

Jag menar dock att vi absolut borde förbereda oss för en sån situation. Innan kineserna krånglade till allt vad gällde siffror och statstik så kunde man i varje fall avläsa vissa viktiga saker utifrån hur situationen såg ut i Wuhan. Eftersom Wuhan har en befolkning som motsvarar Sveriges så vet vi att det kommer att handla om tiotusentals som kommer att behöva vård under en relativt kort tidsperiod.
Det är ett ganska troligt scenario och det är definitivt det vi borde förbereda oss för. I Wuhan gick epidemin från att handla om några tiotal fall till att handla om tusentals på bara nån månad.
Citera
2020-02-22, 18:31
Medlem
Citat:
Materiel vet jag inte men personal kan man omprioritera. Man kan säkert även överbelägga.

Det finns 21 infektionskliniker i Sverige med c:a trettio isolationsplatser vardera i landet.

Bara i Örebro finns c:a 30 slussade platser: https://www.regionorebrolan.se/sv/uso/Patientinformation/Kliniker-och-enheter/Infektionskliniken/Avdelning-40-A-och-B/

Troligtvis inte personal för att köra 100% där
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Som är tillgängliga nu?
Står de tomma eller ligger det patienter där nu? I sådana fall. Hur många?
Nej naturligtvis finns det patienter på en del av platserna men man har nog inte så jättestor beläggning utan man har en viss framförhållning för epidemier.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
HALLELUJA! GUD HÖR BÖN!
Först dödar gud alla empatilösa gulingar som torterar djur och sedan denna fantastiska nyhet (Jag hoppas innerligt du har rätt iallafall.)

nCov 19 är i sanning en gåva från gud!
Jag är icketroende men glöm inte bort att herren även bookmarkade hundra religiösa fanatiker i Sydkorea, om det finns en gud så jobbar han som en riktig boss. 😎
Citera
2020-02-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Tack för länken.

Jag menar dock att vi absolut borde förbereda oss för en sån situation. Innan kineserna krånglade till allt vad gällde siffror och statstik så kunde man i varje fall avläsa vissa viktiga saker utifrån hur situationen såg ut i Wuhan. Eftersom Wuhan har en befolkning som motsvarar Sveriges så vet vi att det kommer att handla om tiotusentals som kommer att behöva vård under en relativt kort tidsperiod.
Det är ett ganska troligt scenario och det är definitivt det vi borde förbereda oss för. I Wuhan gick epidemin från att handla om några tiotal fall till att handla om tusentals på bara nån månad.
Javisst är det ett problem att vi har en dålig förberedelse inför en pandemi men som Björn Olsen säger i dokumentären ser det likadant ut i hela västvärlden. Det här är inget vi tagit med i beräkningarna riktigt.

De senaste siffrorna tyder ändå på att bara fem procent av de infekterade blir svårt sjuka så vi kan med ett skohorn klara det här.

Värre blir det om det kommer en superinfluensa av samma typ som Spanska sjukan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in