2020-02-22, 17:07
Medlem
Vilka personer såg vittnet Ulla i Gamla stan?
Männen verkar inte vara identifierade när programmet spelades in.

Man märker tydligt på Ölvebro att han högst ogärna vill diskutera walkietalkie observationerna.

Säpo gjorde den tekniska undersökningen av Palmes bostad och telefon, kan man lita på Säpo i detta fall?

Magnus Prims walkietalkie observation verkar inte heller vara identifierad.

Magnus Prim lämnade 86 information till polisen om sina iakttagelser till polisen.
Polisen frågade bland annat Magnus om det var en utlänning han hade sett.
Magnus svarade att mannen hade ariskt utseende, mannen var lång och blond.

https://www.youtube.com/watch?v=LmaKJQukFNo

Palmemordet - Walkie-Talkies och Telefonavlyssning - Norra Magasinet SVT 1992
Citera
2020-02-22, 17:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
AB i tingsrätten.

...och så kom det tre personer och gick.

Han stod och väntade på dem, LOP kom, och gick förbi.

GM väntar vid Dekorima, SE ansluter till LOP, och stoppar paret så att GM kan sätta skottet i OP, missar dock med första, den kulan som touchar LP.

EDIT; SE ansluter förslagsvis till LOP vid reklampelaren, det är ju något med den där reklampelaren, säger IM.

EDIT2;

Gå tillbaks till mordplatsen, titta på omständigheterna, vad som faktiskt utspelade sig. AB svävar lite, ett steg fram eller ett par tillbaks. Han var troligen närmare trion än vad han försöker ge sken av.

Så din teori är att GM mördade Palme med hjälp av SE. Var även AB:s kollegor inblandade då? Planen är alltså att SE ska gå ut från sitt jobb och stoppa Palme. AB:s kollegor ska ta ut pengar som ett sätt att ge alibi till AB?

Inte jättestark teori
Citera
2020-02-22, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Tycker detta är intressant även om man tittar på mordplatsen och veckorna / månaderna runt mordet.

Denna organisation misstänks nu även ligga bakom Dag Hammarskjöld död.

Det är tack vare att den sydafrikanska regeringen nyligen har hittat underrättelsedokument från årtionden tillbaka som misstankarna höjts. Dokumenten beskriver en påstådd komplott vid namn Operation Celeste som hade för avsikt att mörda Dag Hammarskjöld.

Exakt vilka dokument det rör sig om är ännu inte klarlagt men Stars and Stripes rapporterar om att det ska handla om korrespondens mellan medlemmar i South African Institute for Maritime Research, SAIMR, som var en paramilitär organisation aktiv i Kongo i början av 1960-talet.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-dag-hammarskjolds-dod/

Jag har läst vad som finns på nätet om Operation Celeste och det förefaller vara en beskrivning av ett "referensprojekt" med lite överdrifter och självberöm som beskrivningar av referensprojekt brukar vara.
Citera
2020-02-22, 17:15
Medlem
spacesubs avatar
Jag är också lite inne på att SE inte var skytten men uppviglaren av det hela.
Citera
2020-02-22, 17:17
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Tack, sånt här har jag problem med att förstå, men det där är ju begripliga och logiska invändningar.
Borgnäs hypotes är ju att gm sköt med vänster hand och då bör han i så fall först ha bränt av ett skott mot LP och sekunden efter tar han tag i OP:s högra axel. (vilket då ska överensstämma med bl a AB:s vittnesmål) Omvänd ordning blir väldigt konstigt. Men jag kan ha missförstått Borgnäs.

Ja, det krävs alltså att man mosar in vänsterhandshypotesen också för att ens få till ett osannolikt men teoretiskt möjligt scenario. Det är endast AB av alla vittnen som i ett drömlikt tillstånd under hypnos framför att mördaren sköt med vänster hand. Han var ju dessutom berusad vid mordtillfället. Av det vittnesmålet tycker jag likväl man kan tolka det som att han blandar ihop att mördaren först lägger vänster hand på Palmes axel med att han skjuter med den handen. Men som sagt, inget annat vittne har sagt att mördaren var vänsterhänt
Citera
2020-02-22, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det vi säkert vet att KP säger.
1. I början av sommaren så tar förundersökning slut antingen mot en viss individ eller som helhet. Han säger alltså INTE att det blir åtal eller helt nedlagd utredning. "... men EN förundersökning läggs ner i alla fall." Logiskt egentligen, inte fan kan kan lägga ner hela Palmeutredningen hur som helst.
2. Det handlar inte om att man har ett spår som kanske KAN leda till åtal. Det handlar om ett spår där man redan nu vet om det kan bli åtal eller inte åtal.
3. De har något som ger så tydliga tecken på ansvarsfrågan så de förstår att det bara är kvar att ge sin teori till diverse vittnen och få deras åsikter, finputsa och sammanställa. "Hur kan ni säga redan nu att ni kan ge svar på åtalsfrågan första halvåret? - Det ska jag förklara när vi presenterar"

Vad jag tror han säger
1. GM är död, även om jag nu inte är så säker som jag var när jag bara hade hört fragment av intervjun. Det kan ju vara så att han fått klart för sig att några riktiga bevis aldrig kan komma fram.
2. Vi har utgått från mordplatsen, och det är grunden till att man hittade sin lösning. Detta har sen stärkts av förhör och nån mindre form av teknisk bevisning
3. Han går ut så hårt nu i förväg för man kommer börja presentera lösningen för vittnen och samla in deras tankar. Och risken att delar av PU:s lösning läcker ut till media är överhängande.

Jag tror nu att KP kommer presentera en förundersökning mot SE för mordet på Olof Palme. Med tekniska bevis och vittnesmål som ger vid hand att man med säkerhet han säga att SE inte mördade Olof Palme. Beslutet som fattats är att förundersökningen mot SE läggs ner. Förundersökningem som helhet fortsätter. KP har alltid sagt att de jobbar på ett nytt sätt. Att avskriva en misstänkt är ett nytt sätt att jobba. Det vore också vettigt med tanke på det lidande efterlevande till SE och vapensamlaren fått genomgå sista två åren.
Låter rätt långsökt. Inte en chans att utredningen kommer fortsätta efter våren. Du måste lyssna på intervjun en gång till. Han säger ju på Kvarntofts fråga att han har kommit till en lösning.

Antingen lever GM eller medhjälpare/anstiftare och det blir åtal. Eller så läggs utredningen ner och en lösning presenteras med teknisk bevisning mot en nu avliden gärningsman.
Citera
2020-02-22, 17:23
Medlem
Om SE säger jag som GW sa om en misstänkt i ett helt annat fall: "Den här gubben känns inte rätt". Dvs man är ute på helt fel spår.

Visst, alla detaljer runt SE, alla förhören som gjordes med Skandia-folket som ändå gör att man får känslan av att det var något lurt med honom och den kvällen, tror jag inte har nånting med mordet att göra. Precis som så många andra redan varit inne på här så tror jag bara han var en tragisk filur.
Citera
2020-02-22, 17:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Låter rätt långsökt. Inte en chans att utredningen kommer fortsätta efter våren. Du måste lyssna på intervjun en gång till. Han säger ju på Kvarntofts fråga att han har kommit till en lösning.

Antingen lever GM eller medhjälpare/anstiftare och det blir åtal. Eller så läggs utredningen ner och en lösning presenteras med teknisk bevisning mot en nu avliden gärningsman.

Fast han säger ju rakt ut antingen blir det åtal eller så läggs förundersökningen mot en person ner eller så läggs förundersökningen som helhet ner.

Vi har lagt större tyngd vid åtal eller nedläggning av allt än vad KP egentligen säger. Kvartoft säger ju till och med att de i tisdags inte tog med detta om "lägga ner EN förundersökning"
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-22 kl. 17:32.
Citera
2020-02-22, 17:28
Medlem
Bjornhagens avatar
Det har diskuterats om det var första, eller andra skottet som fällde OP? Hur situationen vid skottillfället upplevdes av olika vittnen, beror på avståndet till platsen där MOP skedde. OP föll inom loppet av 0,3 - 0,6 sekunder. Ett vittne på avståndet 100 meter hör skottet 0,3 sekunder efter att det avlossades. Så på 100 meters avstånd kan OP mycket väl ligga på marken då skottet hörs. Ljudhastigheten vid – 5 grader och normal luftfuktighet är 328,5 m/s.
Citera
2020-02-22, 17:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Så din teori är att GM mördade Palme med hjälp av SE. Var även AB:s kollegor inblandade då? Planen är alltså att SE ska gå ut från sitt jobb och stoppa Palme. AB:s kollegor ska ta ut pengar som ett sätt att ge alibi till AB?

Inte jättestark teori

AB säger att han försöker nå kontakt med den andra gruppen så att han kan meddela att han åker hem. Varför stod han inte vid bankomaten och berättade det för den första gruppen, storyn känns krystad.

Bankomathändelsen förklarar varför AB öht befinner sig där och då.

Jag påstår ingenting, dock mycket uppseendeväckande att det finns folk från Bofors i anslutning till mordplatsen, i synnerhet när vi känner till Boforsaffären.

Bofors har haft en pistolklubb, vore intressant att veta vilka som var med i den, långt mer intressant än den försvarsskytteföreningen som har ältats i tråden.

Inte långsökt att det fanns personal inom Bofors som var vapenutbildade och kanske också del av SB, till exempel genom driftvärnet.

Vad vet vi om AB då, var gjorde han sin militärtjänst?

Knappast någon bakgrundskontroll på den mannen trots att han var det närmaste vittnet förutom LP, märkligt att så lite fokus har lagts på det.

På frågan hur berusad han var, så svarar han, man var glad, hade trevligt .

Inte direkt ett förklarande och tydligt svar, säger ingenting om hur berusad han var där och då.
Citera
2020-02-22, 17:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Fast han säger ju rakt ut antingen blir det åtal eller så läggs förundersökningen mot en person ner eller så läggs förundersökningen som helhet ner.

Vi har lagt större tyngd vid åtal eller nedläggning av allt än vad KP egentligen säger. Kvartoft säger ju till och med att de i tisdags inte tog med detta om "lägga ner EN förundersökning"

Kan ju vara så att en misstänkt är gammal och skröplig, på väg att sätta skorna, lever nu men kanske inte om en månad?
Citera
2020-02-22, 17:37
Bannlyst
Citat:

Fast ärligt talat, vad är värdet med att gå ut på det sättet som KP gör om slutresultatet till det svenska folket bara är att SE inte är gärningsman? Komigen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in