Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-22, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Om något borde väl media dras mot det som är känsligt. Tycker inte alls SE är perfekt. SE är en ganska tråkig lösning för media, inte alls så sensationellt som en poliskonspiration. Otroligt långsökt att tänka att en ensam gärningsman är mer sensationell än en konspiration.

Kan delvis hålla med dig där men om det var så "sensationellt" att spåren ledde in i statsapparaten på ett eller annat sätt är det en annan femma. Enstaka poliser på glid hade man nog inte haft problem med. Men jag kan ha fel.
Citera
2020-02-22, 16:26
Medlem
Jag måste erkänna att om man kan presentera hållbara bevis mot Skandiamannen, så har Skandiamannen i varje fall lurat skjortan av mig.
Citera
2020-02-22, 16:26
Moderator
OYs avatar
AB i tingsrätten.

...och så kom det tre personer och gick.

Han stod och väntade på dem, LOP kom, och gick förbi.

GM väntar vid Dekorima, SE ansluter till LOP, och stoppar paret så att GM kan sätta skottet i OP, missar dock med första, den kulan som touchar LP.

EDIT; SE ansluter förslagsvis till LOP vid reklampelaren, det är ju något med den där reklampelaren, säger IM.

EDIT2;

Gå tillbaks till mordplatsen, titta på omständigheterna, vad som faktiskt utspelade sig. AB svävar lite, ett steg fram eller ett par tillbaks. Han var troligen närmare trion än vad han försöker ge sken av.
Senast redigerad av OY 2020-02-22 kl. 16:55.
Citera
2020-02-22, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Håller med. Känns mer kraftfullt på engelska då det kanske är svårare med en försiktig framtoning.
Jag har fokuserat på vad han sagt sedan han började tala om en "lösning".

– Vi håller ett flertal förhör i veckan och har kontakt med flera myndigheter i andra länder. Det är olika personer som vi bedömer som intressanta att höra i utredningen, men jag tänker inte berätta i tv vilka vi vill höra och har hört.

Kontakterna med andra länder handlar om flera saker. Bland annat teknisk kunskap och information om organisationer, säger Petersson.

Tycker man borde kunna smalna av antalet misstänkta med detta.
SE känns inte aktuell, inte GH /CA heller.

Kan det vara organisationen South Africa Institute for Maritime Research (SAIMR) KP vill inhämta information om. Enligt uppgifter skulle de som mest ha haft +5 000 legosoldater.

Enligt GK var Bertil Wedin verksam med att rekrytera legosoldater till krigen i södra Afrika och varför inte till SAIMR. Det kan ju ha varit en sådan legosoldat från SAIMR som var GM i MOP

Granskningskommissionens betänkande i anledning av Brottsutredningen efter mordet på statsminister Olof Palme Del 2 (pdf 1 MB)
Promemorian, som sägs bygga på pressklipp, andra- och tredjehandskällor samt beträffande uppgifterna om Cypern på en förstahandskälla, innehåller bl.a. följande. W inledde, efter att ha tjänstgjort som FN-soldat i Kongo och på Cypern, en karriär som legosoldat eller som rekrytör av legosoldater. Hans ”track record” skulle omfatta Sydafrika, Biafra och Sydvietnam
Källa: https://www.regeringen.se/49bb76/contentassets/126003cf7f424174863bb0cc252ba919/granskningskommissionens-betankande-i-anledning-av-brottsutredningen-efter-mordet-pa-statsminister-o lof-palme-del-2
Citera
2020-02-22, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ett av mina inlägg gällande skottordningen. Var ju en rad olika inlägg i anslutning till detta där det blev pinsamt tydligt vilket scenario som är det enda rimliga.

Tack, sånt här har jag problem med att förstå, men det där är ju begripliga och logiska invändningar.
Borgnäs hypotes är ju att gm sköt med vänster hand och då bör han i så fall först ha bränt av ett skott mot LP och sekunden efter tar han tag i OP:s högra axel. (vilket då ska överensstämma med bl a AB:s vittnesmål) Omvänd ordning blir väldigt konstigt. Men jag kan ha missförstått Borgnäs.
Citera
2020-02-22, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Är inte detta en beskrivning av SE från Gösta Söderström? SE har ju själv beskrivit hur han pekar in i gränden till polisen. Han nämner gärningsmännen "dom" som i plural vilket SE beskriver att LP hade sagt till honom. Tycker inte det finns några lögner här.

https://youtu.be/Cz_ZBmIg_rU?t=9m22s

Kan det vara, eller Hans J. Här säger han samma sak.

https://www.youtube.com/watch?v=87LEs7LbhOQ (från 10:00)
Senast redigerad av cherryfive 2020-02-22 kl. 16:55.
Citera
2020-02-22, 16:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
https://www.svtplay.se/video/25691608/veckans-brott/veckans-brott-redaktionen-vad-sa-palmeaklagaren-egentligen?start=auto

12:54 säger kp och råkar försäga sig "slutet av"

Tänk om han kommer ut med det här den 28 februari.

Det vi säkert vet att KP säger.
1. I början av sommaren så tar förundersökning slut antingen mot en viss individ eller som helhet. Han säger alltså INTE att det blir åtal eller helt nedlagd utredning. "... men EN förundersökning läggs ner i alla fall." Logiskt egentligen, inte fan kan kan lägga ner hela Palmeutredningen hur som helst.
2. Det handlar inte om att man har ett spår som kanske KAN leda till åtal. Det handlar om ett spår där man redan nu vet om det kan bli åtal eller inte åtal.
3. De har något som ger så tydliga tecken på ansvarsfrågan så de förstår att det bara är kvar att ge sin teori till diverse vittnen och få deras åsikter, finputsa och sammanställa. "Hur kan ni säga redan nu att ni kan ge svar på åtalsfrågan första halvåret? - Det ska jag förklara när vi presenterar"

Vad jag tror han säger
1. GM är död, även om jag nu inte är så säker som jag var när jag bara hade hört fragment av intervjun. Det kan ju vara så att han fått klart för sig att några riktiga bevis aldrig kan komma fram.
2. Vi har utgått från mordplatsen, och det är grunden till att man hittade sin lösning. Detta har sen stärkts av förhör och nån mindre form av teknisk bevisning
3. Han går ut så hårt nu i förväg för man kommer börja presentera lösningen för vittnen och samla in deras tankar. Och risken att delar av PU:s lösning läcker ut till media är överhängande.

Jag tror nu att KP kommer presentera en förundersökning mot SE för mordet på Olof Palme. Med tekniska bevis och vittnesmål som ger vid hand att man med säkerhet han säga att SE inte mördade Olof Palme. Beslutet som fattats är att förundersökningen mot SE läggs ner. Förundersökningem som helhet fortsätter. KP har alltid sagt att de jobbar på ett nytt sätt. Att avskriva en misstänkt är ett nytt sätt att jobba. Det vore också vettigt med tanke på det lidande efterlevande till SE och vapensamlaren fått genomgå sista två åren.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-22 kl. 17:12.
Citera
2020-02-22, 16:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han säger så i alla fall, tingsrätten, utskrift, sidan 11, mitt på sidan.

Inte mitt fel att det står så.

EDIT; 19:50 i klippet.

https://youtu.be/TCl90XqmfL0

Här kan du lyssna, jag går dock inte i godo för att inspelningen inte är manipulerad.

EDIT2; Två rökmoln mellan OP och GM, hur kan man säga så, det fanns ju knappast något avstånd emellan, haha.

Då ber jag om ursäkt. Men jag tror att han menar som han tidigare sagt. Att han hör smällar och tittar sig omkring.
Citera
2020-02-22, 17:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Har Stocklassas bok sålt bättre än Petterssons?

Stocklassas bok var uppe på NY Times bästsäljarlista
Citera
2020-02-22, 17:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
1. I början av sommaren så tar förundersökning slut antingen mot en viss individ eller som helhet. Han säger alltså INTE att det blir åtal eller helt nedlagd utredning. "... men EN förundersökning läggs ner i alla fall." Logiskt egentligen, inte fan kan kan lägga ner hela Palmeutredningen hur som helst.
2. Det handlar inte om att man har ett spår som kanske KAN leda till åtal. Det handlar om ett spår där man redan nu vet om det kan bli åtal eller inte åtal.
3. De har något som ger så tydliga tecken på ansvarsfrågan så de förstår att det bara är kvar att ge sin teori till diverse vittnen och få deras åsikter, finputsa och sammanställa. "Hur kan ni säga redan nu att ni kan ge svar på åtalsfrågan första halvåret? - Det ska jag förklara när vi presenterar"

Vad jag tror han säger
1. GM är död, även om jag nu inte är så säker som jag var när jag bara hade hört fragment av intervjun. Det kan ju vara så att han fått klart för sig att några riktiga bevis aldrig kan komma fram.
2. Vi har utgått från mordplatsen, och det är grunden till att man hittade sin lösning. Detta har sen stärkts av förhör och nån mindre form av teknisk bevisning
3. Han går ut så hårt nu i förväg för man kommer börja presentera lösningen för vittnen och samla in deras tankar. Och risken att delar av PU:s lösning läcker ut till media är överhängande.

Jag tror nu att KP kommer presentera en förundersökning mot SE för mordet på Olof Palme. Men tekniska bevis och vittnen ger vid hand att man med säkerhet han säga att SE inte mördade Olof Palme. Förundersökningen mot SE läggs ner. Förundersökningem som helhet fortsätter. KP har alltid sagt att de jobbar på ett nytt sätt. Att avskriva en misstänkt är ett nytt sätt att jobba. Det vore också vettigt med tanke på det lidande efterlevande till SE och vapensamlaren fått genomgå sista två åren.

Det tror jag också, att man inte kan säga att SE mördade OP, det var ju inte han.
Citera
2020-02-22, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Kan det vara organisationen South Africa Institute for Maritime Research (SAIMR) KP vill inhämta information om. Enligt uppgifter skulle de som mest ha haft +5 000 legosoldater.

Enligt GK var Bertil Wedin verksam med att rekrytera legosoldater till krigen i södra Afrika och varför inte till SAIMR. Det kan ju ha varit en sådan legosoldat från SAIMR som var GM i MOP

Granskningskommissionens betänkande i anledning av Brottsutredningen efter mordet på statsminister Olof Palme Del 2 (pdf 1 MB)
Promemorian, som sägs bygga på pressklipp, andra- och tredjehandskällor samt beträffande uppgifterna om Cypern på en förstahandskälla, innehåller bl.a. följande. W inledde, efter att ha tjänstgjort som FN-soldat i Kongo och på Cypern, en karriär som legosoldat eller som rekrytör av legosoldater. Hans ”track record” skulle omfatta Sydafrika, Biafra och Sydvietnam
Källa: https://www.regeringen.se/49bb76/contentassets/126003cf7f424174863bb0cc252ba919/granskningskommissionens-betankande-i-anledning-av-brottsutredningen-efter-mordet-pa-statsminister-o lof-palme-del-2

Tycker detta är intressant även om man tittar på mordplatsen och veckorna / månaderna runt mordet.

Denna organisation misstänks nu även ligga bakom Dag Hammarskjöld död.

Det är tack vare att den sydafrikanska regeringen nyligen har hittat underrättelsedokument från årtionden tillbaka som misstankarna höjts. Dokumenten beskriver en påstådd komplott vid namn Operation Celeste som hade för avsikt att mörda Dag Hammarskjöld.

Exakt vilka dokument det rör sig om är ännu inte klarlagt men Stars and Stripes rapporterar om att det ska handla om korrespondens mellan medlemmar i South African Institute for Maritime Research, SAIMR, som var en paramilitär organisation aktiv i Kongo i början av 1960-talet.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-dag-hammarskjolds-dod/
Citera
2020-02-22, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Vad jag tror han säger

Jag tror nu att KP kommer presentera en förundersökning mot SE för mordet på Olof Palme. Men tekniska bevis och vittnen ger vid hand att man med säkerhet han säga att SE inte mördade Olof Palme. Förundersökningen mot SE läggs ner. Förundersökningem som helhet fortsätter. KP har alltid sagt att de jobbar på ett nytt sätt. Att avskriva en misstänkt är ett nytt sätt att jobba. Det vore också vettigt med tanke på det lidande efterlevande till SE och vapensamlaren fått genomgå sista två åren.

Det kan ju vara så att KP vill rensa bordet på privatspanarteorier i slutet av februari efter årsdagen. Blir nog i början av mars och då presentera foton eller nåt för att inhämta uppgifter från allmänheten. Därefter behöver KP tid att ta sig an det spår de arbetat med i tre år med förhör, gripande, eventuell häktning och åtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in