2020-02-21, 18:37
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StureSventon
Din ilska ska riktas mot biidragstagaren, dvs arbetsgivaren.

Du anar inte hur många som arbetsgivare får lönebidrag för. Kollegor som du inte har en aning om har ett "funktionshinder", även personer med kvalificerade arbetsuppgifter.

Har man väl hamnat utanför arbetsmarknaden i ett år så hittar AF något fel som motiverar lönebidrag, sedan kommer man aldrig ifrån den stämpeln. Söker man nytt jobb och lämnar referens så kommer de tipsa varandra om bidragssnyltmöjligheter.
I grund och botten är det ju systemet det är fel på. Både arbetsgivare och arbetstagare utnyttjar ju systemet genom att ge sig själva en konkurrensfördel. Daltandet i Sverige blir bara värre.
Citera
2020-02-21, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Så kanske det var förr, men som jag sade så är det mest typ människor med ADHD eller autism och invandrare som blir anställda med lönebidrag idag. Företaget Samhall har fått kritik för att inte längre anställa människor med nedsatt arbetsförmåga:

AB: Funktionshindrade får inte plats på Samhall
På vilket sätt motsäger ditt inlägg mitt?

Människor med ADHD eller autism är precis vad jag har erfarenhet av sedan tidigare arbetsplatser. Många med dessa diagnoser är fullt fungerande och har vanliga jobb, men andra har väldigt svårt att få och behålla en vanlig anställning.

Enligt mina erfarenheter har dessa personer varit fullt fungerande i perioder, men inte i längden. Ingen av de som jag har erfarenhet av skulle få jobb utan lönebidrag. Nu pratar vi förvisso kvalificerade arbetsuppgifter inom IT-sektorn.
Citera
2020-02-21, 20:11
Bannlyst
Rågblond?
Citera
2020-02-21, 20:22
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
På vilket sätt motsäger ditt inlägg mitt?

Människor med ADHD eller autism är precis vad jag har erfarenhet av sedan tidigare arbetsplatser. Många med dessa diagnoser är fullt fungerande och har vanliga jobb, men andra har väldigt svårt att få och behålla en vanlig anställning.

Enligt mina erfarenheter har dessa personer varit fullt fungerande i perioder, men inte i längden. Ingen av de som jag har erfarenhet av skulle få jobb utan lönebidrag. Nu pratar vi förvisso kvalificerade arbetsuppgifter inom IT-sektorn.

Lönebidrag och Samhall är till för människor som inte kan arbeta till 100%. På 80-talet anställde man inte folk som idag är diagnosticerade med NPF under lönebidrag.

Idag får många personer i det facket arbeta till 100% som alla andra. Att ha en diagnos som NPF är i många fall inte ett såpass grovt funktionshinder att man inte klarar av ett normalt jobb på heltid, men i AF:s papper är personen nästan så gott som omyndigförklarad.

Så nej, dessa skulle inte få jobb utan bidraget, men det beror på systemet som man har satt i cirkulation.
Senast redigerad av Pust 2020-02-21 kl. 20:27.
Citera
2020-02-22, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Lönebidrag och Samhall är till för människor som inte kan arbeta till 100%. På 80-talet anställde man inte folk som idag är diagnosticerade med NPF under lönebidrag.

Idag får många personer i det facket arbeta till 100% som alla andra. Att ha en diagnos som NPF är i många fall inte ett såpass grovt funktionshinder att man inte klarar av ett normalt jobb på heltid, men i AF:s papper är personen nästan så gott som omyndigförklarad.

Så nej, dessa skulle inte få jobb utan bidraget, men det beror på systemet som man har satt i cirkulation.
Stämmer inte med mina erfarenheter. Inte en enda av de lönebidragare jag har stött på skulle få behålla sina jobb utan bidraget, av den enkla anledningen att de inte har fungerat tillräckligt bra. Om någon hade varit fullt fungerande och presterat bra hade vi gett denne en vanlig anställning direkt, då det råder kraftig brist på kompetens inom arbetsområdet.
Citera
2020-02-22, 12:55
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Stämmer inte med mina erfarenheter. Inte en enda av de lönebidragare jag har stött på skulle få behålla sina jobb utan bidraget, av den enkla anledningen att de inte har fungerat tillräckligt bra. Om någon hade varit fullt fungerande och presterat bra hade vi gett denne en vanlig anställning direkt, då det råder kraftig brist på kompetens inom arbetsområdet.

Mina erfarenheter skiljer sig från dina. Jag har jobbat t.ex med en autistisk konstruktör utan lönebidrag (men som ursprungligen hade det) och som företaget lät jobba hårdast av alla. Han var många gånger på väg att bli utbränd.

Man får inte bli polis med ADHD, men det finns säkert poliser med ADHD som är odiagnosticerade.

https://polistidningen.se/2017/04/an...olis-med-adhd/

Sedan finns det väl inte lönebidrag i andra länder som USA, England och så vidare som det gör i Sverige, men där är väl inte alla med ADHD och Asperger arbetslösa.

Jag vill dock inflika att jag inte argumenterar emot lönebidrag, åtminstone inte med det systemet som nu finns.
Senast redigerad av Pust 2020-02-22 kl. 13:06.
Citera
2020-02-22, 13:00
Medlem
diar84s avatar
Finns ingen begränsning. Arbetsgivare kan få bidrag för den del av lönekostnaden som inte är högre än en bruttolön på 20 000 kronor per månad för heltid. Kan pågå i evigheter beroende på läkarintyg mm. De flesta lönebidrag pågår i åratal.
Citera
2020-02-22, 13:05
Medlem
StureSventons avatar
Citat:

Det är sekretess när det gäller vilka arbetsgivare som får ut lönebidrag. Så din erfarenhet ger jag inte mycket för.

Att det finns arbetsgivare som skulle tacka nej till statliga bidrag förefaller helt orimligt, egenföretagare är ju de mest bidragskåta människor som finns. Även stora företag ser det som gratis pengar.
Citera
2020-02-22, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StureSventon
Det är sekretess när det gäller vilka arbetsgivare som får ut lönebidrag. Så din erfarenhet ger jag inte mycket för.

Att det finns arbetsgivare som skulle tacka nej till statliga bidrag förefaller helt orimligt, egenföretagare är ju de mest bidragskåta människor som finns. Även stora företag ser det som gratis pengar.
Mycket möjligt, men jag har varit med vid rekryteringarna. Det har förutom det varit helt öppet bland alla anställda.
Citera
2020-06-11, 13:37
Medlem
Fittheligeandes avatar
Lönebidrag inte nog?

Jag har märkt att många arbetsgivare undviker att anställa personer med diagnos eller funktionshinder, trots att de kan få 75-80% av lönen i bidrag. Vad beror detta på? Beror det kanske på att en undermålig arbetsprestation innebär ytterligare kostnader för företaget?
Senast redigerad av Fittheligeande 2020-06-11 kl. 13:47.
Citera
2020-06-11, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Jag har märkt att många arbetsgivare undviker att anställa personer med diagnos eller funktionshinder, trots att de kan få 75-80% av lönen i bidrag. Vad beror detta på? Beror det kanske på att en undermålig arbetsprestation i innebär ytterligare kostnader för företaget?
Det är nog för mycket osäkerhet inbyggt.
Det är alltid dyrt att ha många på lönelistan, även eller kanske just om de bara jobbar deltid. Till varje jobb kan det gå flera hundra sökande så arbetsgivaren kan spela safe. Sedan tycker jag det är olyckligt, alla som vill och kan göra nåt arbete borde få göra det.
Citera
2020-06-11, 13:49
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det är nog för mycket osäkerhet inbyggt.
Det är alltid dyrt att ha många på lönelistan, även eller kanske just om de bara jobbar deltid. Till varje jobb kan det gå flera hundra sökande så arbetsgivaren kan spela safe. Sedan tycker jag det är olyckligt, alla som vill och kan göra nåt arbete borde få göra det.

Jo men 75-80% av lönen är ändå jävligt mycket som de inte behöver betala ut från egen ficka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in