Citat:
Ursprungligen postat av
peter_pung
På vilket sätt motsäger ditt inlägg mitt?
Människor med ADHD eller autism är precis vad jag har erfarenhet av sedan tidigare arbetsplatser. Många med dessa diagnoser är fullt fungerande och har vanliga jobb, men andra har väldigt svårt att få och behålla en vanlig anställning.
Enligt mina erfarenheter har dessa personer varit fullt fungerande i perioder, men inte i längden. Ingen av de som jag har erfarenhet av skulle få jobb utan lönebidrag. Nu pratar vi förvisso kvalificerade arbetsuppgifter inom IT-sektorn.
Lönebidrag och Samhall är till för människor som inte kan arbeta till 100%. På 80-talet anställde man inte folk som idag är diagnosticerade med NPF under lönebidrag.
Idag får många personer i det facket arbeta till 100% som alla andra. Att ha en diagnos som NPF är i många fall inte ett såpass grovt funktionshinder att man inte klarar av ett normalt jobb på heltid, men i AF:s papper är personen nästan så gott som omyndigförklarad.
Så nej, dessa skulle inte få jobb utan bidraget, men det beror på systemet som man har satt i cirkulation.