Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-02-21, 19:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Han ska ju bara fixa miljonen nu när han har googlelivlinan kvar.

Så ringer han en som inte har möjlighet att googla

Ja det var ju helt fel person att ringa. Det tog bra precis två sekunder att söka fram svaret för en person som sitter vid en dator med en söktjänst öppen. Svaret klart och rätt levererat innan de ens börjat räkna ner tiden.

Nåväl, han fick en halv mille så det blev inte pannkaka snarare fläskpannkaka.
Citera
2020-02-21, 19:58
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det var ju helt fel person att ringa. Det tog bra precis två sekunder att söka fram svaret för en person som sitter vid en dator med en söktjänst öppen. Svaret klart och rätt levererat innan de ens börjat räkna ner tiden.

Nåväl, han fick en halv mille så det blev inte pannkaka snarare fläskpannkaka.

Det kan naturligtvis vara så att han inte hade möjlighet att ringa någon annan än farsgubben. Han var ju minst sagt speciell. Då är det ju som det är.

Det var ju helt klart en googlingsbar fråga han fick. Hade jag stått inför miljonfrågan med publiken och ring en vän kvar hade jag känt mig väldigt optimistisk att gå därifrån som miljonär.

Japp han verkade ju rätt nöjd ändå så det grämer nog inte alltför mycket. Han var ju grym i övrigt.
Citera
2020-02-21, 22:58
Medlem
Copypastas avatar
Väldigt sympatisk herre, kul att han vann såpass mycket ändå. Satt själv och nästan ropade till honom eftersom jag visste att det var Beethovens symfoni no. 3 "Eroica" som efterfrågades.

Får man fortfarande googla om man blir uppringd? Har sett att de förbjudit det i andra länder.
Citera
2020-02-22, 09:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copypasta
Väldigt sympatisk herre, kul att han vann såpass mycket ändå. Satt själv och nästan ropade till honom eftersom jag visste att det var Beethovens symfoni no. 3 "Eroica" som efterfrågades.

Får man fortfarande googla om man blir uppringd? Har sett att de förbjudit det i andra länder.

Hur ska det kunna förbjudas om du har en dator nära dig förberedd med en söktjänst och ljudlösa knappar?
Citera
2020-02-22, 10:03
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Hur ska det kunna förbjudas om du har en dator nära dig förberedd med en söktjänst och ljudlösa knappar?
Man kan ju tänka sig att ”ring en vän” skulle bestå av att man fick bjuda in 5-10 vänner som satt backstage i något rum övervakade av personal från fyran. Det var sedan dit man fick ”ringa”.

Det skulle dock kännas ganska uselt. Jag tycker att en del av konceptet med ring en vän är att man får googla och att det som tävlande gäller att formulera frågan till sin vän på ett så bra sätt som möjligt för att underlätta googling.
Citera
2020-02-22, 10:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Man kan ju tänka sig att ”ring en vän” skulle bestå av att man fick bjuda in 5-10 vänner som satt backstage i något rum övervakade av personal från fyran. Det var sedan dit man fick ”ringa”.

Det skulle dock kännas ganska uselt. Jag tycker att en del av konceptet med ring en vän är att man får googla och att det som tävlande gäller att formulera frågan till sin vän på ett så bra sätt som möjligt för att underlätta googling.

Jag tror inte att det är ett koncept som använts i något annat land. Det skulle absolut gå att ha det så, men det skulle bli för krångligt.

Naturligtvis handlar det om att förmedla frågan så effektivt som möjligt och att välja en vän som både är allmänbildad och förtrogen med nätsökningar samt snabb i vändningarna.
Citera
2020-02-22, 11:13
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King

Problemet med det där är att det kan vara olika inspelningsdagar, ska då alla dessa vänner bo över i Göteborg 1-2 nätter beroende på hur långt personen går? Deltagarna åker i vissa fall långt och måste komma dagen innan, sedan kanske dessa kommer in sent under första inspelningsdagen, det ger ytterligare en hotellnatt och är det då långt hem sen eventuellt även en tredje.
Hur många deltagare har 5-10 vänner som bara kan vara borta så länge för en sådan här sak? Hur mycket mer skulle inte det kosta produktionen?

Jag gillar idén som sådan men den faller tyvärr av omständigheterna.

Googling är som sagt en del av det hela numera.
Citera
2020-02-22, 11:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Problemet med det där är att det kan vara olika inspelningsdagar, ska då alla dessa vänner bo över i Göteborg 1-2 nätter beroende på hur långt personen går? Deltagarna åker i vissa fall långt och måste komma dagen innan, sedan kanske dessa kommer in sent under första inspelningsdagen, det ger ytterligare en hotellnatt och är det då långt hem sen eventuellt även en tredje.
Hur många deltagare har 5-10 vänner som bara kan vara borta så länge för en sådan här sak? Hur mycket mer skulle inte det kosta produktionen?

Jag gillar idén som sådan men den faller tyvärr av omständigheterna.

Googling är som sagt en del av det hela numera.

Ett alternativ skulle vara att man tog bort begreppet »vän« och hade ett antal »vanliga« människor som fick göra en kort beskrivning över utbildning, intressen och erfarenheter. Den tävlande fick sedan välja en bland dessa för att få hjälp med att svara på frågan. Den hjälpande personen kunde få gå in i en bur och vara synlig för både publik och tittare. Personen kunde få 10 % beräknat på den nivå den svarade på om det blev rätt och den tävlande använde det svaret.
Citera
2020-02-22, 15:54
Medlem
Citat:
Ett alternativ skulle vara att man tog bort begreppet »vän« och hade ett antal »vanliga« människor som fick göra en kort beskrivning över utbildning, intressen och erfarenheter. Den tävlande fick sedan välja en bland dessa för att få hjälp med att svara på frågan. Den hjälpande personen kunde få gå in i en bur och vara synlig för både publik och tittare. Personen kunde få 10 % beräknat på den nivå den svarade på om det blev rätt och den tävlande använde det svaret.

Kanske kunde man låta tävlanden själv få "googla" som livlina i stället för "Fråga en vän"? Dvs "Fråga en vän" ersättes med "Surfa på Internet". Då slipper man också den tidsödande (och lätt missförstådda) uppläsningen av ev krånglig fråga i telefon. Blir också samma förutsättningar för alla, även om folk är olika bra på att söka på internet. Men jag förstår att tanken inte är ny. Tillgång till uppslagsverk har väl också varit tillåtet i vissa frågesporter.
Citera
2020-02-22, 17:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandstekeln
Kanske kunde man låta tävlanden själv få "googla" som livlina i stället för "Fråga en vän"? Dvs "Fråga en vän" ersättes med "Surfa på Internet". Då slipper man också den tidsödande (och lätt missförstådda) uppläsningen av ev krånglig fråga i telefon. Blir också samma förutsättningar för alla, även om folk är olika bra på att söka på internet. Men jag förstår att tanken inte är ny. Tillgång till uppslagsverk har väl också varit tillåtet i vissa frågesporter.

Nej, den idén tror jag inte alls på. Kanske hellre »Ring en ovän« och därigenom kunna utesluta ett alternativ.
Citera
2020-02-22, 19:36
Medlem
Vanstertrollets avatar
Herregud publiken.
Citera
2020-02-22, 19:39
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det är ett koncept som använts i något annat land. Det skulle absolut gå att ha det så, men det skulle bli för krångligt.
I Storbritannien gör de något liknande: https://www.digitalspy.com/tv/reality-tv/a25733895/who-wants-to-be-a-millionaire-new-series-lifelines-phone-a-friend-cheating/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in