2020-02-22, 00:21
Medlem
Grollarens avatar
Lite mer news från Italien:

"10 Italian towns in lockdown over coronavirus fears"

https://www.afp.com/en/news/3954/10-italian-towns-lockdown-over-coronavirus-fears-doc-1p70i54
Citera
2020-02-22, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

22:35: First death in Italy. (Source)

En av de två som var infekterade i Vò Euganeo.
Hans namn var Adriano Trevisan, 78, mannen från Vò Euganeo som dog i Veneto-regionen på grund av coronavirusinfektion. Tidigare ägare av ett litet byggföretag, Trevisan hade tre barn, varav ett, Vanessa, hade varit borgmästare i Vo. Mannen, som redan var inlagd på sjukhus i cirka tio dagar för tidigare patologier, dog i kväll på sjukhuset i Schiavonia (Padua). "Det fanns inte ens tid att överföra det," sade guvernör Luca Zaia.
Citera
2020-02-22, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det är inte en luftburen smitta (vad vi vet) - men dessa patienter kommer att vårdas på sådana rum för att minska risken för spridning till andra patienter/vårdpersonal. Även droppsmitta kan ju spridas genom luften om än mer kortvarigt än en luftburen patogen.

Det är möjligt att sjukvården kommer att kompromissa avseende detta om den tvingas till det, men vad jag vet är det en strategi man just nu anammat.

Ja, så kan det förstås vara. Det tär ju onödigt på vårdresurserna.
Jag är däremot hyfsat säker på att vi vet att smittan inte är luftburen.
Coronavirus i sig är varken nytt eller okänt och de tidigare "nya" som blivit kända, SARS och MERS har inte varit särskilt farliga.
Citera
2020-02-22, 00:26
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Precis. De är inte identiska. Man kanske kan säga att de är kusiner.
Vi vet ju vad kusingifte innebär.
Citera
2020-02-22, 00:27
Medlem
Hörde nyss att det hade minskat i Kina. En kille från Kina som berättat att hans syster som jobbar inom vården och som hade jobbat över jättemycket, att hon hade märkt en viss lättnad. (måste reservera mig för att jag inte vet vilken stad eller region)
Citera
2020-02-22, 00:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Precis. De är inte identiska. Man kanske kan säga att de är kusiner.

Ja något åt det hållet kanske.

”S.A.R.S” är egentligen förkortning av symtombilden.

SARS / Severe Acute Respiratory Syndrome
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Ja, så kan det förstås vara. Det tär ju onödigt på vårdresurserna.
Jag är däremot hyfsat säker på att vi vet att smittan inte är luftburen.
Coronavirus i sig är varken nytt eller okänt och de tidigare "nya" som blivit kända, SARS och MERS har inte varit särskilt farliga.
Jo, det gör det och det skulle vara intressant med en kartläggning av hur stor kapacitet Sverige egentligen har för den typ av patogen man anser behöver vårdas i specialutformade rum. Om inte för den här smittan, så kanske för nästa.

Håller med dig om det fetade.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Sverige är läget lugnt, enligt Anders Tegnell. Omkring 200 misstänkta har testats för det nya viruset, hittills har bara en har varit smittad. ”Det är större risk att träffas av blixten än att bli smittad av det nya viruset, åtminstone just nu.”

-https://www.expressen.se/halsoliv/kronikorer/anna-basen/fyra-av-fem-far-bara-lindriga-symtom-av-nya-smittan/

Det känns tryggt...
Han kan ha en poäng då vi inte är lika exponerade mot Kina som länder som Italien där det finns många kineser, såväl bofasta som turistande. Det finns även de som är illegalt där. Det finns kinesisk organiserad brottslighet i de nordligare delarna av Italien.
Det hade nog varit en annan femma för oss om coronan haft sitt epicentrum i MENA, typ ...

Notera dock det han säger som jag har fetat.
Citera
Medlem
Huttlers avatar
More Than 500 Coronavirus Cases Confirmed in China’s Prisons
https://www.nytimes.com/2020/02/21/world/asia/china-coronavirus-iran.html
Citera
2020-02-22, 00:30
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag undrar om den italienska hälsoministern även tycker att andra länder ska hålla folk som varit i Italien hemma i två veckor...
Eh..?
Det är väl upp till respektive land att avgöra det.
Citera
2020-02-22, 00:31
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Spekulera du bara. Sannolikheten för 1000 fall idag är extremt låg. Vi skulle ha haft flera hundra fall för ett par veckor sedan också enligt spekulationer. Inga sådana tecken finns. Men var lugn. Några fler fall är sannolikt innan sommaren kommer. Sen beror mycker på hur viruset trivs under sommarperioden.

Tack min vän! Ja jag spekulerar, precis som du och alla andra. Endast sanningen framåt kommer ju att säga hur det blir.
Citera
2020-02-22, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Egentligen undrar man, vilken nytta har det att införa reserestiktioner och karantän?

Ett virus av den typ vi nu har att göra med har mänskligheten inte sett på 102 år. Det kommer att sprida sig över hela världen oavsett vad vi gör för att fördröja detta. Karantäner och reserestriktioner är bara att fördröja det.

Ett vaccin tar 1-2 år att utveckla och ytterligare månader att producera så att det gör någon väsentlig skillnad för världspopulationen.

Är det egentligen inte bäst att helt enkelt låta viruset ha sin gång? Som för 102 år sedan, som så många gånger i historien. Vad anser ni?

Så du vill jämföra med spanska sjukan? Det är en patetisk jämförelse av flera anledningar. Dels är både smittsamhet och dödlighet annorlunda. Sen har det som du skriver gått 102 år sen dess. Det har hänt en hel del sedan dess. Vaccinationer, antibiotika, kommunikation, antivirala medel m m.

Jag tror också att det kommer att sprida sig över hela världen över tid i stil med svininfluensan men det finns självklara poänger med att fördröja det. Sjukvården får en jämnare belastning, vaccin hinner hjälpa till med begränsning av sjuka, bättre behandlingsmetoder hinner tas fram.

Så nej, det är inte bättre att låta skiten brinna fritt om man är intresserad av att begränsa skadorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in