2020-02-22, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Typ just därför??

För att de vars lungor slutat fungera ska kunna få vård utan att smitta andra på sjukhuset.

Jag fattar fortfarande inte varför det är så sällsamt svårt att få ett test på SARS-CoV-2/covid-19-smitta hos oss? Är testen JÄTTEDYRA? Varför är vi i Sverige inte mer frikostiga att testa, när det finns symptom och Asienkoppling? Med alla nekanden av test, hur ska vi någonsin kunna veta, hinna ikapp, och kunna hindra smittan?
Citera
2020-02-22, 00:04
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Nu har jag aldrig ifrågasatt att det är 10% ökning. Jag har bara försökt lära ut lite grundskolematte; Procenträkning och ränta på ränta.
Jag skrev.
Ursprungligen postat av Lugnochro
Korrekt tänkt såvida det kommer 10 fall till men det gör det inte. Utanför Kina ökar det fortfarande exponentiellt med ca 10% även om många kommer från båten. Att det endast ökar med ca 900 i Kina per dag beror nog mer på kapaciteten att testa folk mer än att det "bara" är 891 nya.

Du skrev:
Ännu värre matematiskt feltänk. Om det finns 1 supersmittare som smittar 900 på första dagen så blir ökningen 90 000%. Finns det 75 000 smittade och 900 tillkommer på en dag så blir ökningen 1,2%

Oavsett så tänker jag mer på de som inte ser vågen komma.
Citera
2020-02-22, 00:04
Medlem
Hamsterbolls avatar
Sverige är läget lugnt, enligt Anders Tegnell. Omkring 200 misstänkta har testats för det nya viruset, hittills har bara en har varit smittad. ”Det är större risk att träffas av blixten än att bli smittad av det nya viruset, åtminstone just nu.”

-https://www.expressen.se/halsoliv/kronikorer/anna-basen/fyra-av-fem-far-bara-lindriga-symtom-av-nya-smittan/

Det känns tryggt...
Citera
2020-02-22, 00:05
Bannlyst
"allt går att sälja med mördande reklam" En gammal dänga. Detta Corona virus är inte farligare än andra förkylningsvirus. Fråga dig själv, vem hausade detta, och av vilken anledningen?

Det ni ska frukta är inte viruset, det är vaccinet!

Kom ihåg att jag sade det först!

Aldrig vaccinerade, ej heller döpt, din vän, alltid. 👍🍻
Citera
2020-02-22, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luy
Jag fattar fortfarande inte varför det är så sällsamt svårt att få ett test på SARS-CoV-2/covid-19-smitta hos oss? Är testen JÄTTEDYRA? Varför är vi i Sverige inte mer frikostiga att testa, när det finns symptom och Asienkoppling? Med alla nekanden av test, hur ska vi någonsin kunna veta, hinna ikapp, och kunna hindra smittan?

Varför tror du misstänkta fallen inte testas? Det har testats över 170 misstänkta fall, dvs de med symptom som har varit i smittade områden.
Citera
2020-02-22, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja, det är ju Sars1 och Sars2, men WHO-afrikanen menade att det var viktigt att döpa om viruset så att det inte associerades med den föregående / och nuvarande spridaren (Kina). Vips, så fick vi COVID-19.

( SARS-CoV-(1) SARS-CoV-2 )
Precis. De är inte identiska. Man kanske kan säga att de är kusiner.
Citera
2020-02-22, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jo, lite bekymmersamt är det.

Hur många rum finns som är anpassade för luftburen smitta och tar man med i beräkningen att dessa rum måste delas av alla coronasmittade som kräver vård? Med andra ord en person som "bara" behöver lite syrgas ska ju också placeras på rum som dessa, det handlar inte bara om intensivvårdskrävande.

Var kommer uppgifterna om luftburen smitta ifrån? Är det bekräftat att ncov-19 är en luftburen smitta? Som jag förstått det handlar det om dropp- och kontaktsmitta.

Statistiken med antalet smittade är problematisk i sig då den ackumulerar alla bekräftade fall från dag 1. De som inte dör tillfrisknar och de allra flesta som smittas får lindriga symtom, likt en "vanlig" förkylning.

Det här viruset är inte anmärkningsvärt farligt, dödligheten har av WHO skrivits ner successivt allt eftersom man fått bättre underlag, nu ligger dödligheten under 1%.
Vi kan inte jämföra smittspridning i Kina där folk bor extremt tätt inpå varann med Sverige och andra glesbefolkade länder.
Citera
2020-02-22, 00:12
Medlem
farbror Svens avatar
Italienska hälsoministeriet meddelar idag att alla som kommit från Kina de senaste två veckorna måste stanna hemma i karantän.

http://www.salute.gov.it/portale/nuovocoronavirus/dettaglioComunicatiNuovoCoronavirus.jsp?lingua=ita liano&id=5453

http://www.salute.gov.it/portale/nuovocoronavirus/dettaglioComunicatiNuovoCoronavirus.jsp?lingua=ita liano&id=5453
Senast redigerad av farbror Sven 2020-02-22 kl. 00:24.
Citera
2020-02-22, 00:16
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Var kommer uppgifterna om luftburen smitta ifrån? Är det bekräftat att ncov-19 är en luftburen smitta? Som jag förstått det handlar det om dropp- och kontaktsmitta.

Statistiken med antalet smittade är problematisk i sig då den ackumulerar alla bekräftade fall från dag 1. De som inte dör tillfrisknar och de allra flesta som smittas får lindriga symtom, likt en "vanlig" förkylning.

Det här viruset är inte anmärkningsvärt farligt, dödligheten har av WHO skrivits ner successivt allt eftersom man fått bättre underlag, nu ligger dödligheten under 1%.
Vi kan inte jämföra smittspridning i Kina där folk bor extremt tätt inpå varann med Sverige och andra glesbefolkade länder.
Det är inte en luftburen smitta (vad vi vet) - men dessa patienter kommer att vårdas på sådana rum för att minska risken för spridning till andra patienter/vårdpersonal. Även droppsmitta kan ju spridas genom luften om än mer kortvarigt än en luftburen patogen.

Det är möjligt att sjukvården kommer att kompromissa avseende detta om den tvingas till det, men vad jag vet är det en strategi man just nu anammat.
Citera
2020-02-22, 00:18
Medlem
Lao Tzus avatar
Tja

Det här var vad jag trodde från första början. Dom snabbt uppbyggda sjukhusen är inte sjukhus utan center för avrättning av smittade.

En högt uppsatt kines bekräftar detta.
Citat:
Insider" Claims China Exterminating the Sick

I am a senior Chinese military intelligence officer and I know the truth about the coronavirus outbreak. It is far worse than the media are telling you.”

https://beforeitsnews.com/strange/2020/02/insider-claims-china-exterminating-the-sick-2475196.html
Citera
2020-02-22, 00:20
Medlem
Theforeigners avatar
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

22:35: First death in Italy. (Source)
Citera
2020-02-22, 00:21
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Italienska hälsoministeriet meddelar idag att alla som kommit från Kina de senaste två veckorna måste stanna hemma i karantän.

Jag undrar om den italienska hälsoministern även tycker att andra länder ska hålla folk som varit i Italien hemma i två veckor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in