Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-22, 00:22
Medlem
Jag är en novis i detta ämne. Jag har inte bekantat mig med de mest grundläggande sakerna. Det som fångar min uppmärksamhet är utredarnas benägenhet att till synes medvetet tillintetgöra en del vittnesmål. Jag funderar på vittnesmålet från den person som hade sett en bil med numrerad backspegel genom sitt öppna fönster i sin lägenhet. Enligt Borgnäs förklarade utredarna att det var en bil hörande till en väktarfirma. Förklaringen skulle ha gjorts med hjälp av en rekonstruktion vid vilken en väktare från firman hade deltagit. Personen som sade sig ha sett bilen med den numrerade backspegeln hade inte fått medverka vid rekonstruktionen enligt Borgnäs. Enligt Borgnäs hade väktaren ifråga därefter sagt att rekonstruktionen inte stämde med vad vittnet hade sagt "för fem öre".

Min fråga är om Borgnäs har rätt i det han påstår. I just detta fall.
Citera
2020-02-22, 00:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Dina scenarier är lika sannolika som att en utomjording landar med sin fallskärm i Tunnelgatan, skjuter makarna och sen springer in i gränden.
Är de? Varför då?

Citat:
Problemet jag har med SE är att allt känns för krångligt och långsökt. Det går inte ihop om man nu inte är ett jättefan av slumpen.
Det är hans agerande mellan 23.19 och ca 23.40 som är intressant. Dvs, det finns ingenting fram till 23.19 som säger att han INTE kan ha varit GM. Igen:

1. Han kan ha ingått i en konspiration och fått info via telefon/radio.

2. Han kan ha fått syn på LOP utanför Grand runt 21-tiden, hämtat vapnet i Skandiahuset, gått tillbaka till Grand och inväntat LOP (Grandmannen, mannen vid skyltfönstret) ... fått kalla fötter och återvänt till Skandiahuset bakvägen för att därpå få syn på LOP några meter framför honom när han stämplar ut 23.19 och gått ikapp och skjutit.

3. Han kan ha varit beväpnad och fått syn på LOP när han stämplade ut 23.19 och grep tillfället i flykten.

Det är således hans olika vittnesmål jämfört med samtliga andra vittnesmål och hans agerande i övrigt som måste bedömas.

Citat:
Han har inte åldern inne
Med avseende på vad? Fysiken? Har du sett honom springa i en av medias rekonstruktioner? Bra tryck i steget ...

Citat:
och är väldigt sentimental.
Och? Han var också känd för att få helt sanslösa vredesutbrott när han upplevde sig förfördelad.

Citat:
Det bevisas av att han i sin ensamhet gråtrunkar i telefon med sitt ex och sen tar livet av sig.
Ingenting som utesluter att han var GM, nej.
Citera
2020-02-22, 00:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Snälla, kan ni fan inte sluta att använda ord som tex "CA, SE, LOP eller BA" när ni beskriver en person?
CA = Christer Andersson

SE = Stig Engström

LOP = Lisbeth och Olof Palme

BA = ?
Citera
2020-02-22, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nja, så långt jag har kommit är linjen snarare en kombination av olika tidigare kända teorier:

1) Walls mötesscenario.
2) Övervakning med WT-män.
3) Säpo-inblandning i mordet.
4) Landsförrädarspåret.
5) LP döljer något om kvällen.
6) Spontant mordbeslut.

Jag vet att Bobo och andra i tråden varit inne på att någon av de spanare som övervakade Palme i hemlighet den kvällen fattade det spontana beslutet att mörda Palme. Den funderingen har även Borgnäs.

Ungefär så. Jag tycker att flera av hans upptäckter är bestickande. Bland annat den självklara frågan varför de valde bort livvakterna. Och varför ringde de inte och beställde biobiljetter i förväg? Varför åkte de tunnelbana/ promenerade istället för taxi?

Historien om att de försökt boka livvakter utan att lyckas är en uppenbar lögn. Om det varit så hade ju det varit en präktig skandal som LP självklart skulle ha avslöjat direkt.

Det är som om de ville förvilla/ dölja något för Säpo den här kvällen? Något politiskt, något privat?

Var LP efteråt livrädd för sin och sönernas säkerhet? Var det därför hon var så förtegen? Visste hon vem GM var? Var det därför hon valde att peka ut en oskyldig?

Återkommer.😊

Bra analys! Det var detta jag funderade i min stålleteori. Att det var Palme som initialt hade vapnet. Det kanske finns något annat skäl men det måste vara något som dra ner hela familjen Palme i smutsen.
Har även funderat på CP i detta. Undra om det verkligen var meningen att få honom fälld eller var det bara för att få LP oskadliggjord som vittne?
Citera
2020-02-22, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Är de? Varför då?

Det är hans agerande mellan 23.19 och ca 23.40 som är intressant. Dvs, det finns ingenting fram till 23.19 som säger att han INTE kan ha varit GM. Igen:

2. Han kan ha fått syn på LOP utanför Grand runt 21-tiden, hämtat vapnet i Skandiahuset, gått tillbaka till Grand och inväntat LOP (Grandmannen, mannen vid skyltfönstret) ... fått kalla fötter och återvänt till Skandiahuset bakvägen för att därpå få syn på LOP några meter framför honom när han stämplar ut 23.19 och gått ikapp och skjutit.

3. Han kan ha varit beväpnad och fått syn på LOP när han stämplade ut 23.19 och grep tillfället i flykten.

Det är således hans olika vittnesmål jämfört med samtliga andra vittnesmål och hans agerande i övrigt som måste bedömas.

Med avseende på vad? Fysiken? Har du sett honom springa i en av medias rekonstruktioner? Bra tryck i steget ...

Och? Han var också känd för att få helt sanslösa vredesutbrott när han upplevde sig förfördelad.

Ingenting som utesluter att han var GM, nej.
Fortfarande väldigt långsökt av de enkla anledningarna som jag tog upp. Nämligen att inte mycket tyder på att SE ska ha kunnat bilda en sammansvärjning runt 21-tiden då de helt plötsligt fick syn på LOP gå in i Grand.

Att de sannolikt inte hade Walkie-talkies på sig när de ser LOP gå in i grand. Visst kan någon konspiratör ha tagit sig hem, hämtat WT:s och sen gett det till SE men det är också väldigt långsökt.

Således finns det ingen som kontaktar SE att makarna går exakt den väg där SE sitter i kontoret. För det är enda förutsättningen för att SE ska vara underrättad om att makarna går den vägen exakt den tidpunkten.

Om nu SE är fast besluten att skjuta OP, varför sitter man i kontoret då? Varför är man inte ute och skuggar makarna när de redan kommer ut ur grand för att inte missa målet?

Gärningsmannen sprang inte in i gränden på det sättet som SE gör.

Alla människor kan bli arga, så även SE.
Citera
2020-02-22, 00:42
Medlem
SE bygger på en väldigt massa KAN och OM. Det första är att skandiaväktaren säger i första förhöret att han kommer vid 20-tiden. Då omöjliggör det att han varit vid Grand 21. Sedan är utstämplingstiden osäker - allt från 23.19 till 23.21 och detta inne i Skandia innan han talar med väktarna om sin semester och därefter går ut , vilket kan innebära att han redan då missat makarna. Inget är naturligtvis omöjligt men då är det slumpen eller att han inte är ensam som gäller. Om det visar sig att KP trovärdigt (med tekniska bevis) pekar på SE måste det innebära att många vittnesmål och hittills kända omständigheter är felaktiga.
Citera
2020-02-22, 00:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Är de? Varför då?

1. Det kräver att skandiaväktarna Henry Olofsson och Anette Kohut är åtminstone passiva konspiratörer då de är tillsammans med Stig Engström när han hypotetiskt får info via radiosamband om att paret Palme rör sig utanför Skandiahuset. Koncentrationen runt Skandia blir märklig då inget tyder på att Palme visste att han skulle passera där före kl 2318-19.

2. Frågar återigen vilka som anger att SE finns vid Grand vid 21-tiden. Hans arbetskamrat på Skandia,Hubert Falk, håller till vid Grand just vid den tidpunkten. Han ser en ”asketisk hurtbulle” som pendlar mellan busshållplatsen och kollar in på Grandbiografen. Man kan tycka att HF borde känt igen SE om han uppehöll vid Grand.

3. Han kan varit beväpnad men inga indicier finns på att han varit det .
Citera
2020-02-22, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
Bra analys! Det var detta jag funderade i min stålleteori. Att det var Palme som initialt hade vapnet. Det kanske finns något annat skäl men det måste vara något som dra ner hela familjen Palme i smutsen.
Har även funderat på CP i detta. Undra om det verkligen var meningen att få honom fälld eller var det bara för att få LP oskadliggjord som vittne?

Fanns det inte även ett rykte om att LP gått in i ett rum med statsråden och då typ sagt: det var jag som sköt Palme?
Citera
2020-02-22, 00:52
Medlem
I-van-Toers avatar
Man behöver egentligen inte gå längre än till bröderna Poutiainens "Inuti Labyrinten" för att redan där förstå att det handlar om en konspiration, med förmodligen internationella drag, och inte en ensam GM. Den bästa boken som skrivits i ämnet eftersom den endast förmedlar fakta och inte en åsikt eller teori som många andra gjort. Alla som inte läst den borde bums göra det. Jag skriver det här eftersom jag får känslan av KP:s utspel har fått många yngre intresserade för MOP den senaste tiden. Det känns så på inläggen den senaste tiden. Så där har ni ett boktips att börja med.
Citera
2020-02-22, 00:53
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Snälla, kan ni fan inte sluta att använda ord som tex "CA, SE, LOP eller BA" när ni beskriver en person?

Det blir enklare att skumma igenom inlägg som rör ens egna teori/gärningsman.
Citera
2020-02-22, 01:10
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134

Tack. Vad menar du med att Palme initialt hade vapnet?

Annars är Borgnäs inne på samma teori. Han anar att LP medvetet dolde information för att skydda sig och familjen. Hon kan även ha gjort så, säger Borgnäs, för att skydda makens rykte.

Antingen privat (kvinnoaffärerna?)

Eller politiskt (samröre med Sovjet?).

Borgnäs funderar över om Säpo faktiskt hade "hard evidence " som avslöjade att Palme hade hemliga kontakter med Kreml om något slags samarbete som Säpo ansåg var ett hot mot rikets säkerhet. Dvs inte endast allmänna misstankar utan ett verkligt landsförräderi.

LP dolde ju exempelvis makens anteckningsbok. Den fick PU aldrig se.

Borgnäs har den erfarne mordutredaren Arne Irvells anteckningsbok. Han har fått den av Irvells son.

Det visar sig att Irvell ansåg att PKK var ett av Säpo planterat villospår. Det är vi flera som förstått.😊 Och att Holmér togs in för att hejda obehagliga spår. Ölvebro tog vid och kastade bort tio år på CP.

Säpos närvaro på SBC direkt efter mordet kan betyda att mörkläggningen inleddes direkt. Rimborn rapporterade ju direkt till Säpochefen.

LP krävde på Sabbatsberg att få tala med Säpo. Ville hon stämma av vad hon fick säga och inte säga till PU? Det finns inga kända protokoll från det mötet.

Varför åkte MP till Palmes bostad före midnatt? Enligt sjuksköterskan på Sabbatsberg ringde inte LP sin son förrän efter midnatt.

MP hävdade att han trodde att LP var hemma. Ändå bad han grannen om nyckeln till föräldrarnas bostad. Grannen hade en reservnyckel.

Precis som LGWP landar även Borgnäs i misstanken att folk inom Säpo eller nära Säpo var inblandade i mordet. Där finns resurser att mörklägga och därmed skydda mördarna.

Kan KP berätta det?

Även GRK vädrade sitt starka missnöje med Säpo. De verkade helt ointresserade av att bidra till granskningen.
Citera
2020-02-22, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vilken skytt det än var så verkar det väl inte otroligt att vapnet förvarades i någon form av väska. Men SE:s väska var för liten för att en 357 Mag. skulle få plats.
Det tror jag inte alls att den var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in