2020-02-21, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Ajaj dödligheten ät 1,04% internationellt nu, alltså gått upp från 0,5% på några dagar. 3,4% allvarligt/kritiskt sjuka.

Ni som är insatt, hur ser dessa siffror ut för vanlig influensa, eller röda hund?
Citera
2020-02-21, 23:13
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag fattar inte varför det är viktigt.
Det finns ingen som helst bot mot virus, och har aldrig funnits.
Man behandlar virusinfektioner med understödjande behandling (respirator etc). Denna vård sker vanligtvis inom intensivvården och det sades i tråden att vi har 500 platser. Min poäng är att dessa patienter inte kan vårdas på "vanliga" intensivvårdsplatser utan i rum av den typ jag beskrev.

Frågan är då hur många sådana rum det finns.
Citera
2020-02-21, 23:14
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag undrar bara för att det är en återkommande beskrivning i tråden: "okontrollerade passagerare". Tänkte att då finns det i konsekvensens namn "kontrollerade passagerare" också, och vad i så fall den kontrollen som folk efterlyser består av. (Inte värmekameror då, för det har ju funnits på kinesiska stora flygplatser sedan SARS och är föga effektivt mot smittspridning av Covid-19) .

Kanske det menas att folk som hämtas hem sätts i karantän? Eller åtminstone testas?
I början bedömdes det "effektivt" med värmekamera och febertermometer.
Citera
2020-02-21, 23:18
Medlem
Länkar igen till Dr John Campbell's youtubekanal och hans live-sänding igår.
Live chat with John, Friday morning, 21 Feb

Har gjort lite direkta länkar till de olika ämnena som togs upp:

Origin

Chloroquine

what we will know within 3 weeks

Mutation, antibodies

Airborne, Diamond Princess spreading -> pandemic likely

prepare for mass treatment with oxygen life support critical

secondary infection
probably not

Schoools close

Incubation period
2-12.5 days (95%)

Asymptomatic Carriers

Compare to SARS and MERS

Possible bioweapon?

Affect races differently?

Will it spread all seasons

How to sanitize your hand in a proper way

- washing very careful with soap is the best
- alcohol works, but not as good
- the virus surving does not flush away

Fever is good

Contaminated food
-coking kill (but eat up quickly)

Diamond cruise case

-one people infect more than six hundreds
-lack of staff training
-airborne through recirculating AC

Vaccine
18 month away

WHO, CDC guidelines

2

Spread in different countries

How to protect yourself and your family
wash hands, disinfect surfaces, do not socialize, eat healthy and sleep well.

Is it to going away?

Spreading without symptoms (during incubation time, asymptomatic)

treatment
no, but enough life support for every one with oxygen is critical

will it be less infectious if it becomes endemic?
yes, but more easy to mutate

can a fart spread the virus?

will it be in tap water?

Chinese numbers

travel

peak?

Hunan peak in next 2-3 weeks(13-20 Mars)
rest of China peak 2-3 weeks after that (3 - 10 April)
UK EU US: start person-person spread in 3-4 weeks time (20-27 Mars) in ,
peak this summer!!

super spreaders

Can pneumonia vaccine help
No

Does ibuprofen/paracetamol help?
no, you lose the fever, but FEVER IS GOOD!

For how long can china keep the cities under quarantine?

is the new virus antibody dependent?
probably not

Does it have potential to wipe out human life completely
NO

How long can it survive on cardboard boxes from china?
probably no risk
Citera
2020-02-21, 23:20
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Du har rätt i 10% per dag se "Genetic diversity provides information on the origin growth rate and size of the epedemic" ca 2 min med Dr Erik Volz of The Imperial College, London

https://youtu.be/UgK3Wz0iVRI?t=299
Skönt att höra att du tog dig tid. Som sagt kommer nog dessa 10% per dag att sjunka ganska kraftigt i April men vem vet?
Citera
2020-02-21, 23:21
Medlem
naturtvåls avatar
Video hur man gör i Kina för att snygga till statistik. Inte konstig att antalet insjuknade och dödar sjunker. Dom barrikaderar din dörr så du kan både insjukna och dö, utan att det påverkar statistiken negativt.

Länk: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3DUPEj9vbTdHk&ved=2ahUKEwi_08n01ePnAhWsl 4sKHY1gCKE4ChCjtAEwAHoECAAQAg&usg=AOvVaw17RuHkvRwn dwbMd-WQOsc8
Citera
2020-02-21, 23:24
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Kanske det menas att folk som hämtas hem sätts i karantän? Eller åtminstone testas?
I början bedömdes det "effektivt" med värmekamera och febertermometer.

Som sagt, jag vet inte vad folk efterlyser för "tester" på resenärer.
Citera
2020-02-21, 23:26
Medlem
HGs avatar
Citat:
Det måste vara mycket mer.
Viruset upptäcktes i Kina den 8:e december. Sedan dess har flygtrafiken gått från Kina och hit varenda dag med okontrollerade passagerare, och gör så fortfarande.
Det handlar om tusentals människor som har flugit hit. Som har träffat folk som har träffat folk som har...

Som jag har sagt tidigare, isberget börjar visa sig vecka 12 och 13 och sedan sjunker Titanic Sverige. Ett större hot än Kina kommer passagerare från Iran att bli eftersom vi har så många Svensk-Iranier som åker hem eller delvis bor i Iran. Här kommer nog väldigt många smittade att komma ifrån och sedan är det "Game Over".
Skall bli intressant om man nu överlever att få se det vill säga, är hur Sverige i slutändan tar hand om hela situationen!
Citera
2020-02-21, 23:27
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Bäste Sven kan du visa på bevis på att detta inte stämmer? Gärna bevis från vetenskapliga artiklar! Nej det kan du inte! Du blundar för allt som inte passar din egen agenda, tyvärr.

Du postade fake. Shit happens. För mig är det avklarat. Men du står på dig .

Din yoytube-kille påstår sig visa lik på gatorna i Wuhan.

Din filmsnutt är inte från Wuhan.

Det rör sig om bostadslösa arbetare i södra Kina som sover utomhus.

Filmsnutten är ursprungligen från en person som vill påtala detta problem.

Detta löstes här i tråden i förmiddags. Gå tillbaka i läs.

Detta räcker för att såga killens trovärdighet.

Jag har inget intresse att dra upp detta mer.

Kom gärna med andra länkar.
Citera
2020-02-21, 23:35
Medlem
Tillåt mig inledningsvis att efterfråga ett mer produktivt debattklimat i denna tråd. Det nya coronaviruset är en fråga av samhällelig relevans, och i de länder som drabbas av viruset ställs medborgarnas uthållighet och samarbetsförmåga på prov. I händelse av kris är det således av yttersta vikt att Sveriges medborgare kan behålla sitt lugn och agera rationellt. Det finns ingen anledningen att utnyttja denna tråd för att söka trycka dit varandra, och särskilt inte så för att vinna billiga poänger. Låt oss istället diskutera viruset.

On topic ska sägas att frågan om SARS släktskap till COVID-19 (som diskuterats här de senaste timmarna) har utretts av den amerikanska smittskyddsmyndigheten CDC, och detta måste anses vara en av de bättre källorna i sammanhanget. I studiens abstract skriver de följande:
Citat:
The ten genome sequences of 2019-nCoV obtained from the nine patients were extremely similar, exhibiting more than 99·98% sequence identity. Notably, 2019-nCoV was closely related (with 88% identity) to two bat-derived severe acute respiratory syndrome (SARS)-like coronaviruses, bat-SL-CoVZC45 and bat-SL-CoVZXC21, collected in 2018 in Zhoushan, eastern China, but were more distant from SARS-CoV (about 79%) and MERS-CoV (about 50%).
När RNA-sekvensen för COVID-19 jämförs med bat-SL-CoVZC45 och bat-SL-CoVZXC21 uppvisas alltså ett medelvärde på 88 % likhet i struktur (dock framgår ej om de viktat resultatet). En skillnad mellan COVID-19 och tidigare SARS-virus verkar vara aminosyrornas struktur, och det gäller framför allt proteinerna 8a och 8b.

Det amerikanska nationella centret för bioteknisk information (NCBI) håller på att sammanställa hela den RNA-sekvens (kan reduceras till kvantifierbara nukleotider) som utgör COVID-19, och detta går att ta del av på deras webbsida.
Senast redigerad av strutsfantast 2020-02-21 kl. 23:45.
Citera
2020-02-21, 23:41
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tror det också. Vi är mitt i influensatider, och var och varannan person snörvlar och snyter sig. Vem ska i ett sådant läge enkelt upptäcka om dödligheten bland de som kommer till sjukhuset ökar från 0.1% (influensa) till 2% (corona). Ingen märker något förrän det är alldeles försent.

Om jag ska vara drastisk: Vi har minst 1000 smittade i Sverige just nu i alla landsdelar, och har haft 5 dödsfall i Corona i Sverige. Ingen vet helt enkelt. Hittills testas ju bara snörvliga personer som kommer direkt från Wuhan.
Har inte den åsikten alls men visst, vad vet jag? Tycker det är illa nog att vi troligtvis har ett mörkertal i Sverige som jag tidigare skrev på runt 30 personer. Tungt nog med tanke på att den exponentiella ökningen fortskrider.
Citera
2020-02-21, 23:41
Medlem
Grollarens avatar
Första dödsfallet i Italien:

22:35: First death in Italy. (Source)

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

/BNO
Senast redigerad av Grollaren 2020-02-22 kl. 00:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in