2020-02-21, 22:46
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Precis. Rent logiskt har det kommit in ca 30 fall till Sverige som inte har upptäckts än och en stor andel kommer initialt att gå under radarn.

Det måste vara mycket mer.
Viruset upptäcktes i Kina den 8:e december. Sedan dess har flygtrafiken gått från Kina och hit varenda dag med okontrollerade passagerare, och gör så fortfarande.
Det handlar om tusentals människor som har flugit hit. Som har träffat folk som har träffat folk som har...
Citera
2020-02-21, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luy
Hur vet vi utbredningen i Sverige vs.... vilka tillåts bli testade? Jag vet i vart fall två personer som har velat bli testade för detta virus men inte fått när de ringt 1177. Och det har inte handlat om direktkontakt med någon från Wuhan visserligen, men en som rest i Thailand med snuviga kineser och kände sig dålig (det dög inte) och en som fått nån sorts influensa och som jobbar på arbetsplats där kinesiska studenter/kinaresenärer varit.

Sånt gör mig så heligt förbannad. Det är just sånt här som gör att vi kan få en spridning om det skulle handla om Corona. Varför inte vara på den säkra sidan? Det är väl bättre att lokalisera smittor och isolera. Känns som huvudet i sanden metoden
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
I söndags var det 29 bekräftade smittade i Sydkorea.. idag 5 dagar senare är det 204 bekräftade fall.
Detta ser lite ut som starten i Kina för corona smittade. Tråkigt men såklart flyktig sjukdom.
Jag brukar jämföra Mers med 🐌 sniglar... lätta att fånga in med händerna för att stoppa spridningen men Corona med ett gäng harar som leker kull/”du är” ...
helt omöjliga att få tag i.
Med tanke på hur folk hanterar detta kommer det med ganska stor sannolikhet varje fall initialt bli så här i Sverige också.
Citera
Medlem
Citat:
Precis. Rent logiskt har det kommit in ca 30 fall till Sverige som inte har upptäckts än och en stor andel kommer initialt att gå under radarn.

Säkerligen så. Förutom utvecklingen av vaccin är kit för "egen-test" väldigt angeläget.
Citera
2020-02-21, 22:49
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Absolut ska man försöka vara artig. Jag ogillat att man försöker säga att detta virus är nära besläktat med sars eller mers eftersom det inte stämmer. Det är samma familj men inte lika, förstår du nu vad jag menar?

Jag är glad att du har humor.....

Det är ett virus i sars/corona familjen...
Något som är besläktat är en eller flera nivåer bort från en annan grupp.
Du skulle kunna säga att hiv är en avlägsen släkting till Sars 2 då de delar några proteinsträngar.

Jag hoppas att du vet att familj är närmare än släkt..... Eftersom att du blandar ihop det...
Citera
2020-02-21, 22:50
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Är väll tiden viruset smittar utanför en kropp som minskar om det är varmt. Men det kommer ju fortfarande smitta mellan människor i närkontakt. Men sätter sig folk i karantän Imorn så lär det göra stor skillnad. Men regeringen lever ju inte i verkligheten och lär inte ta ett sådant beslut förrän det har gott för långt om två till tre veckor och sjukvården redan är överbelastad och viruset redan har spridit sig rejält här.

Om jag inte minns fel så fizzlade väl SARS ut ganska raskt efter vårens ankomst (i Kina). Detta utan liknande drakoniska åtgärder som nu. Har vi tur kanske detta viruset går samma öde till mötes.
Citera
2020-02-21, 22:50
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Viruset upptäcktes i Kina den 8:e december. Sedan dess har flygtrafiken gått från Kina och hit varenda dag med okontrollerade passagerare, och gör så fortfarande.
Det handlar om tusentals människor som har flugit hit. Som har träffat folk som har träffat folk som har...
Tror inte jag. De fåtal som olyckligtvis blev smittade är ett fåtal p.g.a att själva exponentiella spridningen började inte förrän runt den 24-28/1
Citera
2020-02-21, 22:52
Medlem
Citat:
Aha. Inside information. Hur vet du att det var bara lite hosta?

Nä der var rapporterat milda symptom i media. Läkarna had aldrig sagt att hos förväntades fullt frisk om det fanns andra tecken.
Citera
2020-02-21, 22:53
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Tror inte jag. De fåtal som olyckligtvis blev smittade är ett fåtal p.g.a att själva exponentiella spridningen började inte förrän runt den 24-28/1

öh...
Ok? Driver du med mig nu? Eller du kanske tror att Kinas siffror är korrekta? Ursäkta i sådana fall. Jag trodde inte att någon trodde på det fortfarande.

Citera
2020-02-21, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Sånt gör mig så heligt förbannad. Det är just sånt här som gör att vi kan få en spridning om det skulle handla om Corona. Varför inte vara på den säkra sidan? Det är väl bättre att lokalisera smittor och isolera. Känns som huvudet i sanden metoden

Håller med. Särskilt när personen känner en oro pga varit i kontakt med såna som rimligen kan vara smittade utifrån var smittan finns. Samtidigt som, förstås, varenda förkyld och andfådd svensk inte kan/ska testas mot detta coronavirus. Men det vore intressant ändå. Och får se om vi kommer att landa på dödsfall direkt, som Iran.
Citera
2020-02-21, 22:58
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Med tanke på hur folk hanterar detta kommer det med ganska stor sannolikhet varje fall initialt bli så här i Sverige också.

Jag tror det också. Vi är mitt i influensatider, och var och varannan person snörvlar och snyter sig. Vem ska i ett sådant läge enkelt upptäcka om dödligheten bland de som kommer till sjukhuset ökar från 0.1% (influensa) till 2% (corona). Ingen märker något förrän det är alldeles försent.

Om jag ska vara drastisk: Vi har minst 1000 smittade i Sverige just nu i alla landsdelar, och har haft 5 dödsfall i Corona i Sverige. Ingen vet helt enkelt. Hittills testas ju bara snörvliga personer som kommer direkt från Wuhan.
Citera
2020-02-21, 23:00
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren

Åtskilliga tiotusentals skulle jag säga. Kanske hundratusen. Helsingfors-Vanda tar allena normalt sett emot fler än fyra flighter från Kina dagligen. Låt säga då 4 x typ 250 passagerare = 1000 pers. Trots det är läget inte värre för nordiskt vidkommande än vad det är. Det säger väl också någonting.

När du talar om "okontrollerade passagerare", vad är det för kontroller du syftar på? Och vad du tror du det görs för kontroller i t.ex. Tyskland som inte görs på Arlanda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in