2020-02-21, 23:02
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tror det också. Vi är mitt i influensatider, och var och varannan person snörvlar och snyter sig. Vem ska i ett sådant läge enkelt upptäcka om dödligheten bland de som kommer till sjukhuset ökar från 0.1% (influensa) till 2% (corona). Ingen märker något förrän det är alldeles försent.

Om jag ska vara drastisk: Vi har minst 1000 smittade i Sverige just nu i alla landsdelar, och har haft 5 dödsfall i Corona i Sverige. Ingen vet helt enkelt. Hittills testas ju bara snörvliga personer som kommer direkt från Wuhan.

Hur kommer det sig då att bara en av 170+ testade var positiv? Om du inte får positiva provsvar på de som uppvisar symtom OCH har befunnit sig i ett riskområde, varför skulle smittan gömma sig hos de som uppvisar symptom men som INTE varit i ett riskområde?
Citera
2020-02-21, 23:03
Medlem
severustheemperors avatar
Artikel som diskuterar motmedel mot Sars-Cov 2018.
https://insight.jci.org/articles/view/99025

"such limited local nasal infection significantly reduced the mortality rates after challenge with 2 heterologous pathogenic respiratory viruses, SARS-CoV (from 100% to 0%) and IAV (from 100% to 60%) and reduced clinical disease."
Citera
2020-02-21, 23:04
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Åtskilliga tiotusentals skulle jag säga. Kanske hundratusen. Helsingfors-Vanda tar allena normalt sett emot fler än fyra flighter från Kina dagligen. Låt säga då 4 x typ 250 passagerare = 1000 pers. Trots det är läget inte värre för nordiskt vidkommande än vad det är. Det säger väl också någonting.

När du talar om "okontrollerade passagerare", vad är det för kontroller du syftar på? Och vad du tror du det görs för kontroller i t.ex. Tyskland som inte görs på Arlanda?

På Arlanda görs det inga kontroller alls. Det sitter bara en skylt där.
I Kina börjades det väldigt sent med kontroller, men de har visat sig vara helt värdelösa. Tyskland har jag ingen aning om.

Hur illa läget är i i norden har vi ju inte den blekaste aning om.
Citera
2020-02-21, 23:05
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
öh...
Ok? Driver du med mig nu? Eller du kanske tror att Kinas siffror är korrekta? Ursäkta i sådana fall. Jag trodde inte att någon trodde på det fortfarande.

Jag tror att spridningen initialt var ungefär som de sa runt 8-12 jan. Men för att det ska ta fart så siffrorna runt den 18-22 Jan tror jag också stämmer något så när. plus minus.
Att då tänka hur många som infann sig i de smittade områden procentuellt med hur många människor det finns på jorden och hur många procentuellt blev smittade.
Men den exponentiella ökningen gör att även om det går väldigt sakta i början så kan det inte ha tagit fart förrän runt den 15/2 vilket skulle betyda att det fanns max 10 personer i Sverige då, vilket betyder ca 30 idag. förenklat och är ingen analytiker med fina papper utan en bonnaläpp i skogen som gillar matematik,logik och statistik.
Citera
Bannlyst
Citat:
Exploderar helt nu. Sydkorea plötsligt över 200 fall, Japan över 100. Sydkorea 2 döda, Japan 1 död, Iran 4 döda.

Jag skrev det förut också, det känns som vi har haft en "mellanperiod" från början av februari till nu, men nu tar intresset fart igen eftersom det börjar bli allvar även i länder utanför Kina.

Kinas "utplanande" siffror" är naturligtvis enbart bluff, med syfte att skydda ekonomin.

Exploderar? Tja, dödsfallen är ganska blygsamma i förhållande till smittade tycker jag nog. 700 dog när Estonia gick under... Hur många dör av svält i vår värld varje dag? Just saying...
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag läste tidigare någonstans att det finns ca 500 intensivvårdsplatser i Sverige. Med andra ord så räcker de inte långt om tex just den här influensan får ordentligt fäste i Sverige.

Sverige har få intensivvårdsplatser i förhållande till jämförbara länder i Europa
https://www.sjukhuslakaren.se/sverige-och-storbritannien-har-gjort-omvanda-resor/

Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Patienten i Jönköping vårdas i ett sådant rum; luftsluss och övertryck i rummet.

Edit: Tror alla infektionskliniker har sådana rum.
Detta är viktigt.

Frågan är inte hur många IVA-platser vi har. Frågan är hur många rum det finns som är utformade för att behandla människor med luftburen smitta. Det ska finnas en luftsluss i anslutning till rummet OCH man ska kunna reglera lufttrycket. Luftslussarna håller ett övertryck och rummen ett negativt tryck för att inte smittämnen ska pressas ut i omgivningen.

Alla intensivvårdsplatser är inte byggda med en sluss där lufttrycket kan regleras. Sannolikt finns bara ett antal sådana platser - några på infektionsavdelningar och några på intensivvården.

SÅ, det en vaken journalist bör ta reda på är hur många sådana rum som finns. Det är nämligen där som patienterna kommer att vårdas och OM intensivvård krävs så är det intensivvården som kommer att komma till patienten, inte tvärtom.

Att det skulle finnas 500 platser är således sannolikt inte sant.
Senast redigerad av Tinuviel 2020-02-21 kl. 23:09.
Citera
2020-02-21, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
Om jag inte minns fel så fizzlade väl SARS ut ganska raskt efter vårens ankomst (i Kina). Detta utan liknande drakoniska åtgärder som nu. Har vi tur kanske detta viruset går samma öde till mötes.

Har vi otur så kommer vintern senare iår och håller i sig till maj för att senare vara kyligt... tror ändå av det någon länkade tidigare att folk behöver vara i karantän hemma, då det forfarande kommer smitta lätt mellan människorss närkontakt osv. SARS var inte lika slitsamt som detta.
Citera
2020-02-21, 23:06
Medlem
Citat:
Jag tror det också. Vi är mitt i influensatider, och var och varannan person snörvlar och snyter sig. Vem ska i ett sådant läge enkelt upptäcka om dödligheten bland de som kommer till sjukhuset ökar från 0.1% (influensa) till 2% (corona). Ingen märker något förrän det är alldeles försent.

Om jag ska vara drastisk: Vi har minst 1000 smittade i Sverige just nu i alla landsdelar, och har haft 5 dödsfall i Corona i Sverige. Ingen vet helt enkelt. Hittills testas ju bara snörvliga personer som kommer direkt från Wuhan.

Spekulera du bara. Sannolikheten för 1000 fall idag är extremt låg. Vi skulle ha haft flera hundra fall för ett par veckor sedan också enligt spekulationer. Inga sådana tecken finns. Men var lugn. Några fler fall är sannolikt innan sommaren kommer. Sen beror mycker på hur viruset trivs under sommarperioden.
Citera
2020-02-21, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Vi diskuterade tidigare om smittade. Antalet som du teoretiskt beskriver är korrekt. MEN alla kommer inte att dö och innan siffrorna börjar stiga så kommer förhoppningsvis de som bestämmer att införa restriktioner. Påstod aldrig att ALLA dör. Kan du inte hålla dig till vad jag skriver så du slipper detta onödiga ordbajsande.

Du har rätt i 10% per dag se "Genetic diversity provides information on the origin growth rate and size of the epedemic" ca 2 min med Dr Erik Volz of The Imperial College, London

https://youtu.be/UgK3Wz0iVRI?t=299
Citera
2020-02-21, 23:09
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Detta är viktigt.

Frågan är inte hur många IVA-platser vi har. Frågan är hur många rum det finns som är utformade för att behandla människor med luftburen smitta. Det ska finnas en luftsluss i anslutning till rummet OCH man ska kunna reglera lufttrycket. Luftslussarna håller ett övertryck och rummen ett negativt tryck för att inte smittämnen ska pressas ut i omgivningen.

Alla intensivvårdsplatser är inte byggda med en sluss där lufttrycket kan regleras. Sannolikt finns bara ett antal sådana platser - några på infektionsavdelningar och några på intensivvården.

SÅ, det en vaken journalist bör ta reda på är hur många sådana rum som finns. Det är nämligen där som patienterna kommer att vårdas och OM intensivvård krävs så är det intensivvården som kommer att komma till patienten, inte tvärtom.

Att det skulle finnas 500 platser är således sannolikt inte sant.

Jag fattar inte varför det är viktigt.
Det finns ingen som helst bot mot virus, och har aldrig funnits.
Citera
2020-02-21, 23:10
Medlem
naturtvåls avatar
En artikel i Washington Post angående trovärdigheten i antalet smittade som rapporterats i Kina. Analytikerna i väst använder själva icke officiella siffror i sina egna kalkyler.

Där ser man!

Länk: https://www.washingtonpost.com/world/2020/02/20/confusion-mounts-over-chinas-counting-methods-coronavirus-numbers-swing-wildly/#comments-wrapper
Citera
2020-02-21, 23:10
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
På Arlanda görs det inga kontroller alls. Det sitter bara en skylt där.
I Kina börjades det väldigt sent med kontroller, men de har visat sig vara helt värdelösa. Tyskland har jag ingen aning om.

Hur illa läget är i i norden har vi ju inte den blekaste aning om.

Jag undrar bara för att det är en återkommande beskrivning i tråden: "okontrollerade passagerare". Tänkte att då finns det i konsekvensens namn "kontrollerade passagerare" också, och vad i så fall den kontrollen som folk efterlyser består av. (Inte värmekameror då, för det har ju funnits på kinesiska stora flygplatser sedan SARS och är föga effektivt mot smittspridning av Covid-19) .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in