2020-02-21, 15:29
Medlem
PappaTribes avatar
Hej!

Jag har de senaste 4 dygnen enbart kunnat sova 5-20 minuter per natt, huvudet är på helspänn hela tiden. Har alltid haft svårt med sömnen men aldrig att jag har sovit under 5h per natt om jag inte blir drabbad av restless-legs såklart.

Har provat följande saker innan läggdags
- Melatonin (ingen effekt)
- Theralen (Zombie, myrkrypningar från h-etet efter ett tag)
- Sifrol (mot restless-legs)
- Promenad
- Varmt bad
- Stängt ner all form av elektronik och haft det mörkt och svalt i rummet
- Musik

Vill helst inte ta några mediciner för detta problem då jag tycker att jag provat tillräckligt med olika mediciner redan.
Har tänkt på om man ska inhandla alkohol och prova den vägen men kanske inte är så smart?

Är det någon annan som haft liknande problem isf hur gick ni till väga för att få en god sömn igen och är det något oklart i det jag skrivit så fråga gärna!
Citera
2020-02-21, 15:34
Medlem
Tripportreats avatar
Har tyvärr inget bra tips men jag avråder dig från att ta till flaskan, jag tenderar själv att göra det stundtals och det är lätt att det blir en osund vana.

Dessutom får man inte riktigt samma djupsömn om man dricker alkohol även om det underlättar för själva insomningen.

Jag har själv stundtals problem med sömnen och har testat melatonin med gott resultat, funkar varken det eller theralen så är det svårt om du inte vill gå på det tyngre artilleriet med stillnoct/Imovane.

Har du kontakt med vårdcentralen gällande dina problem?

//Tripportreat
Citera
2020-02-21, 15:41
Medlem
f30malmos avatar
Äter du ordentligt? Rör på dig fysiskt?
Får själv sömnproblem i perioder, då blir det alltid värre om jag äter för lite och man orkar ju knappt röra sig fysiskt heller pga att man är så trött. Men det brukar ibland hjälpa att vara fysiskt utmattad.

Är det pga restless legs du inte kan sova, eller något mer?
Alkohol lär ju bara göra det värre i alla fall.
Citera
2020-02-21, 15:45
Medlem
Qusimotos avatar
Har du provat magnezium? hade själv problem att jag vaknade 2 gånger per natt men efter jag började med magnezium så vart min sömn betydligt bättre.
Citera
2020-02-21, 15:50
Medlem
PappaTribes avatar
Har inte haft kontakt med VC under dessa dagar vilket jag kanske borde ha gjort men men...

Väldigt dumt att ta till flaskan kanske men jag avskyr alkohol i grunden dricker max 1 gång per år. Jag ska tänka över det beslutet med det för man är ju helt frustrerad att man ej kan sova bara och det kanske är farligt att dricka om man sovit ca 1h på 4 dagar.

Jag har depression och ångest kombinerat med extrem restless-legs.
Citera
2020-02-21, 15:51
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Har du provat magnezium? hade själv problem att jag vaknade 2 gånger per natt men efter jag började med magnezium så vart min sömn betydligt bättre.

Det ska jag prova, tack för tipset!
Citera
2020-02-21, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Hej!

Jag har de senaste 4 dygnen enbart kunnat sova 5-20 minuter per natt, huvudet är på helspänn hela tiden. Har alltid haft svårt med sömnen men aldrig att jag har sovit under 5h per natt om jag inte blir drabbad av restless-legs såklart.

- Promenad
- Varmt bad
- Musik

Vill helst inte ta några mediciner för detta problem då jag tycker att jag provat tillräckligt med olika mediciner redan.
Har tänkt på om man ska inhandla alkohol och prova den vägen men kanske inte är så smart?

Är det någon annan som haft liknande problem isf hur gick ni till väga för att få en god sömn igen och är det något oklart i det jag skrivit så fråga gärna!

Köp ett såkallat tungt täcke, ska väga ca 10% av din kroppsvikt
Senast redigerad av peckapecan 2020-02-21 kl. 16:11.
Citera
2020-02-21, 16:11
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Köp ett såkallat tuingt täcke, ska väga ca 10% av din kroppsvikt

Har du ett själv, isf har du märkt några resultat?
Citera
2020-02-21, 16:22
Medlem
Citat:
Har du ett själv, isf har du märkt några resultat?

ör just på g köpa ett nu i helgen, har flera bekanta som använder det och dom är iaf lyriska, somnar mycket snabbare och sover lugnt hela nätterna, tydligen så utsöndras det endorfiner när täcket ligger tungt på kroppen.

Ett sånt här blir det:
https://curaofsweden.com/?gclid=EAIaIQobChMI-YPGgPri5wIV0OeaCh00ng3SEAAYAyAAEgJz4vD_BwE
Senast redigerad av peckapecan 2020-02-21 kl. 16:25.
Citera
2020-02-21, 16:25
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
ör just på g köpa ett nu i helgen, har flera bekanta som använder det och dom är iaf lyriska, somnar mycket snabbare och sover lugnt hela nätterna, tydligen så utsöndras det endorfiner när täcket ligger tungt på kroppen.

Läste lite om det och ser verkar inte som någon direkt är besviken på resultatet så det är nog väldigt värt att inskaffa ett. Tack för tipset!
Citera
2020-02-21, 17:06
Medlem
falconer8s avatar
Prova meditation. Kan låta flummigt kanske, men det funkar verkligen om man lär sig att slappna av och varva ner.
Citera
2020-02-21, 17:18
Medlem
Mongoglads avatar
Citat:
Hej!

- Promenad
- Varmt bad
- Musik

Man somnar enklare av alkohol, men det kommer ju utveckla både en tolerans och beroende. Tro mmig, det är trist att vara alkis. Prata med en läkare istället. Säg sanningen om att du aldrig får sova, och att du ibland dricker en skvätt för att sova, och att du fått ett par imovane av en kompis och dom sov du bra på. Imovane är ett riktigt undermedel för sömn om man har förbannelsen sömnproblem! Ytterst synd att man måste ha recept, för det är verkligen ett jämrans bra hjälpmedel för såna som oss ts!
Försök hitta en BRA läkare och prata med, se bara till att du kan lämna drogtest innan ifall dom vill ha ett innan du får receptet det är ganska vanligt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in