2020-02-21, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
VAR ÄR DIN POSITIVA SPIRAL NÅGONSTANS I SVERIGE NÅDENS ÅR 2020? SVARA MIG DET!

I dagens GP kan man läsa följande rubrik......

EFTER ALLIANSENS SPARBETING - Göteborg gör miljardvinst.

Måste köpa ett lösnummer idag för att ta del av denna tråkiga nyhet. Sådana känslor detta kan röra upp här på Flashback. Det kan leda till hjärtattack hos en inbiten brun skribent !
Citera
2020-02-21, 16:06
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007

Måste köpa ett lösnummer idag för att ta del av denna tråkiga nyhet. Sådana känslor detta kan röra upp här på Flashback. Det kan leda till hjärtattack hos en inbiten brun skribent !

Okej, låt se. Alliansen har lagt mer avgift för all förskola, tagit bort mycket av fritidsverksamheten, man har tagit bort subventioner för äldre och andra i spårtrafiken. Vi går vidare: man har sålt mer mark, sålt fastigheter, infört hårda besparingskrav inom vård skola och omsorg områden som redan knäar av kvalitetsbrist, stress och underbemanning.

Betänker man att det redan är ett hårt skattetryck är det fördjävligt att syssla med sånt här när inte lågkonjunkturen ens har slagit in. Men vi gör så här: vi höjer skatten och tar bort all förskola, äldreomsorg med mera. Då går man än mer i vinst. Alla är glada och nöjda.
Citera
2020-02-21, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Okej, låt se. Alliansen har lagt mer avgift för all förskola, tagit bort mycket av fritidsverksamheten, man har tagit bort subventioner för äldre och andra i spårtrafiken. Vi går vidare: man har sålt mer mark, sålt fastigheter, infört hårda besparingskrav inom vård skola och omsorg områden som redan knäar av kvalitetsbrist, stress och underbemanning.

Betänker man att det redan är ett hårt skattetryck är det fördjävligt att syssla med sånt här när inte lågkonjunkturen ens har slagit in. Men vi gör så här: vi höjer skatten och tar bort all förskola, äldreomsorg med mera. Då går man än mer i vinst. Alla är glada och nöjda.
ruset

Tänk att jag har inget märkt av allt du skriver. Tvärtom, aktivitetspengen i äldreverksamheten har de höjt från 5kr till 6,20kr per person och aktivitetstillfälle. Åkte senast idag gratis på en av våra spårvagnar. Om de plockar bort subventionen till nästa år tycker jag att det är bra. Varför skall mångmiljonärer åka gratis med spårvagn.

Den som tror att all förskola kommer att plockas bort måste ha någon typ av sjuklig förändring. Förhoppningsvis kommer äldreomsorgen även fortsättningsvis att leverera. Tack vare våra invandrare så kan de besätta tjänsterna.Så jag är nöjd och glad. Du verkar inte vara det.

Lågkonjunkturen verkar vi få vänta på. Coronaviruset kan ge de bruna ett visst hopp.

Att de säljs lite mark och lite fastigheter är mycket bra. Pengarna skall gå till investeringar.
Göteborg har grymt med tillgångar som kan/borde realiseras tycker jag som liberal.
Citera
2020-02-21, 16:41
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
ruset

Tänk att jag har inget märkt av allt du skriver. Tvärtom, aktivitetspengen i äldreverksamheten har de höjt från 5kr till 6,20kr per person och aktivitetstillfälle. Åkte senast idag gratis på en av våra spårvagnar. Om de plockar bort subventionen till nästa år tycker jag att det är bra. Varför skall mångmiljonärer åka gratis med spårvagn.

Den som tror att all förskola kommer att plockas bort måste ha någon typ av sjuklig förändring. Förhoppningsvis kommer äldreomsorgen även fortsättningsvis att leverera. Tack vare våra invandrare så kan de besätta tjänsterna.Så jag är nöjd och glad. Du verkar inte vara det.

Lågkonjunkturen verkar vi få vänta på. Coronaviruset kan ge de bruna ett visst hopp.

Att de säljs lite mark och lite fastigheter är mycket bra. Pengarna skall gå till investeringar.
Göteborg har grymt med tillgångar som kan/borde realiseras tycker jag som liberal.

Mångmiljonärer åker inte spårvagn, de åker bil eller taxi. Ge dig. Sedan sa jag inte att all förskola ska plockas bort. Du vilseför resonemanget. Den tidigare rödgrönrosa styret sa som exempel att man kan ju ta bort all förskola så går man ännu mer i vinst, en reaktion på att den nuvarande styrningen bara tänker på plus i ekonomin men bortser från konsekvenserna. Nya kvalitetsrapporter väntar till våren och redan nu finns det läckt information som säger att det väntas viten med många miljoner inom många områden. Socialstyrelsen och arbetsmiljöverket har riktat allvarlig kritik för hur nuvarande styret lagt upp verksamheterna. Det kan bli så att man stänger verksamheterna och gör om dem.
Citera
2020-02-21, 17:04
Medlem
Citat:
Mångmiljonärer åker inte spårvagn, de åker bil eller taxi. Ge dig. Sedan sa jag inte att all förskola ska plockas bort. Du vilseför resonemanget. Den tidigare rödgrönrosa styret sa som exempel att man kan ju ta bort all förskola så går man ännu mer i vinst, en reaktion på att den nuvarande styrningen bara tänker på plus i ekonomin men bortser från konsekvenserna. Nya kvalitetsrapporter väntar till våren och redan nu finns det läckt information som säger att det väntas viten med många miljoner inom många områden. Socialstyrelsen och arbetsmiljöverket har riktat allvarlig kritik för hur nuvarande styret lagt upp verksamheterna. Det kan bli så att man stänger verksamheterna och gör om dem.

En mångmiljonär åker i vart fall kommunalt. Taxi nyttjar jag då och då. Bil och garage fimpat på inrådan av min favorit, Greta. Göteborg har även fortsättningsvis en rad bekymmer. Men vi har fina tillgångar, ett fantastiskt näringsliv,spännande framtidsinriktade byggnationer och investeringar.

Krisen var långt större när varven lades ner. Oroligt var det också när Volvo personvagnar hackade på Fordtiden. När Volvo AB gjorde miljardförluster kändes det inte bra.

K

Nu är läget ett helt annat. Visserligen är det politiska styret något labilt men detta kommer att lösa sig på ett bra sätt.Stan sjuder ju av liv. Skatteintäkterna blir därefter.

Kommunkrisen når i vart fall inte Göteborg.
Citera
2020-02-21, 20:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Lönekostnader stiger mer än KPI. Därför måste man dra ned på verksamhet. Eller höja skattekvoten än mer.

Alternativt får man avväpna facket, ta bort arbetsmarknadslagarna. Och ha fri prissättning. Det är dock inte säkert att det hjälper heller. Inte mot offentlig sektor.

Den enda möjligheten framöver, oavsett vad man tycker om det, är att bli väldigt marknadsliberala och dra ned staten till att sköta försvar och rättsväsende. Det är bara om man låter privat sektor sköta saker och gå med vinst som man får ned kostnaderna. Och får effektivisering.

Citat:
Mångmiljonärer åker inte spårvagn, de åker bil eller taxi. Ge dig.
Om man breddar till T-bana, pendeltåg och buss så åker definitivt Mångmiljonärer det.
Bil och taxi är ganska deprimerande i många fall.

Till detta kan jag tillägga att Mångmiljonärer har med sig matlåda till jobbet. Det är inte så att Mångmiljonärer lever något lyxliv. Då hade dom aldrig blivit Mångmiljonärer.
Citera
2020-02-21, 21:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Mja, du borde nog ha lagt detta i spoiler och haft en trigger varning innan. Blir tufft för en del stackare att åse den typen av text.

Det finns lite data man kan titta på om kommuner. Dock går det bara fram till 2018 ännu.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Alla-lan/Vastra-Gotalands-lan/Goteborg/?var=24962
Andel bidragsförsörjda t ex. Och det har ju inte varit så muntert för Gbg tidigare. Men 2018 tog man sig under Sverigemedel iaf. Även Sverige medel minskar. Vilket är positivt.

Andel högutbildade är en bra bit över Sverigemedel. Och det bådar gott för framtiden.

Vad gäller medianinkomst så har Gbg kravlat sig förbi Sverigemedel. Så där går det också åt rätt håll.

Vad gäller förvärvsfrekvens laggar man efter. Så där finns en klar förbättringspotential. Att låga facket betala understöd till arbetslösa är en väg jag tror kan fungera. Deras sweet spot blir då ganska låg arbetslöshet. Men det kräver riksdagsbeslut.
Citera
2020-02-21, 21:27
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Skönt att se att Alliansen kan göra nytta. Sossarna går bara med förlust.
Citera
2020-02-21, 22:16
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
tycker jag som liberal.
Blatteborg är kört, det är bara en fråga om när det rasar.
En riktigare benämning på liberal är Bolshevik.
Citera
2020-02-22, 00:24
Medlem
Citat:

Herregud! Du måste skoja, går du på regimens enklaste form av propaganda? Om penningvärdet urholkas med 50% inflation samtidigt som din pension höjs med 25%, så står det i Expressen "pensioner höjs med rekordhöga 25%"

Filantrop007 jublar hela vägen till soppköket för han har numera bara råd med 75% av de kalorier han behöver för överlevnad.
Citera
2020-02-22, 01:27
Medlem
Är inte detta beviset att mångkulturvurmande är en kult? Nationalekonom efter nationalekonom har bekräftat i undersökningar att massinvandring är en gigantisk förlustaffär, och alla kommuner som tagit emot många invandrare bevisar den tesen dagligen i praktisk realitet. Och ändå vill massinvandringssekten fortsätta ösa på människor i framtiden? Är inte definitionen av en sekt att man skiter i vad fakta och verkligheten visar och istället sätter sin tro på att mirakel ska ske. Massinvandringssekten tror att vi kommer få ett mirakel där till slut analfabeter från Somalia och Afghanistan bidrar ekonomiskt, men inget i statistiken visar på det. Varför skulle folk från jordens sämsta länder kunna förbättra en högcivilisation som Sverige? De har ingen kunskap som ens är i närheten vår egen, på någon front.

Det skulle vara som att inbilla sig att pygméer ska tas från djungeln och sedan bli forskare och rymdvetare i Sverige, det finns ingen logik i detta på något sätt.
Citera
2020-02-22, 07:46
Medlem
Citat:
Nu verkar det som om argumenten tog slut ! Det du nu kommer med är på allt för låg nivå för att bemötas. Har du drabbats av ett akut blodsockerfall ?
Nej, men jag förstår att det är omöjligt att diskutera med dig då du saknar nödvändig förmåga till mentalisering.

Alla kommuner basunerar ut att ekonomin är i väldig kris tillsammans av resten av samhället.

Filosof007 går förbi en löpsedel som säger: "ingen kris i Göteborg, vår beredskap är god" = och för dig är då det sant.

Det är på grund utav din personlighetstyp tillsammans med en sviktande begåvning som är grunden för problemen Sverige kokat upp till de senaste 30 åren.

Du kommer också drabbas, glöm inte det. Om det så dröjer till dess du dreglande med demens blir vanvårdad av zoomalier. Glöm inte det, du har inte många år kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in