2019-05-13, 06:54
  #1057
Moderator
v50s avatar
69 av landets 290 kommuner gick med underskott förra året liksom 6 av 20 regioner enligt Sveriges Kommuners och Landstings ekonomiska rapport för 2018 som släpps senare idag. När den presenteras kan man fylla på listan som redan finns här i tråden över vilka kommuner och landsting som berörs.

Citat:
69 av landets 290 kommuner gick med underskott under 2018. Det är alltså var fjärde kommun som inte får ekonomin att gå ihop, det största antalet sedan 2008. 6 av 20 regioner gick med underskott, alltså var tredje region. Sexton av landets regioner försämrade sina resultat förra året.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-kommuner-och-regioner-gar-back-skl-flaggar-for-hojd-skatt

SKL kommer hålla en presskonferens kl 10.00 där man presenterar rapporten och den kan följas på deras hemsida
https://tinyurl.com/yyydewtf
Citera
2019-05-13, 07:07
  #1058
Medlem
Orsaken är ju huvudsakligen ökade kostnader för senaste årens invandring, som inte alls bidrar till ekonomin in den omfattning politikerna hade räknat med. De tog inte varningarna om detta på allvar och nu får vi andra stå för notan - business as usual!
Citera
2019-05-13, 07:11
  #1059
Medlem
Antivalents avatar
Kombinera detta med inflationsmålet om 2% och negativ styrränta. Tjohoo, snart smäller det.
Citera
2019-05-13, 07:11
  #1060
Bannlyst
Så är det! Vi vet alla vilka partiet som har rösta genom gymnasium lagen och anhörighets invandringen. Nu kommer den beska eftersmaken av en för generös asyl och migrationspolitik. Någon förvånad?
Citera
2019-05-13, 07:13
  #1061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Kanske dumt att skriva högkonjunktur när det står att konjunkturen är vikande. Det är givetvis en bidragande orsak, sen har många kommuner haft rätt låg kommunalskatt det är ju inte så konstigt att det blir tufft för dessa när konjunkturen vänder.

SKL är ju dock lite partisk då det hela delvis går ut på att tigga mer bidrag från staten.
Säg att du är Sosse?

Edit: glömde skriva att jag ser fram emot en rejäl ekonomisk smäll så landet kan återuppstå ur askan. Spänn fast säkerhetsbältet för nu blir det rutschkana neråt.
Citera
2019-05-13, 07:17
  #1062
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
69 av landets 290 kommuner gick med underskott förra året liksom 6 av 20 regioner enligt Sveriges Kommuners och Landstings ekonomiska rapport för 2018 som släpps senare idag. När den presenteras kan man fylla på listan som redan finns här i tråden över vilka kommuner och landsting som berörs.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-kommuner-och-regioner-gar-back-skl-flaggar-for-hojd-skatt

Har SVT friserat siffrorna?


https://skl.se/tjanster/press/nyheter/nyhetsarkiv/resultatenfallerikommunsektorn.26913.html

Citat:
72 av 290 kommuner och 6 av 20 regioner har ett underskott. Det kan jämföras med att 20 kommuner och 5 regioner redovisade ett underskott år 2017.
Citera
2019-05-13, 07:18
  #1063
Medlem
Conny63s avatar
Svenska politiker är inte friska!
Citera
2019-05-13, 07:19
  #1064
Medlem
note-its avatar
Borde bli så när så många vill bo i samma kommun. Synd att man inte fortsätter att betala skatt i den kommun man är född. Få hade det nog sett lite bättre ut i alla fall. Men, att kommuner går back är väl i sig inget nytt eller ovanligt.
Citera
2019-05-13, 07:33
  #1065
Medlem
Stig-Britts avatar
SVT inbillar sig att en växande befolkning är en kostnad

Jag läste detta imorse och satte kaffet i halsen:

Citat:
106 SVT Text Måndag 13 maj 2019
INRIKES PUBLICERAD 13 MAJ

Kommuner och regioner går back

Var tredje region och var fjärde
svensk kommun gick med underskott
2018, enligt siffror från Sveriges
kommuner och landsting (SKL).

Så många kommuner har inte gått med
underskott sedan 2008, och nu kan det
bli fråga både om besparingar och höjd
skatt. Bland orsakerna finns vikande
konjunktur och växande befolkning.

Kostnaderna väntas öka de kommande
åren. 2022 kommer kommuner och
landsting att behöva 38 miljarder
kr mer än i dag om inget förändras, om
man behåller samma personaltäthet och
befolkningsförändringarna fortsätter.
Inrikes 101 Utrikes 104 Innehåll 700

Källa: https://www.svt.se/svttext/web/pages/106.html

Jag får inte riktigt ihop det här med vad vi fått höra hela tiden tidigare:

Citat:
Invandringen har gett en nettovinst som inte kan överskattas

Källa: https://www.svt.se/opinion/invandringen-har-gett-sverige-en-nettovinst-som-inte-kan-overskattas

Citat:
Arbetsförmedlingen: Sverige behöver stor invandring för att undvika arbetskraftsbrist

Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arbetsformedlingen-sverige-behover-stor-invandring-for-att-undvika-arbetskraftsbrist

Citat:
Flyktingar är en investering, inte en kostnad

Källa: https://arbetet.se/2015/11/10/flyktingar-ar-en-investering-inte-en-kostnad/

Hur ser ni andra på detta? Någon sjukt utbildad och smart ekonom kanske kan förklara för mig hur en växande befolkning kan vara en kostnad? Det skulle ju vara en vinst att ta hit fler människor?
Citera
2019-05-13, 07:40
  #1066
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Hur ser ni andra på detta? Någon sjukt utbildad och smart ekonom kanske kan förklara för mig hur en växande befolkning kan vara en kostnad? Det skulle ju vara en vinst att ta hit fler människor?
Det hade det varit om vi hade satt ribban högt och endast släppt in bra folk. Nu gjorde vi ju som bekant inte det utan sa att "alla ska med". Vi la ribban på marken så att t.o.m. det allra värsta packet skulle kunna kräla sig över den.
Citera
2019-05-13, 07:40
  #1067
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag läste detta imorse och satte kaffet i halsen:



Källa: https://www.svt.se/svttext/web/pages/106.html

Jag får inte riktigt ihop det här med vad vi fått höra hela tiden tidigare:



Källa: https://www.svt.se/opinion/invandringen-har-gett-sverige-en-nettovinst-som-inte-kan-overskattas



Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arbetsformedlingen-sverige-behover-stor-invandring-for-att-undvika-arbetskraftsbrist



Källa: https://arbetet.se/2015/11/10/flyktingar-ar-en-investering-inte-en-kostnad/

Hur ser ni andra på detta? Någon sjukt utbildad och smart ekonom kanske kan förklara för mig hur en växande befolkning kan vara en kostnad? Det skulle ju vara en vinst att ta hit fler människor?

SVT tillämpar principen av Double Speak och Double Think.
Citera
2019-05-13, 07:42
  #1068
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag läste detta imorse och satte kaffet i halsen:



Källa: https://www.svt.se/svttext/web/pages/106.html

Jag får inte riktigt ihop det här med vad vi fått höra hela tiden tidigare:



Källa: https://www.svt.se/opinion/invandringen-har-gett-sverige-en-nettovinst-som-inte-kan-overskattas



Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arbetsformedlingen-sverige-behover-stor-invandring-for-att-undvika-arbetskraftsbrist



Källa: https://arbetet.se/2015/11/10/flyktingar-ar-en-investering-inte-en-kostnad/

Hur ser ni andra på detta? Någon sjukt utbildad och smart ekonom kanske kan förklara för mig hur en växande befolkning kan vara en kostnad? Det skulle ju vara en vinst att ta hit fler människor?
Det var välan inget märkvärdigt? De citerar olika källor och har ingen egen åsikt. Det första är en rapport från SKL, det andra ett debattinlägg du valt bland andra, det tredje osv.
Tack Public service och bevare oss.
Sedan kanske du kan kritisera urvalet de gör och mängden av alternativa nyheter, men det är en annan fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in