Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-21, 13:54
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
Det allra största problemet med SE är väl ändå Lisbets vittnesmål. Att man inte kan vara hundraprocentigt säker på att det var CP hon såg är en sak.

Däremot bör man väl med mycket hög grad av säkerhet kunna utesluta att det var SE hon såg.

Det finns ju inga likheter alls mellan SE och CP.
Kanske väntade Petersson på att LP somna in.
Blir ju lättare när samtliga inblandade individer är döda.
Citera
2020-02-21, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
SE avfördes på ett tidigt stadium både som GM och som vittne. Sannolikt kom han ut från porten efter att mordet hade skett. Han stämplade ut 23:19 och samtalade därefter med väktarna om sin kommande semester ett par minuter.
Hans vittnesmål stämmer inte heller. Han påstår sig bara höra ett skott när han kommer ut på Sveavägen, vilket är logiskt eftersom han bara ser en skjuten person. Han påstår att han hjälper till att vända OP i framstupa sidoläge. Därefter har han frågat åt vilket håll GM försvann och om signalement. Det är efter detta han säger att han ser en siluett stå och se mot Sveavägen (LJ) på fel sida om barackerna. Enligt SE har det då gått 15-20 sekunder efter att han hört skotten.
Bara att konstatera att han var en knäppgök som sökte uppmärksamhet och genast avfördes från utredningen.
Om det i stället gått drygt 40 sekunder så står LJ på rätt sida av barackerna.
Det rimligaste är alltså att SE missbedömt sig på tiden. Det är han definitivt inte det enda vittnet som gjort.
Citera
2020-02-21, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
Det allra största problemet med SE är väl ändå Lisbets vittnesmål. Att man inte kan vara hundraprocentigt säker på att det var CP hon såg är en sak.

Däremot bör man väl med mycket hög grad av säkerhet kunna utesluta att det var SE hon såg.

Det finns ju inga likheter alls mellan SE och CP.

Det är ju egentligen inte ens säkert att hon fick någon bra bild av gärningsmannen överhuvudtaget. Hon kan likväl att sett vittnet A.B, när hon sedan vänder sig mot Olof Palme som fallit backar A.B undan och in i porten.

Därefter ser Lisbet en figur fly in på Tunnelgatan som hon tror är samma man som A.B (som nu backat undan från hennes synfält).

Så egentligen är det inte säkert Lisbet fick någon bra bild av gärningsmannen överhuvudtaget.
Citera
2020-02-21, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Du missförstår, MOPspanaren trodde inte att det fanns några nya tekniska bevis, när jag sa det till honom. Nu vet han att det är sant, eftersom KP bekräftar det.

källa: https://www.svd.se/palmeaklagaren-vi-borjade-fran-borjan

Okej, sorry. Kan du citera vad han säger angående tekniska bevis, har ingen lust betala för SvD just nu.
Citera
2020-02-21, 14:17
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Okej, sorry. Kan du citera vad han säger angående tekniska bevis, har ingen lust betala för SvD just nu.
Nej, han säger inte vad det tekniska beviset är. Det kommer att nämnas i åtalet mot GM.
Citera
2020-02-21, 14:19
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Om det i stället gått drygt 40 sekunder så står LJ på rätt sida av barackerna.
Det rimligaste är alltså att SE missbedömt sig på tiden. Det är han definitivt inte det enda vittnet som gjort.
Det är lätt hänt att missta sig på hur lång tid saker tar när det händer något traumatiskt, men hans vittnesmål stämmer helt enkelt inte. Och nu beskriver jag inte honom som GM utan vittne. Han var inte ens det.
Troligen är det han som hörs genom polisernas komradio då de anlänt och man hör någon säga att OP ska vändas framstupa sidoläge. Det är alltså då polisen kommit vilket är långt efter att GM försvunnit och LJ gett sig av efter honom.
Citera
2020-02-21, 14:23
Medlem
För att jag personligen ska acceptera måste Pu förklara Varför Holmer fick ansvaret och inte de bästa mordutredarna. Varför ingrep inte sossarnas man Holmer om Palme höll på att skjutas o holmer var på plats?Varför Holmer sorterat bort vittnen lite som han vill. Varför Palmehatare sköt Lisbet först, Varför uppgiftrna från vittnen att Lisbet o Olof gått o samtalat inte presenterats i medierna Varför man tvingade/hotade Lisbet att ljuga. Varför ingen i tråden som verkar va initierad bemöter mig o fryser mig ute med gammal beprövad taktik? Varför man saboterade utredningen med Pkk o la undan alla spår så de han kallna. Varför Holmer/säpo Alf K Vinge Frånstedt /must/cia verkar ha samarbetat o satt folk på alla positioner för att hägna in händelserna styra tidsförloppet. Varför medierna har hållt på att lyfta falska spår o sänka heta. Varför svt o media som vi betalar inte har följt upp Holmers lögner som har med mordet att göra. Varför Helin plötsligt var på Lac Varför Degerman plötsligt var i ambualansen Varför söderpiket plötsligt var på norrmalm varför östling o grundborg plötsligt hyrde lägenhet o reg företag som de sen aldrig använde. Varför Tell Piltz Avsan kunde ljuga att de inte var på sveavägen utan åtgärd Detta är bara en liten del med gemensam nämnare Holmer. Varför Ingvar carlsson höll kvar vid Holmer Varför inte välja de bästa utredarna Ingvar Varför Lidboms vän i Paris sa att Lidbom sagt att det bästa vore om detta inte kom ut. Varför Sven Anderssons granne på Rossö sagt att Palme var sjuk i en obotlig sjukdom o behövde hjälp o Rausing försökte hjälpa. Ingen halvmessyr om en liten konspiration köps om inte dessa frågor först besvaras Alla kort ska besvaras. Vill också ha svar på vad Säpo kom fram till vem som hotade Hage och vilket syfte? Varför Mårten Palme åkte hem strax efter mordet och hämta/gömma något? Varför ingen har gått till botten med att Holmer cruisade runt o inpsekterade sina mannar o besökte stationen för radiotrafik samt mötte en högre tjänstemann o sen kallt sa Palme skjuten o sen sa kom ihåg att du har tysnadsplikt. Varför ingen i familjen Palme tackat Hage för hennes försök att rädda liv? Varför vi aldrig hört något från Glans den andra som var med o gjorde livräddande insatser Holmers man eller hotad?
Nej jag tror inte på en mindre konspriation. Det kan ni aldrig sälja in
Jag vill också ha svar på hur 4 halvtidstjänster beskrivna både av fd palmeutredare och i svt satir som kaffesörplande kortspelare på PU kan komma fram till en lösning det inte 100-tals polsier anställda klarat på 34 år.
Är det så att ni suttit med svaret hela tiden detta ska analyseras i detalj. För det viktigaste är tron på rättstaten den är i nuvarande skick lägre än socialdemokraternas siffror.
Ska jag va ärlig så tror jag det är nya Nässenlika skarvare/hjälpare nu som plockat fram "bevisen" som krävs. Allt ni nu säger som kommentarer kan komma att granskas och ni kan ställas till svars.
Detta är alltså icensatt av underättelser det kan bara va 2 saker 1. Palme var sedd som landsförädare sant eller falskt men sköts ändå 2 Palme hade Aids och fördes bort i ett påhittat attentat Varför har det inte kommmit upp att Op o Lisbet ansökt om skilsmässa 2 ggr och skälen till dem kan få oss att förstå "mordet" bättre.
Senast redigerad av aktapirenelskling 2020-02-21 kl. 15:11.
Citera
2020-02-21, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
Det är lätt hänt att missta sig på hur lång tid saker tar när det händer något traumatiskt, men hans vittnesmål stämmer helt enkelt inte. Och nu beskriver jag inte honom som GM utan vittne. Han var inte ens det.
Troligen är det han som hörs genom polisernas komradio då de anlänt och man hör någon säga att OP ska vändas framstupa sidoläge. Det är alltså då polisen kommit vilket är långt efter att GM försvunnit och LJ gett sig av efter honom.
Jag håller med om att han inte ens var ett vittne.
Det borde ha tagit betydligt längre tid för honom att komma fram till mordplatsen än hans egen uppskattning av tiden anger.
Han kan ha hört skottet på ett avstånd av drygt 30 meter, sneddat in mot fönstret, kollat klockan som han säger, och sedan vidare mot mordplatsen.
Allt detta tar minst 30 sekunder.

Hans vittnesmål har många fel och brister, men om vi flyttar hans ankomst till mordplatsen till 30s plus så börjar mycket av det han berättar stämma ganska bra.
Ryggläget, den unga tjejen och den unga killen som redan var där, och framför allt LJ på rätt plats.
Citera
2020-02-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Finns lösningen på Palmes rock?

För 15 år sedan skrev bland annat expressen en artikel där journalisten påstod att Christer Petterssons DNA skulle jämföras med fynd på Palmes rock. Detta skulle alltså vara ett DNA-spår som mördaren lämnat då han lagt sin hand på Palmes axel innan mordet.

Här är ett 15 år gammalt inlägg på forumet som handlar om detta: (FB) Palmes mördare funnen igen.

Finns det säkrade DNA-spår från mördaren?

Kan isåfall mordet på Olof Palme lösas med hjälp av moderna släktdatabaser?

Citerar ett inlägg som jag skrev i denna tråd förra våren. Kan detta vara den nya tekniska bevisning som framkommit?

Kan DNA från Palmes rock ha säkrats och kopplats ihop med en misstänkt gärningsman?
Citera
2020-02-21, 14:38
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Med CA är det så att det var vapnet PU var intresserade av. Dag Andersson sa det till mig. O det kan jag inte bevisa såklart.

Var det svaret på min fråga? Varför ska polisen ha avskrivit CA?
Har de provat hans vapen?
Citera
2020-02-21, 14:42
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktapirenelskling
För att jag personligen ska acceptera måste Pu förklara Varför Holmer fick ansvaret och inte de bästa mordutredarna.

Holmer var narcissistiskt störd och ville stå i centrum. Dessutom var han politiskt tillsatt som länspolismästare utav Socialdemokraterna och kände Palme personligen, så han hade gott förtroende av partiet och Lisbet (fram tills dess att han läckte sina samtal med henne till pressen)
Citera
2020-02-21, 14:53
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag håller med om att han inte ens var ett vittne.
Det borde ha tagit betydligt längre tid för honom att komma fram till mordplatsen än hans egen uppskattning av tiden anger.
Han kan ha hört skottet på ett avstånd av drygt 30 meter, sneddat in mot fönstret, kollat klockan som han säger, och sedan vidare mot mordplatsen.
Allt detta tar minst 30 sekunder.

Hans vittnesmål har många fel och brister, men om vi flyttar hans ankomst till mordplatsen till 30s plus så börjar mycket av det han berättar stämma ganska bra.
Ryggläget, den unga tjejen och den unga killen som redan var där, och framför allt LJ på rätt plats.
Problemet är att han har ändrat sitt vittnesmål ett antal gånger. Det passar bättre och bättre, så att säga. Väktarna uppger att de pratade ett par minuter efter att han stämplat ut. Det blir för mycket tid för att han ska ha hunnit dit i tid.
SE ändrar även tiden för när han stämplat ut flera gånger och den blir allt senare. Det tolkar Filter som att han kan vara gärningsman. Jag gör en annan tolkning. SE var på plats senare än han anger och hör hur det pratas om signalement på gärningsmannen. Han hör att vissa pratar om en klädsel som är lik den han själv har och pratar om det med en polis. Han blir redan då vid mordplatsen rädd för att bli misstänkt som GM och det förklarar varför han senarelägger tiden då han stämplar ut. Dagen efter mordet ringer han personalansvarige, Roland Bergström, för att ta reda på den exakta tiden. Problemet blir förstås med en senare utstämpling kan han omöjligen ha sett det han påstår.
SE förhörs först den 10/3 och har då förmodligen läst om vittnet LJ. Han vet inte hur vittnet ser ut och uppger därför att han bara sett en siluett på fel sida barackerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in