2020-02-21, 14:10
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
"mår efter omständigheterna bra"
Fast börjar det inte bli ganska länge nu?

Hur vet du att det är "ganska länge"?
Ingen ny information har kommit ut, och kommer inte att komma.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Öka beredskapen gör man innan något har hänt. Just nu finns inte så många, det rör sig om dryga 170 testade. Men om det ökat till tusentals misstänkta fall framöver så har man tillsett detta nu.

Det vore smartare att stänga gränserna, då hade man inte behövt mer än ett labb, ifall att.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Den här killen skulle nog vilja ha sig ett ord med dig.
https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/coronavirus-patient-re-hospitalized-in-chinas-chengdu-after-testing-positive-again
Han får ta det med Tyskarna.
Citera
2020-02-21, 14:13
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, precis. Nu är inte det här ett influensavirus men immunförsvaret behandlar dem likadant så man får ungefär samma tidsspann med en för övrigt frisk patient.

Helt riktigt, corona är betydligt mera aggressivt.

Men vi får inte glömma att en normalår med influensa dödar 40.000 personer om året enligt
ecdc. Utan att det blir en mega tråd på flashback.
Citera
2020-02-21, 14:14
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Människor har inte samma beteendemönster som djur, och därför blir alla prognoser om exponentiell spridning bara teoretiska.

Det fungerar i en population med 500 000 grisar. Det fungerar inte i en population med 500 000 människor.
Så länge ingen vidtar försiktighetsåtgärder och är vaksam så fungerar nog 500000 människor precis som grisarna. Om grisarna fick veta att det gick en smitta och de kunde dra dit de ville skulle man inte behöva avliva alla. Hur det än är så är det i nuläget en 10 procents ökning om dagen och vi får väl se när den avtar. Tror inte det kommer att hända förrän i början på April när tillräckligt många fått upp ögonen för detta.
Citera
2020-02-21, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Man är dock redan sjuk i det skedet och har troligen varit det ett bra tag innan man kontaktade vården och blekv testad för viruset.

Blir det bättre om man skulle få vänta 5-10 dagar på ett svar? Den kinesiska kvinnan hade symptom två dagar innan hon fick svar.
Citera
2020-02-21, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

Men vi får inte glömma att en normalår med influensa dödar 40.000 personer om året enligt
Javisst är det så. Influensa kan vara väldigt allvarligt med följdsjukdomar och organpåverkan.

Det som gör folk oroliga av det här viruset är väl att det här har potential att bli en pandemi. Och visst det är inte att leka med.
Citera
2020-02-21, 14:17
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är nog snarare så att man i Kina experimenterat friskt med olika lkm. Man har använt korikostereoider vilket kan göra att man få problem med hjärtat. De komplikationerna är nog vad man tolkat som att man sjuknat om.

Det är vad jag tror.

Så kan det mycket väl vara.

För ett tag sedan var snacket om man behandlades med antivirala, bland annat någon HIV medicin och det gjorde hjärtat mer öppet för angrepp. Jag har ingen aning men jag sitter heller inte och sprider mina egna tankar som sanningar här likt en del andra skribenter.
Citera
2020-02-21, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det vore smartare att stänga gränserna, då hade man inte behövt mer än ett labb, ifall att.

Jaha hur länge då. SARS höll på 2002-2004. A
Citera
2020-02-21, 14:22
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jaha hur länge då. SARS höll på 2002-2004. A

Tills faran är över.

Men du kanske tycker det är bättre att vi släpper in invandrare och turister än räddar svenskars liv?

Äsch, det är ju bara några tusen svenskar som kommer dö ändå om vi har tur, bättre det än att sluta släppa in invandrare då eller?

Turistnäringen är ju viktig oxå.
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

Exakt. Detta är en influensa som dödar svaga undernärda gamla kineser och alltså inget vi i Europa behöver oroa oss för. När ska alla alarmister i tråden fatta detta? Denna flunsa är över i mars-april som vanligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Så kan det mycket väl vara.

För ett tag sedan var snacket om man behandlades med antivirala, bland annat någon HIV medicin och det gjorde hjärtat mer öppet för angrepp. Jag har ingen aning men jag sitter heller inte och sprider mina egna tankar som sanningar här likt en del andra skribenter.
Nej precis men jag har en känsla av att antiviralerna, exempelvis mediciner mot HIV, har någon direkt systempåverkan. Det har däremot kortikostereoider.

De är en grupp läkemedel som hämmar inflammationsprocesser men man har även sett att om man medicinerar med detta kan man få skador på vävnader, under en pågående infektion.

Jag ska se om jag hittar tillbaka till den där studien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in