2020-02-26, 14:19
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Italiens Karantän Läcker Som Ett SÅLL!!!

https://www.theage.com.au/world/euro...26-p544cp.html
Sidan finns inte!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Varför är ni alla så rädda? Om man är ung och frisk så behöver man inte oroa sig, man klarar sig.
Det är väl inte så många som är rädda, några stycken här. Folk åker ju till Thailand, Alperna och Italien som vanligt för att roa sig i sin dekandens. Ute i samhället är det mesta också som vanligt, bara en förkylning säger de flesta. Du behöver med andra ord inte oroa dig för att folk är rädda. Just nu och tidigare vill säga för blir det stor spridning så kommer en olycklig och stor oro, en del kallar det för panik men inte jag, panik är något plötsligt man får inom kanske tio minuter, här pratar vi om månader och det är omöjligt att upprätthålla en sån känsla så länge. Se Wuhan, det var ingen större panik där fast folk var ju naturligtvis oroliga. Kineser kanske är bättre och tuffare människor än svenskar, vem vet.

Jag är inte rädd, döden är helt naturligt för mig men dock onödig om man kan förhindra den ett tag. Jag tänker mest på gamla och sjuka som kommer att drabbas hårt av detta och det är väl dom som borde vara rädda. Dessa grupper är ju också orolig för den vanliga influensan även om den är mindre dödlig.

Men lev livet du om du inte bryr dig om dina gamla föräldrar, mor eller farföräldrar. Åk på din resa, gå på jobbet sjuk om du nu blir det och visa arbetgivaren hur duktig du är då du samtidigt smittar ner. Har du otur förlorar du jobbet eftersom ekonomin skadas efter ett stort utbrott och företag riskerar att gå omkull. Det är därför en del länder sätter människor, städer och byar i karantän trots den kostnaden.

Själv ser jag gärna en så långsam spridning av detta skit som möjligt så att sjukvård och företag hänger med, annars blir det jobbigt.

Folkhälsomyndigheten tror inte på en stor spridning i landet utan litar på att folk är snälla och omtänksamma och anmäler att dom är misstänkt sjuk i Covid-19 efter resa. Är alla det, visar det sig i den här tråden som exempel? Skulle du göra det och riskera hemkarantän i två veckor? Skulle du upprätthålla den med din slappa attityd till detta? Kanske svenskar är så fantastiska. Själv tror jag att det kommer att bli extrem spridning i åtminstone en stad innan myndigheterna inser slappheten och växlar upp. Vi kommer naturligvis att klara detta betydligt bättre än afrikanska länder men ändå, det kan bli en dyr onödig kostnad för samhälle och företag.

Som tur är är inte detta virus det faligaste vi hade kunnat bli drabbad av men man inser ju att preppers har en bra egen plan då samhället tänker mer på pengar än befolkningens hälsa. Så efter att ha sett denna slapphet ska jag också börja med det inför den riktig jobbiga pandemin som kommer att komma någon gång i framtiden. Ett bra uppvaknande men sov du vidare i din tro att världen är stark och oföränderlig. Det satsas otroligt mycket pengar på att bekämpa klimatförändringar och det visar sig nu att vi inte har beredskap för en pandemi mer än på papper och det är lite lustigt. Jag menar att klimatförändringar kan ju kanske döda några miljoner under de kanske 50 år det pågår medans en pandemi kan döda 500 miljoner på ett år. Greta och gänget är ute och cycklar i det blå.
Citera
Medlem
Flyg från Iran landar ikväll – stoppas inte
Citat:
"Sverige tänker inte stoppa planet från att landa som vanligt.

– Sådana åtgärder har inte visat sig effektiva, säger statsepidemiolog Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten, till SVT.

Enligt Tegnell kommer folk ändå resa in i landet via andra vägar som är svårare att kontrollera. Dessutom kan ett flygstopp skada länderna som inte får landa. En mer "lagom" åtgärd, säger Tegnell, är att informera passagerna om sjukdomen via stora affischer på olika språk, däribland persiska. Ingen ska kunna undgå informationen.

Någon hälsokontroll på flygplatsen kommer inte genomföras. Det är inte heller effektivt, anses det.

Samtidigt har Folkhälsomyndigheten idag uppdaterat sin riskbedömning och säger nu att risken är "hög" för att viruset kommer komma in i Sverige från utlandet."
Undrar om smittan är här nu.
Citera
Medlem
Varför ska man lita på Kina nu,när de alltid ifrågasätts annars?
Kanske mest önsketänkande att krisen är över i Kina, så ekonomin inte ska ta mer skada.
Citera
2020-02-26, 14:22
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Sidan finns inte!

https://www.theage.com.au/world/europe/italy-s-coronavirus-red-zone-springs-a-leak-20200226-p544cp.html

Den ska fungera.
Citera
2020-02-26, 14:22
Medlem
Trump ska hålla presskonferens om coronan enligt mitt flöde. Vet inte när.
Citera
2020-02-26, 14:23
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Fransmannen som dog inatt hade Covid-19 men dog av lungemboli. Frågan är om Covid-19 var orsaken eller om han hade andra underliggande sjukdomar som gjorde att han fick lungemboli? Någon som har kunskap om sånt här?
Som jag förstår, har coronaviruset sk ”taggar” som fästas vid alveoler i bronkerna. Alveolerna slutar transportera luft och fylls med blodet istället. Därför kollapsar folk och dör när de blir smittade av Covid-19.
Citera
2020-02-26, 14:23
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
På FHM presskonferens idag så framkom det att kapaciteten har utökats (mycket) sedan förra veckans "ögonblicksbild" men jag tror inte att den ökat med 500%.

FHM och regeringen vägrar prata i siffror och det är väldigt talande.

Sjukhuset som var med kort innan hade ”2 salar 4 rum +1 IVA”, jag förstod inte om det var totalt 4 eller 8 men oavsett så förstår man att det är alldeles för lite.

Det var till och med så att reportern frågade ”har ni bara det?”, ”vad gör ni om fler kommer” och svaret var delegera ut men där kommer också vara fullt.

Får vi ett utbrott som liknar det Italien har fått så är platserna fulla direkt och patienterna som kräver IVA kommer att dö.

Det borde redan förberedas en separat ”vinge” på varje sjukhus där man säkerhetsställer egen ventilation så man kan ta emot väldigt många patienter + man får vårda majoriteten i hemmet och inventera vem som behöver åka in.

Det som skrämmer mig är att Tegnell påstår att snittet behöver 3 dagar på sjukhus. Det stämmer absolut inte med den 2 veckorna Campbell pratar om. Regeringen bäddar för att en katastrof ska hända.
Citera
2020-02-26, 14:27
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Du kan inte mkt om epidemiologi , eller hur ?
Nej, precis som alla andra här i tråden.
Däremot vet jag att valet mellan att aldrig mer få träffa sina föräldrar och att undvika en gnutta ökad risk för smittspridning är enkelt för alla som bryr sig om sina föräldrar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lanadelmane
Flyg från Iran landar ikväll – stoppas inte

Undrar om smittan är här nu.

Det kan du nästan räkna med. Det är ju tydligen oklokt enligt Tegnell att lägga resurser på att kolla folk som landar på flygplatser. Han föredrar alltså att några kommer in i samhället med det. Och han RÄKNAR kyligt med att alla dessa infekterade beter sig exemplariskt, isolerar sig från allt och alla och ringer 1177 så att ambulans hämtar dem för test.

Det är så ofantligt många lösa faktorer som bidrar till en självklar spridning istället för att ta tag i saken INNAN en spridning är ett faktum. Fy fan vad Tegnell chansar med människors liv, allt för att inte orsaka tumult bland ett gäng gnällspikar som inte vill ge upp sin jävla resa eller ägna några timmar av sitt liv på att testas när de kommer hem.
Det är för fan ditt jobb att hålla oss säkra men du använder inga medel för att göra det.
Citera
Medlem
loisloiss avatar
Nyligen avslutade Försvarsmakten en sedan tidigare inte offentliggjord övning som initierats med anledning av utbrottet av coronavirus, COVID-19. Ett mobilt laboratorium, där analyser av viruset har genomförts, har varit i bruk sedan slutet av januari.
– Försvarsmakten måste ligga i framkant och förbereda för det oförutsedda, säger kommendörkapten Philip Bacchus, chef för CBRN-kompaniet vid Totalförsvarets skyddscentrum i Umeå.
Försvarsmaktens absoluta spjutspets vad gäller skydd mot biologiska vapen finns i Umeå vid Totalförsvarets Skyddscentrum, SkyddC.

– Inom centret finns såväl militär som civil expertis inom CBRN-området som omfattar hantering av hot av kemisk, biologisk, radioaktiv och nukleär natur, säger kommendörkapten Philip Bacchus.

I takt med att smittspridningen ökade såg Bacchus möjligheten att göra såväl personal som resurser vid Totalförsvarets Skyddscentrum användbara. Med kort varsel flyttades laboratorium och personal i slutet av januari från Umeå till Uppsala-trakten i syfte att snabbt utveckla metoder för att analysera prover tagna på misstänkta corona-patienter.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2020/02/forsvarsmakten-avslutar-corona-ovning/
Citera
2020-02-26, 14:28
Medlem
naturtvåls avatar
25 February 22:30 GMT — Trump requests emergency funding for coronavirus response

The White House on 24 February requested up to $2.5 billion to fund the US response to COVID-19.

Länk: https://www.nature.com/articles/d41586-020-00154-w
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in