2020-02-19, 13:19
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Kvinnan i Jönköping är inte utskriven. Då hade vi vetat. Alla andra länder rapporterar och de flesta av dom har också patientsekretess, men den är inte i fara så länge man inte pratar om identiteten. Men ja, det är märkligt att hon fortfarande inte är utskriven. Vi hade ingen ålder på henne?

20 år tror jag hon är. Hon kan ju vara symtomfri men testerna kanske fortfarande visar positivt.
Jag tror hon kommer att komma upp som frisk när testerna är negativa.
Citera
2020-02-19, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Måste lägga in ett lite komiskt beteende mitt i allt elände
Förvånar mig att han inte dör av syrebrist

https://twitter.com/Alyss423/status/1229972896371462144

Haha, kul med kommentaren bland twitterkommentarerna från NBC där de frågade om de fick lägga ut de på alla deras plattformar. Skaplig spridning.
Citera
2020-02-19, 13:21
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Att rapportera de som tillfrisknat till WHO, bryter inte mot någon sekretess. I sådana fall skulle det inte heller rapporteras in några nya fall.

Man måste rapportera in fall enligt smittskyddslagen och det gäller inte vid utskrivning.

Nu är hon det enda kända fallet vi har och tillsammans med olika omständigheter så förstår jag att man håller locket hårt åtskruvat.

När det gällde misstänkta i Skåne så hade vi redan grannar som visste vilka det var inom 2h i tråden. Nu är det knäpptyst om denna kvinnan.

Jag har viss kännedom om varför men ni kan också fundera på varför det är helt knäpptyst även ryktesvägen om en kvinna i 20års åldern.
Citera
2020-02-19, 13:23
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Det du försöker göra är att skapa en trådsanning, tills det kommer uppgifter på att hon tillfrisknat så är hon fortfarande sjuk. Fakta är att ingen vet, ingen vet om hon fått komplikationer och ligger för döden eller om hon faktiskt har tillfrisknat. Naturligtvis få vi hoppas på att hon är frisk men tills vi vet kan du inte göra dina egna sanningar.

P3 var i kontakt med sjukhuset i Jönköping som meddelade att dom inte lämnar ut uppgifter om hur det har gått för patienten med hänvisning till patientsekretessen.

Förmodligen är hon med andra ord redan ute.
Citera
2020-02-19, 13:23
Medlem
Citat:
Att rapportera de som tillfrisknat till WHO, bryter inte mot någon sekretess. I sådana fall skulle det inte heller rapporteras in några nya fall.

Varken WHO eller ECDC rapporterar tillfrisknande. Antal fall och avlidna rapporteras.
Citera
2020-02-19, 13:25
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
P3 var i kontakt med sjukhuset i Jönköping som meddelade att dom inte lämnar ut uppgifter om hur det har gått för patienten med hänvisning till patientsekretessen.

Förmodligen är hon med andra ord redan ute.
Förmodligen är hon stendöd och ingen vet hur man ska meddela folket.
Citera
2020-02-19, 13:27
Medlem
Citat:
Det du försöker göra är att skapa en trådsanning, tills det kommer uppgifter på att hon tillfrisknat så är hon fortfarande sjuk. Fakta är att ingen vet, ingen vet om hon fått komplikationer och ligger för döden eller om hon faktiskt har tillfrisknat. Naturligtvis få vi hoppas på att hon är frisk men tills vi vet kan du inte göra dina egna sanningar.

Sanningen är att du inte kan använda den infformationen för att säga något annat än att hon inte avlidit. Det andra utfallet är att hon är frisk, vilket är betydligt mer sannolikt efter 3,5 veckor.
Citera
2020-02-19, 13:27
Medlem
ImTheMans avatar
vet inte om den här nämnts här, global times tweetade om det häromdagen. en rapport om hur viruset kan orsaka cellförändringar i njurar och testiklar, något som kan påverka en del av de tillfrisknade.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.12.20022418v1.full.pdf

Är väl vär att notera att den bygger på rätt tidigt diagnoserade - en grupp där vi vet att dödligheten också varit extrema 15% . se sid 4 här
https://github.com/cmrivers/ncov/blob/master/COVID-19.pdf
Citera
2020-02-19, 13:28
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Haha, kul med kommentaren bland twitterkommentarerna från NBC där de frågade om de fick lägga ut de på alla deras plattformar. Skaplig spridning.

haha ja, läste lite fler av de tidigare kommentarerna, flera nyhetskanaler har bett om tillstånd att publicera hennes film
Citera
2020-02-19, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Måste lägga in ett lite komiskt beteende mitt i allt elände
Förvånar mig att han inte dör av syrebrist

https://twitter.com/Alyss423/status/1229972896371462144

Han kanske inte är rädd för viruset, han kanske redan är smittad
Alla som dragit täcket över huvudet nån gång vet att det blir varmt och fuktigt snabbt. Perfekt grogrund för eventuella virus som trots allt letar sig in under plasten.
Citera
2020-02-19, 13:29
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Förmodligen är hon stendöd och ingen vet hur man ska meddela folket.

Eftersom dödsfall ska rapporteras till WHO så har du, som alltid, fel.
Citera
2020-02-19, 13:29
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Som domedagsvirus är det dock slut redan. Du bör titta på den statistik som finns. Dödligheten obefintlig.
Undrar om man sade likadant efter första vågen av Spanska sjukan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in