Citat:
Ursprungligen postat av
Majoritetssvensk
Vad är stadigvarande sjukersättning?
Jag har varit sjukskriven innan och sedan inte haft kontakt på ett tag, under denna tiden hade jag svårt att få arbeten och behålla de arbeten jag fick. På grund av mina psykiska problem. Så nu ska jag ha möte med dom igen för att sjukskrivas. Och vad det är som gjort att jag börjat må dåligt igen.
Men jag är ju 24. Kan jag få det?
Stadigvarande sjukersättning innebär att den är permanent/fortlöpande, typ. Det kallas oftast för stadigvarande hos FK. Har man väl blivit beviljad sjukersättning, har man ju inte någon regelbunden kontakt med läkaren (på dennes initiativ) som regel, om inte någon form av behandling eller mixtrande med mediciner är aktuell. Det vanligaste är att den med sjukersättning träffar en läkare med ca tre års mellanrum för att bekräfta att inga förändringar är/blir aktuella.
Åldersgränsen är, som någon tidigare i tråden nämnt 30 år för sjukersättning (det kan snarare ses som ett riktmärke), men, i vissa fall kan "förtidspensionering" som sagt utfärdas ändå, speciellt om patienten har svårare/mer svårbehandlade diagnoser (kanske rent av är multisjuk), och om dennes utsikter till att bli "frisk" eller arbetsför i någon form är i det närmaste obefintligt.
Med din historik, ska du självfallet gå vidare med ditt önskemål om sjukersättning.