Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-21, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Sant men då skulle han väl sagt typ bara "inga kommentarer " på frågan om CP.
Precis. Känns väldigt långsökt att CP skulle vara aktuell utifrån att KP explicit sagt att det inte är han. En annan här i tråden tycker även att KP avfärdat SE vid en intervju, men då måste man läsa mellan raderna och det blir mer spekulativt. Intressant dock att Bo Åström i gårdagens efterlyst verkar vara inne på att kan röra sig om flera gärningsmän utifrån vad KP sagt i intervjuer. Men det är återigen att läsa mellan raderna.
Citera
2020-02-21, 09:16
Medlem
brianmolkos avatar
Är det fortfarande SE som gäller ?

Sa inte GW Persson att misstänkt skyldig kunde vara en som är väldigt intresserad av ett fall
och en del på skoj mera sa men det stämmer väl på dig GW (typ)
SE var väl och sprang runt med tidning osv dagarna efter och höll på?
Försökte hjälpa till

Så CP ska ha varit vid mordplatsen som vittne,? och fick skulden av LP om hon såg han där för han såg mest "ruskig"
ut, tunnelseende ansiktet hon minns ?

SE ser ju mer ut som en "töntig" gubbe
Citera
2020-02-21, 09:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebroare
Det är inte ansiktet som gör att man känner igen Pettersson utan rörelsemönstret. Alla vi som sett honom många gånger vet att man kunde identifiera honom på långt håll och även om man bara såg honom i ögonvrån. Han hade nån form av aura av obehag kring sig. Lägg därtill de två alibivittnena från pendeltåget och att samtliga vittnesmål från mordplatsen och grand som pekar ut honom är oändligt svaga eller helt tillintetgjorda

Om CP är rimlig som mördare allmänt kan diskuteras i tråden som handlar om honom.

Jeppsson ser mördaren springa förbi och försvinna uppför trappan under stressiga omständigheter i mörkret och han är rädd och har ingen som helst anledning att tro och försöka identifiera mördaren som någon han kan känna igen, speciellt inte på rörelsemönstret.

Att han bara måste känt igen CP - eller någon annnan heller för den delen - med de förutsättningarna är ett antagande helt utan grund. Det måste han inte, det finns stor sannolikhet att han inte gör den kopplingen.

Om det vore så säkert hade han ju genast sagt att, javisst, jag såg på rörelsemöstret att detta var min rotebrobekant Pettersson. Det gör han inte. Alltså kan man inte heller vända på det och säga att han hypotetiskt måste känt igen vederbörande om det var någon han visste vem det var. Vittnesmål kan inte användas på det sättet.
Citera
2020-02-21, 09:33
Medlem
mjohan84s avatar
Mårten palme säger det rätt bra
”Hade de väckt åtal så skulle de redan ha gripit en person”
Citera
2020-02-21, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Eftersom man talar om "den som är ansvarig för MOP" hoppas jag på att det är Sydafrikaspåret som är det som fäster. Det har legat i bakhuvudet på mig ändå sedan jag hörde det 1a gången.

Håller med. Sydafrika känns hett som anstiftare. Någon av Craig. W, A. White, eller nån annan från det gänget.

Samma gäng var ansvariga för att spränga upp ANC lokalerna på gamla Brogatan i Stockholm sept 1986.

Craig W var polis och bör rimligtvis haft kontakt med någon inom svensk säkerhetstjänst eller polis.

Visst hade svensks polisen en våning bakom biografen Grand där utländska poliser kunde inkvarteras när dom var på besök i Sverige?
I detta område finns även wt observationer.
Citera
2020-02-21, 09:58
Medlem
Är det nån som vet om de två f.d. Säpo-männen Jan-Henrik Barrling och Walter Kegö fått sin sekretess hävd så att de kunnat prata med Palmegruppen? Om så är fallet så tror jag faktiskt att det är det spåret som Palmegruppen jobbat vidare med, då dessa herrar påstods sitta på information om hur hela mordet, förberedelse m.m gått till.
Citera
2020-02-21, 10:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja som du vet har även jag ett öga åt det här hållet, trots att jag inte kan bevisa att dessa personer fanns på Sveavägen.

Men det är en del detaljer i Grandmannens signalement som får mig att koppla till EH. Töntig, bonnig, vildmarksjacka, asketisk, gammaldags, glasögonen ...Ja och lite till.

Sen ligger mordet på EH tidsmässigt intressant. Och så har vi Säpomannen.

Den sjukpensionerade skogshuggaren EH hade väl också ovanligt gott om pengar? Varför då?

Fråga - Hur hänger Järnvägsspåret ihop med Stegmordet? Förstår inte.

Jag har funderat på om den töntig grandmannen kan vara någon som klätt ut sig för att mörda Palme. Nån som dragit upp sina gamla jägarkläder från tidigt 70tal
Citera
2020-02-21, 10:19
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Är det nån som vet om de två f.d. Säpo-männen Jan-Henrik Barrling och Walter Kegö fått sin sekretess hävd så att de kunnat prata med Palmegruppen? Om så är fallet så tror jag faktiskt att det är det spåret som Palmegruppen jobbat vidare med, då dessa herrar påstods sitta på information om hur hela mordet, förberedelse m.m gått till.
Barrling och Kegö skedade ju Ebbe i PKK-sängen.
Ebbe var ju IB...
Citera
2020-02-21, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Kan det vara så att någonting kommit polisutredningen till dels i samband med Säpomannens död den 17 december?
Vem avser du?
Citera
2020-02-21, 10:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buish
Jag vet inte vad jag ska tro om SE. Är egentligen väldigt skeptisk.

Men hur ska man tolka det yppandeförbud som hans ex-fru sägs vara belagd med? För det är väl ganska bekräftat att hon har yppandeförbud? Är det vanligt med den här typen av beslut? Finns fler med yppandeförbud som rör andra spår?

Är detta en signal om att det faktiskt är SE man kommer att presentera som mördare? Eller skulle ett yppandeförbud t o m kunna gälla informationen att man tänkt använda hennes make som dimridå för att nå framgång i ett helt annat spår?

Med tanke på det galopp SE fått löpa i media de senaste två åren tolkar jag hennes yppandeförbud som att de meddelat henne att det inte är SE eller någon runt honom som är GM. För att ge henne sinnesro. Särskilt med tanke på att KP visste att hans uttalande denna vecka skulle ge spaltkilometrar skit om SE.

Det stora offret i medias rapportering är SE:s ex hustru och vapensamlarens dotter.
Citera
2020-02-21, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om CP är rimlig som mördare allmänt kan diskuteras i tråden som handlar om honom.

Jeppsson ser mördaren springa förbi och försvinna uppför trappan under stressiga omständigheter i mörkret och han är rädd och har ingen som helst anledning att tro och försöka identifiera mördaren som någon han kan känna igen, speciellt inte på rörelsemönstret.

Att han bara måste känt igen CP - eller någon annnan heller för den delen - med de förutsättningarna är ett antagande helt utan grund. Det måste han inte, det finns stor sannolikhet att han inte gör den kopplingen.

Om det vore så säkert hade han ju genast sagt att, javisst, jag såg på rörelsemöstret att detta var min rotebrobekant Pettersson. Det gör han inte. Alltså kan man inte heller vända på det och säga att han hypotetiskt måste känt igen vederbörande om det var någon han visste vem det var. Vittnesmål kan inte användas på det sättet.
Nej ensamt så är det inte ett vittnesmål som helt utesluter CP men det är ett starkare belägg för hans oskuld än t.ex. LPs utpekande av någon hon aldrig sett tidigare. Jämför med om LJ sett mördarens ansikte och två år senare sagt att det inte var CP han sett. Är det ett bra belägg för att det inte var CP? Om man tycker det (vilket jag gör) vill jag hävda att även en observation snett bakifrån är ett bra belägg för det.
Citera
2020-02-21, 10:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Det intressantaa med CA är att alla fakta vi har känns som en del i en indiciekedja att han är GM. Finns egentligen ingen känd fakta om honom som som antyder att han inte skulle va GM

Kan bero på att alla fakta kommer från personer som har honom som sin GM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in