2020-02-21, 10:14
Medlem
orgonits avatar
Hej! Jag har min Wallet i Electrum, men kan jag även ha samma wallet i någon Online tjänst?
Jag vill ha allt i samma wallet, men även vara säker på att jag inte kan förlora åtkomsten till wallet ifall något skulle hända med datorn etc.
Citera
2020-02-21, 10:17
Medlem
orgonits avatar
Tips på bra online Wallet - internationell

Jag vore tacksam för tips på några säkra och välskötta internationella wallet-tjänster.

Vet inte om dagarna då såna tjänster blir hackade, nedtagna av myndigheterna m.m. är över?

Men något ställe man kan lite på... !
Citera
2020-02-21, 10:19
Medlem
orgonits avatar
Bästa BTC appen?

Vore tacksam för tips på bra och säkra apps för att ha BTC tillgängligt i mobilen.
Citera
2020-02-21, 10:30
Medlem
Svintomans avatar
Jaxx eller Mycelium
Citera
2020-02-21, 10:53
Medlem
Diablo1118s avatar
Ts behöver inte starta en massa olika trådar utan en får räcka. Trådar sammanfogade!/ Moderator
Citera
2020-02-21, 11:26
Medlem
orgonits avatar
Det är tre helt olika frågeställningar och eventuell fortsättning i tråden kommer bli fullständigt kaotisk om någon överhuvudtaget svarar. Varför skulle det vara ett problem att starta tre trådar för tre helt skilda frågeställningar?

Nu har vi fel frågor under fel rubrik.

Jag får väl ställa frågan någon annanstans, för efter den här hårdhänta behandlingen är tråden död.

Svårt nog att få vettiga svar ang. Bitcoin till att börja med! Ingen kommer svara på en helt osammanhängande tråd.
Citera
2020-02-21, 12:06
Medlem
AAAfffCCCaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orgonit
Hej! Jag har min Wallet i Electrum, men kan jag även ha samma wallet i någon Online tjänst?
Jag vill ha allt i samma wallet, men även vara säker på att jag inte kan förlora åtkomsten till wallet ifall något skulle hända med datorn etc.
Du bör snarare skriva ner din återställningskod med återställningsord på ett papper och förvara någonstans. Det går inte att lita på någon onlinetjänst alls. Vissa har lagt ner, andra har blivit 'hackade', med följd att alla coins försvann. Gör kopior på krypterade USB-minnen och skriv ner på papper så har du backup så det räcker. Förvara gärna ett papper hos anhörig som inte ens vet vad kryptovaluta är eller på annan plats än ditt hem ifall det börjar brinna.

Det är aldrig säkert att ha dina coins i en wallet du inte har full kontroll över.
Citera
2020-02-21, 19:22
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AAAfffCCCaaa
Du bör snarare skriva ner din återställningskod med återställningsord på ett papper och förvara någonstans. Det går inte att lita på någon onlinetjänst alls. Vissa har lagt ner, andra har blivit 'hackade', med följd att alla coins försvann. Gör kopior på krypterade USB-minnen och skriv ner på papper så har du backup så det räcker. Förvara gärna ett papper hos anhörig som inte ens vet vad kryptovaluta är eller på annan plats än ditt hem ifall det börjar brinna.

Det är aldrig säkert att ha dina coins i en wallet du inte har full kontroll över.
Tackar för tipset! Nu har jag backat upp Electrum Walleten på ett finurligt sätt --- alltså seed orden. Måste man vara i Electrum just, för att återställa den med dessa ord, eller funkar det var som helst?

Jag är precis som du - väldig nojjig ang. säkerhet på det mesta. Jobbar man inom IT på en någolunda nivå så vet man allt för mycket om allt djävulstyg som kan göras med folks privata data, websidor, databaser och nästan allt annat. Så jag tog din kommentar som en påminnelse om min ursprungliga åsikt. Jag gör så här i stället. Jag fixar en wallet på mobilen med bara lite BTC på, och så har jag mina riktiga besparingar i BTC på Electrum och med Seed orden i tryggt förvar.
Citera
2020-04-19, 09:46
Medlem
Håller på med ny wallet på electrum men får detta meddelande, som inte finns med i guiden hur man installerar.
Någon som vet om man ska ha segwit eller legacy?
Kommer använda wallet för överföring av btc..

The type of addresses used by your wallet will depend on your seed. Segwit wallets use bech32 addresses, defined in BIP173. Please note that websites and other wallets may not support these addresses yet. Thus, you might want to keep using a non-segwit wallet in order to be able to receive bitcoins during the transition period.
Citera
2020-04-19, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AAAfffCCCaaa

vad händer om internet slutar fungera, elen slutar fungera eller om den bärbara datorn som har coinsen går sönder eller att hårddisken havererar?
Citera
2020-04-19, 10:56
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franskaludretkajsa
vad händer om internet slutar fungera, elen slutar fungera eller om den bärbara datorn som har coinsen går sönder eller att hårddisken havererar?
Då har man fortfarande kvar återställningsnyckeln till plånboken nedskriven på ett papper. Även kallad BIP39 Seed phrase. Man är alltid tvingad att skriva ner och bekräfta att man skrivit ner denna på papper när man installerar en ny plånbok som Electrum.
Citera
2020-04-19, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Då har man fortfarande kvar återställningsnyckeln till plånboken nedskriven på ett papper. Även kallad BIP39 Seed phrase. Man är alltid tvingad att skriva ner och bekräfta att man skrivit ner denna på papper när man installerar en ny plånbok som Electrum.

kan du använda denna kod när elen brakar ihop eller när internet pluggas ur?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in