Citat:
”Da vi kørte hjem i varevognen, sagde han, at vi skulle køre ind til siden og have sex på bagsædet. Det var mig, der kørte bilen, så jeg satte farten op. Jeg tror, vi kørte 110 kilometer i timen. Da vi kom tilbage til værkstedet, prøvede han at røre mig mellem benene.”Madsen stötte ju inte bara på henne, han försökte tvinga henne att köra in till vägkanten så att de kunde ha sex i minibussen, och han körde in fingrarna mellan hennes ben när de kom tillbaka till RML. Detta är MINST att betrakta som sexuellt ofredande och hade kunnat polisanmälas, ja. Eller så kunde hon ha gjort som den manlige praktikanten, som kände sig hotad av Madsen i samband med bråket om förvaringen av gastuber: berättat det för både Jobbcentret (arbetsförmedlingen) och socialtjänsten. Så hade de kunnat stoppa remitteringen av praktikanter dit. (Företaget som Anja berättade för, var ju bara ett av flera som ordnade praktikplatser på RML.) Och kanske polisanmäla, som myndigheter.
Jo, men man kan inte jämföra koncentrationslägerupplevelser med, att som vuxen förlora en likaså vuxen syster, då denna dör i barnsäng. Det har många människor varit med om under historiens gång.
Nej, jag har inget emot Anja. Varför skulle jag ha det? Det ska bli intressant att se henne i filmen - jag hade som sagt trott att hon var en ung flicka, men det är hon ju inte. Hon hade för övrigt inget annat val än att vittna. Om hon skulle ha fått lov att vittna i ett annat rum, över videolänk - vet jag inte. Men det verkar som att danskarna vill ha sina rättegångar "above board" s.a.s.. Att den åtalade ska kunna se vittnena i ögonen på nära håll. Det kan göra det svårare för vittnet att ljuga (men i vissa fall kanske också att tala sanning...).
Jo, men man kan inte jämföra koncentrationslägerupplevelser med, att som vuxen förlora en likaså vuxen syster, då denna dör i barnsäng. Det har många människor varit med om under historiens gång.
Nej, jag har inget emot Anja. Varför skulle jag ha det? Det ska bli intressant att se henne i filmen - jag hade som sagt trott att hon var en ung flicka, men det är hon ju inte. Hon hade för övrigt inget annat val än att vittna. Om hon skulle ha fått lov att vittna i ett annat rum, över videolänk - vet jag inte. Men det verkar som att danskarna vill ha sina rättegångar "above board" s.a.s.. Att den åtalade ska kunna se vittnena i ögonen på nära håll. Det kan göra det svårare för vittnet att ljuga (men i vissa fall kanske också att tala sanning...).
Var någonstans läste du "tvinga" och var någon stans läste du "körde in fingrarna" ?
Tydligen tyckte varken praktikföretaget eller hennes psykolog att det var något att polisanmäla.
Hade de stöttat Anja och låtit henne avsluta sin praktik hos Madsen hade hon kanske vågat anmäla honom till socialtjänsten. Men nu var hon ju tvungen att arbeta kvar och ha fortsatt kontakt med honom om än hemifrån.
Enligt dig var det ju lätt att fixa läkarintyg för Madsens fru. Nog skulle väl en skör, bräcklig psykiskt instabil Anja kunnat bli sjukskriven och få läkarintyg för att slippa vittna. Jag tror att du underskattar Anjas mod och civilkurage.
Om du själv vittnat någon gång så vet du hur utsatt man känner sig. Alla blickar som är fästa på en. Samtidigt som man ska fokusera på Åklagarens frågor och svara högt och tydligt. Vara skärpt och finna de rätta orden. Och värst av allt man ska göra det inför den åtalade.
Är alla människor lika dant funtade? Har du hört talas om "maskrosbarn" ? Barn som gått igenom förfärliga trauman men som till allas förvåning tagit sig igenom det. Du kan väl inte vara så trångsynt så att du på fullt allvar bestämmer vad som är måttligt lidande för en person. Eftersom du jobbat inom sjukvården vad du påstår. Tom studerat vid läkarutbildning.
Det här med att du förminskar och finner brister hos alla runt Madsen beror nog på att du ser dem som ett hot mot Madsens 1./ekonomi och egendom (skadestånden till brottsoffer, beslaget av Nautilus m.m ), 2./ frihet ( vittnen, experter, sniffhundar och resurser dvs "slöseri med skattebetalarnas pengar" ), 3./ framtid.......?
Om du är realistisk så inser du nog att även om Madsen kom ut om säg 12 år så har han ingen framtid. I praktiken ska han ju vara förlåten då. Men när man bedragit, lurat och svikit alla sina vänner och kollegor som trott på en och hela samhället, hur ska man då någonsin kunna återfå förtroendet? Det kommer att bli ett moment 22 för Madsen.
Såvida du inte ställer upp och tar alla riskerna med att bli bulvan/mentor för paret Madsen/Curpen.
Och skriver på hyreskontrakt och tar banklån i ditt namn mm.
Senast redigerad av ottoplommon 2020-02-20 kl. 17:52.
Senast redigerad av ottoplommon 2020-02-20 kl. 17:52.