2020-02-21, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funke-swe
Att telefonen skulle "gå sönder" mellan köpetillfället och uppvisningen av biljett måste vara så ovanligt att man nästan kan bortse ifrån det scenariot.
Att batteriet tar slut borde vilken sinnessvag idiot som helst kunna räkna ut så det borde inte ses som en rimlig ursäkt. 150 kr och en resa till ett Västtrafikkontor låter som ett fullständigt rimligt straff.

Tror inte det går att köpa biljett mer än en halvtimme före avresa. Har man planerat så dåligt att man inte har uppladdad telefon, så kanske man inte ska gå ut över huvud taget.
Själv har jag alltid en fulladdad Powerbank i innerfickan. Om det skulle behövas.
Citera
2020-02-21, 08:39
Medlem
Givetvis är det så att 99.9% av alla som ”råkar ut” för dessa problem med mobilen är i grunden krångliga människor. Offerkoftor där alla problem alltid beror på externa händelser bortom ens kontroll. Aldrig värt att ta diskussionen för sådana människor är experter på att undvika eget ansvar medan de fumlar genom livet från ena problemet till det nästa.
Citera
2020-02-21, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Att riva upp himmel och jord för 150 kr är obegripligt.
Intressant. Varför håller inte Västtrafik med dig?
Citera
2020-02-21, 09:05
Medlem
GeleZachas avatar
Jag plankar alltid, men huruvida de har rätt att ta ut tilläggsavgift i det läget är en komplicerad fråga. Lagen säger dels att du alltid ska kunna visa upp en giltig biljett, annars har de rätt att ta ut tilläggsavgift, men säger samtidigt att tilläggsavgift inte får tas ut om det föreligger särskilda skäl. Att mobilen är död kan ju tänkas vara ett sådant skäl, dock tror jag att det man ska göra då är att ta emot tilläggsavgiften och sedan överklaga till Västtrafik. Något som däremot låter väldigt konstigt är att de tar ut 150 kr trots att man har kunnat bevisa att man rest med biljett, och det undrar jag om verkligen är lagligt
Citera
2020-02-21, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Intressant. Varför håller inte Västtrafik med dig?

Därför att de får en massa kostnader, långt större än 150 kr, när folk slarvar / fuskar.
Citera
2020-02-21, 09:18
Medlem
Det står i villkoren när man laddar ned och godkänner appen ToGo - slut.
Citera
2020-02-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Skulle batteriet i min telefon ta slut vid en biljettkontroll ser jag det som självklart att slippa tilläggsavgift om jag senare kan visa att jag defacto hade giltig biljett vid tillfället.

Jämför med Hemköp som kör med elektroniska kvitton. Ska jag bli tagen för snatteri för att jag glömt telefonen hemma eller ska man kunna lösa "problemet" ändå?

Självklart ska "problemet" lösas utan idiotiska avgifter för kunden.

Men om kunden nu är en idiot så är det väl ganska passande med idiotiska avgifter?

Hur i helvete kan det ens vara en fråga om man ska behöva visa upp en giltig biljett när man åker kollektivt, det är väl hur självklart som helst?
Det är helt fascinerande att vissa kräver att samhället ska idiotanpassas så långt det bara går. Alla ska ha alla rättigheter som finns men inte en enda skyldighet. *suck*
Citera
2020-02-21, 10:35
Medlem
Har du köpt biljett och din telefon dör kan du helt enkelt ange ditt personnummer så kan dom därefter kolla upp om du har köpt en biljett eller ej.
Problem solved, kram.
Citera
2020-02-21, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
När man åker buss ska man såklart klara av att visa sin biljett, det är inget superkrav direkt. Men kontrolanterna borde kunna ha med sig en powerbank och laddsladdar till iphone, microusb och den där som en del samsung har. Tre sladdar täcker upp de flesta telefoner. Skulle nån skylla på urladdad telefon är det bara att ta denne åt sidan och ladda dennes telefon så man kan kolla om det finns en biljett. Ingen ska kunna komma undan med detta.

En annan lösning på detta kan ju vara att koppla biljetten till sitt personnummer när man köper den. Då skulle man kunna visa upp sitt personnummer ås kontrollanten skulle kunna kontrollera den vägen.

Annars tycker jag ett enkelt krav är att faktiskt helt enkelt kräva att giltig biljett ska kunna visas upp vid kontroll. Som resenär är det ju bara att följa reglerna eller låta bli att åka.

Vad gäller turister så kan man dock vara lite snällare vid tillfällen där man kan misstänka genuina misstag. Jag har själv åkt utomlands och det är inte alltid uppenbart exakt vilken biljett man ska köpa.

På Västtrafiks tåg har de vanligen sladdar för att ladda mobiler så. På många bussar finns däremot inga uttag för att ladda mobiler.
Citera
2020-02-21, 10:47
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
På Västtrafiks tåg har de vanligen sladdar för att ladda mobiler så. På många bussar finns däremot inga uttag för att ladda mobiler.
Så är det men många har antagligen inte laddare med sig. Inte västtrafiks problem förvisso men ändå.
Citera
2020-02-21, 10:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Har man köpt biljett via mobilen så finns transaktionen lagrad i Västtrafiks datasystem så det bör gå att kolla upp ifall personen köpt biljett även om telefonen är trasig/urladdad.
Citera
2020-02-21, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har man köpt biljett via mobilen så finns transaktionen lagrad i Västtrafiks datasystem så det bör gå att kolla upp ifall personen köpt biljett även om telefonen är trasig/urladdad.

Jo, det är förstås helt absurt att de kräver någon på avgift för något som finns i deras system. Bara påpekade att på tågen går det också att ladda mobilen för det mesta, som han föreslog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in