2020-02-21, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Om telefonen plötsligt lägger av under resans gång är det ju utom din kontroll, inte sant? Din liknelse med bion är riktigt dålig. Du har inte gått in i salongen ännu i ditt exempel. En bättre liknelse hade varit om din e- biobiljett inte går att uppvisa pga din söndriga lur när du redan är i salongen.

Utom min kontroll är det men det är fortfarande mitt ansvar att se till att ha en lur som inte går sönder.
Men som sagt. Att en telefon spontant går sönder utan yttre påverkan måste vara så extremt ovanligt att man får stå ut med 150 kr i tilläggsavgift den gången det händer. Hellre det än att varenda slödder åker runt med en trasig mobil för att på så sätt kunna snylta på andra resenärer.
Citera
2020-02-21, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbotten77
Du köper en biljett via deras app. Det blir biljettkontroll och skärmen på mobilen slutar att fungera/det finns ingen täckning/batteriet är slut etc, så du kan inte visa att du har en giltig biljett. Då får du en tilläggsavgift på 1500 kr som man sänker till 150 kr om du inom 7 dagar visar upp din giltiga biljett på deras kontor.

Hur kan detta ens vara lagligt? Du hade ju en giltig biljett hela tiden? Då ska man inte behöva betala en endaste krona.

Kan detta verkligen vara lagligt? En teknisk pryl kan gå sönder precis när som helst så hur kan man vara ansvarig för det?

Ringde till deras kundtjänst men det vara bara invandrare som svarade som knappt kunde prata svenska.

Alltså jag ser det som två tre olika scenarion. Erbjuds du deras gratis Wifi när du köpt biljetten så ska de dö om de vill ha 1500 utan att ha samma täckning över hela transporten? Om ditt batteri dör har du prioriterat fel och borde få betala 1500. Går den sönder låter 150 rätt ok fast fräckt att behöva laga den på 7 dagar va?
Citera
2020-02-21, 07:13
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Om telefonen plötsligt lägger av under resans gång är det ju utom din kontroll, inte sant? Din liknelse med bion är riktigt dålig. Du har inte gått in i salongen ännu i ditt exempel. En bättre liknelse hade varit om din e- biobiljett inte går att uppvisa pga din söndriga lur när du redan är i salongen.

Det är väl inget bra exempel för då har du ju redan visat biljetten och kommit in.
Citera
2020-02-21, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
En annan lösning på detta kan ju vara att koppla biljetten till sitt personnummer när man köper den. Då skulle man kunna visa upp sitt personnummer ås kontrollanten skulle kunna kontrollera den vägen.

Den är ju redan kopplad till ditt telefonnummer. Borde vara lätt för kontrollanterna att kolla det. Dåligt att systemet de har inte har en sån funktion.

Kan då två åka på samma biljett? Kanske, men det är väldigt lätt att lägga till en funktion så att ett telnummer kan noteras som ”nyss kollat” eller liknande.

Jag har inga som helst problem med att plankare sätts fast. Men ”hederligt folk” ska ha så bra service det bara går. Det gör att systemet blir mer trovärdigt.
Citera
2020-02-21, 07:15
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Det är väl inget bra exempel för då har du ju redan visat biljetten och kommit in.

Likaså med biljett i appen eller hur? Exempelvis SL måste du scanna QR koden när du går på. Du går på toaletten på bion, du vill gå in salongen igen men de ber dig visa biljett? Att det skulle bli kontroll i båda fallen sker typ aldrig. Aldrig varit med om en kontroll under mina år jag åkt kollektivtrafik.
Citera
2020-02-21, 07:17
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funke-swe
Utom min kontroll är det men det är fortfarande mitt ansvar att se till att ha en lur som inte går sönder.
Men som sagt. Att en telefon spontant går sönder utan yttre påverkan måste vara så extremt ovanligt att man får stå ut med 150 kr i tilläggsavgift den gången det händer. Hellre det än att varenda slödder åker runt med en trasig mobil för att på så sätt kunna snylta på andra resenärer.

Dom någon annan skrev på föregående sida:

2 § Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet.

"Annan omständighet". Det är en tolkningsfråga. Vad för omständigheter infaller som godtyckliga inom den beskrivningen?
Citera
2020-02-21, 07:29
Medlem
Står ju på deras hemsida. Tar batterierna slut alternativt mobilen går sönder kan du inte visa biljetten och då är färdbeviset ogiltigt. Är detta oacceptabelt för dig och du vill slippa behöva tänka på det: använd fysiskt plastkort så kommer det inte vara några problem. Det är samma med studentbiljetten. Kan du inte uppvisa studentkort får man också en tilläggsavgift på över 1000kr som sänks till 150 om man kan uppvisa det dagen efter på kontoret. Även där spelar det ingen roll att de kan se att du verkligen är student i efterhand.
Citera
2020-02-21, 07:37
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Skulle batteriet i min telefon ta slut vid en biljettkontroll ser jag det som självklart att slippa tilläggsavgift om jag senare kan visa att jag defacto hade giltig biljett vid tillfället.

Jämför med Hemköp som kör med elektroniska kvitton. Ska jag bli tagen för snatteri för att jag glömt telefonen hemma eller ska man kunna lösa "problemet" ändå?

Självklart ska "problemet" lösas utan idiotiska avgifter för kunden.
Citera
2020-02-21, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Skulle batteriet i min telefon ta slut vid en biljettkontroll ser jag det som självklart att slippa tilläggsavgift om jag senare kan visa att jag defacto hade giltig biljett vid tillfället.

Jämför med Hemköp som kör med elektroniska kvitton. Ska jag bli tagen för snatteri för att jag glömt telefonen hemma eller ska man kunna lösa "problemet" ändå?

Självklart ska "problemet" lösas utan idiotiska avgifter för kunden.

Att riva upp himmel och jord för 150 kr är obegripligt.
Citera
2020-02-21, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Om ditt bankkort går sönder innan du ska betala för varan i butik kan du då gå ut med varan utan att betala?

Du kanske skall jämföra det med att kvittoskrivaren går sönder och inte skriver ut kvitto åt dig efter du har betalt? I fallet som beskrivs har ju resenären faktiskt betalat för sin resa, fått biljett, äger biljett, men på grund av tekniska problem kan han inte uppvisa den.
Citera
2020-02-21, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej det är inte lagligt.
2 § Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet.

Att mobilen skulle gå sönder eller att batteriet tar slut måste rimligen av varje resonlig människa utgöra en ursäktlig omständighet till att inte kunna visa upp biljetten.

Således finns inget lagstöd för någon avgift(varken fullt pris eller nedsatt) förutsatt att man inom skälig tid kan visa att man faktiskt hade biljett vid tillfället och skälet till att man inte kunde uppvisa biljett med hänsyn till omständigheterna får anses som ursäktligt.

Kan man dock inte bevisa att man hade biljett så finns lagstöd för tilläggsavgift i Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik.

I din situation skall du alltså hänvisa till Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik 2§ som uttryckligen förbjuder tilläggsavgift i den typen av situationer som du beskriver.

Jag är tveksam om slut på batteri är en godtagbar ursäkt. Det rör sig ju om en omständighet som resenären i högsta grad rår över, det är ju som att ursäkta sig med att man var sen till stationen och inte hann köpa biljett.

Dessutom har jag hört att domstolen har en förkärlek att tolka exemplifiering som uttömmande uppräkning. Dvs det står "Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet", men domstolen tolkar det som "Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden".
Senast redigerad av prostetnic 2020-02-21 kl. 09:00.
Citera
2020-02-21, 08:34
Medlem
Marcens avatar
Hur får man ”boten”? De måste rimligtvis se ID-handlingar för att kunna skriva någon sådan, det är väl bara inte visa något, eller har de rätt att bruka något slags våld? Brotta ner vederbörande och invänta polis?

Åker sällan kollektivt så har verkligen ingen aning. Utspelar sig detta ofta på buss och tåg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in