Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-19, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderhunden
Min bedömning är att om du söker dig kunskap på csn.se så kommer du finna svar på de frågor du ställer.
Jag tror dock inte (och detta är min personliga åsikt) att csn gör skillnad på var du bor i förhållande till studieorten, utan de grundar sitt lånmedgivandet utifrån de skäl som du anger föreligger till att du behöver utökat lån.
För egen del så har jag arbetat åren innan, sedan räknat på vad boende på studieorten under 5 dagar kostar, resan till och från mitt hem, även resor på platsen och utgått ifrån ungefärliga priser. Bara för att man hittar en biljett för 500kr till studieorten en gång innebär inte det att det alltid kommer att finnas en biljett för 500kr, varför jag kontrollerat olika resealternativ och själv bedömt vad en genomsnittlig resa kan komma att gå på. Sedan har jag redovisat detta för csn som gjort bedömningen att den summan som jag redovisat ovan är vad jag får.

Okej.

Vet du hur det funkar med distansutbildningen när man bor så nära Malmö?

Måste man vara tillgänglig under dagtid eller är det som andra distansutbildningar, att man kan göra det vilken tid som helst på dygnet, så länge man håller deadline och kör med inspelade webmöten eller vad de kallar det?
Citera
2020-02-19, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Okej.

Vet du hur det funkar med distansutbildningen när man bor så nära Malmö?

Måste man vara tillgänglig under dagtid eller är det som andra distansutbildningar, att man kan göra det vilken tid som helst på dygnet, så länge man håller deadline och kör med inspelade webmöten eller vad de kallar det?

Jag kan inte svara för hur det kommer gå till vid det tillfälle då du eventuellt skulle påbörja dina studier vid efterfrågat lärosäte. Det jag kan svara på är att det för min egen del har fungerat bra att göra på det sättet som du beskriver.
Men jag tycker du ska söka, klara testerna, komma in, börja plugga, ge det en månad och ta ett beslut om och vad som funkar och inte efter det =)!
Citera
2020-02-19, 19:47
Medlem
Citat:
Jag kan inte svara för hur det kommer gå till vid det tillfälle då du eventuellt skulle påbörja dina studier vid efterfrågat lärosäte. Det jag kan svara på är att det för min egen del har fungerat bra att göra på det sättet som du beskriver.
Men jag tycker du ska söka, klara testerna, komma in, börja plugga, ge det en månad och ta ett beslut om och vad som funkar och inte efter det =)!
Okej.

Ja, får göra det, men det blir om 1-3 år isåfall eftersom jag just nu precis fått nytt jobb och måste spara ihop en buffert osv, SÅVIDA det inte skulle gå att läsa det på distans jämsides med vanligt heltidsjobb.
Citera
2020-02-19, 20:19
Medlem
Citat:
Okej.

Ja, får göra det, men det blir om 1-3 år isåfall eftersom jag just nu precis fått nytt jobb och måste spara ihop en buffert osv, SÅVIDA det inte skulle gå att läsa det på distans jämsides med vanligt heltidsjobb.

Hade jag varit i den situationen som du beskriver hade jag börjat söka redan nu, kommer du in kan du alltid begära studieuppehåll!
Citera
2020-02-19, 22:44
Medlem
Citat:
Hade jag varit i den situationen som du beskriver hade jag börjat söka redan nu, kommer du in kan du alltid begära studieuppehåll!
Jo men har precis fått ett nytt jobb så jag vill jobba med det 1-2 år först, sen man ju testa.
Citera
2020-02-20, 07:57
Medlem
Citat:
Jo men har precis fått ett nytt jobb så jag vill jobba med det 1-2 år först, sen man ju testa.

Låter som att du har en plan Låt inte ett jobb som ger dig lite mer extra pengar för stunden hindra dig från att jaga drömmen bara!=)
Citera
2020-02-20, 08:11
Medlem
Citat:
Låter som att du har en plan Låt inte ett jobb som ger dig lite mer extra pengar för stunden hindra dig från att jaga drömmen bara!=)
Japp, så bra plan det går just nu. Nejdå. Det är ett heltidsjobb så det behövs just nu för att få ekonomin på rätt köl. Sen vid tillfälle så ger jag mig på polisutbildningen.

Måste dessutom komma i form först.
Citera
2020-02-20, 19:08
Medlem
kan man komplettera simtestet i efterhand efter själva provdagarna om man ej har intyget fixat innan dess?
Citera
2020-02-20, 21:19
Medlem
Hej på alla.
Gjorde prövningen igår och rök på uniq vilken kändes otroligt surt. Men drömmen rök inte, så jag undrar till er alla som kanske har failat på uniq men vid senare tillfälle kommit in. Vad har ni tränat på för att klara det?
Citera
2020-02-21, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzcola86
kan man komplettera simtestet i efterhand efter själva provdagarna om man ej har intyget fixat innan dess?

Det första dom frågar efter i receptionen till rek. Myndigheten är simintyget innan dom ens frågar efter ditt leg 😅
Så hoppas jag kunde svara på frågan 😁
Citera
2020-02-21, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David0933
Hej på alla.
Gjorde prövningen igår och rök på uniq vilken kändes otroligt surt. Men drömmen rök inte, så jag undrar till er alla som kanske har failat på uniq men vid senare tillfälle kommit in. Vad har ni tränat på för att klara det?

Tjena!
Jag gjorde också prövningen igår och misslyckades på neo-pir testet, ett bevis på att testerna verkligen inte är optimala är att i höstas gjorde jag alla tester men misslyckades på psykologen.
Eftersom spärrtiderna ändrades 2020 så fick jag göra om alla testerna och fick en 6:a på uniq och failade på neo-pir...
Mitt tips för att klara uniq är att öva på spatial intelligens och talkombinationer, eventuellt träna på motsatsord.
Citera
2020-02-21, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zplatt
Tjena!
Jag gjorde också prövningen igår och misslyckades på neo-pir testet, ett bevis på att testerna verkligen inte är optimala är att i höstas gjorde jag alla tester men misslyckades på psykologen.
Eftersom spärrtiderna ändrades 2020 så fick jag göra om alla testerna och fick en 6:a på uniq och failade på neo-pir...
Mitt tips för att klara uniq är att öva på spatial intelligens och talkombinationer, eventuellt träna på motsatsord.

Haha fyfan vilken jävla idioti. Helt sjukt att du ska behöva ”visa” din personlighet en gång till. Fan va dumt. Vet du vad det var som fick dig att inte lyckas denna gång? Svarade du för mycket i mitten? Har hört från många att svarar man för mycket i mitten anses man som osäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in